طرح تفصیلی مبنای تعیین حداکثر ارتفاع ساختمان و صدورپروانه ساخت در شهر تهران است و هیچ تغییری در آن انجام نشده است.

صارمی

به گزارش همشهری «حمیدرضا صارمی» معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان این خبر گفت : «برای تعیین تکلیف ابهام به‌وجود آمده در مناطق ۲۲گانه شهر تهران بین مفاد بخشنامه صادره از جانب معاونت شهرسازی و معماری در سال‌۱۳۹۱ با ضوابط اعلامی در آخرین ویرایش ابلاغی مبحث سوم مقررات ملی ساختمان درخصوص تعیین حداکثر ارتفاع ساختمان، بخشنامه‌ای جدید تهیه و تدوین شده است. »

وی افزود :«در این زمینه باید توجه داشت که آخرین ویرایش مبحث سوم مقررات ملی ساختمان در سال‌۱۳۹۵جمع‌بندی و ابلاغ شده و معاون شهرسازی و معماری وقت شهرداری تهران نیز در قالب مکاتبه با شماره ۲۱۶۵۰۸۱۸۰/۸۰مورخ ۱۳۹۶/۲/۳۰ این مباحث را برای اجرا به مناطق ۲۲گانه ابلاغ کرده بود. »

معاون شهردار تهران با بیان اینکه یکی از ضوابط اعلام‌شده در این مبحث تعیین حداکثر ارتفاع ۲۵متر (ارتفاعی بالغ‌ بر ۷طبقه دارای کاربرد) برای گذرهای با عرض ۸متر است، ادامه داد : «از آنجا که این ضوابط مغایرتی با بخشنامه پیشین داشت، مناطق برای تعیین تکلیف موضوع از ستاد استمداد کردند که طبیعتا با توجه به اولویت داشتن پایبندی به مقررات ملی ساختمان نسبت به بخشنامه‌های داخلی شهرداری تهران در مواردی که قطعیت و صراحت وجود دارد، در بخشنامه جدید مطابق با مرّ قانون، بر پیاده‌سازی‌ ضوابط و مقررات ملی ساختمان (مبحث سوم) تاکید شده است. »

مساحت ملک، تعیین‌کننده تعداد طبقات

معاون شهردار تهران با بیان اینکه همچنان ضوابط صدور پروانه ساخت بر مبنای طرح تفصیلی است و هیچ تغییری در آن انجام نشده است، گفت : «ملکی می‌تواند مجوز طبقه ۶ یا ۷ را دریافت کند که دارای شرایطی مانند مساحت ملک ۴۰۰ مترمربع به بالا بوده، ضمن اینکه این طرح بیشتر در محور انقلاب به پایین که مشمول طرح تشویقی بافت فرسوده می‌شوند، قابلیت اجرایی دارد. »

صارمی یادآور شد:«دومین موضوع این است که بخشنامه ابلاغی جنبه محدودکننده دارد و حداکثر تعداد طبقات را مشخص کرده و به‌هیچ‌وجه به‌معنای تعلق‌گرفتن ۶طبقه برای همه پلاک‌های واقع در گذرهای ۸متری نیست. به طوری که این موضوع صراحتا در بخشنامه مورخ۱۴۰۲/۴/۱ اداره کل شهرسازی و طرح‌های شهری معاونت مورد تاکید قرارگرفته است. »

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تاکید کرد : «هر ملکی که از گذر ۸متری دسترسی داشته باشد، براساس ضوابط پهنه و مساحت عرصه، تعداد طبقات مشخصی خواهدگرفت که سقف آن تحت هیچ شرایطی از ۶طبقه نباید تجاوز کند. به‌عنوان مثال اگر ملکی با مساحت بیش از ۴۰۰مترمربع که حاصل تجمیع چند قطعه بوده و در پهنه رایج شهر تهران (R۱۲۲) در بافت فرسوده جنوب محور انقلاب در مجاورت گذر ۸متری قرار دارد، طبق ضوابط ساخت‌وساز در بافت فرسوده موضوع بند ۱۵ طرح تفصیلی پایتخت می‌تواند ۷طبقه روی پیلوت ساخت‌وساز داشته باشد، اما تعداد طبقاتش در ۶طبقه محدود خواهد شد. »

به گفته صارمی تعداد طبقات به‌صورت ۶طبقه روی همکف مشاعی لحاظ شده و این موضوع صراحتا در بخشنامه مورد اشاره قرارگرفته است.

کد خبر 780322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    1 0
    این طور نیست. شاهد ماجرا گلابدره منطقه یک ناحیه سه
  • ershad US ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    3 0
    سلام لطفا تشریف بیاورید به خیابان میرداماد ... ببینید ملک اداری گودبرداری کرده است برای ساخت ۱۱ طبقه ، ۴ طبقه زیرزمین پارکینگ و ۷ طبقه روی زمین
  • رهگذر IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    5 0
    چیه همش اپارتمان میسازین . به خدا مردم رو انداختین جون هم دیگه . زندگی تو اپارتمان مفت گرونه . من که اصلآ هزار تومن هم به اپارتمان پول نمیدم حتی منطقه ولنجک . فقط خونه حیاط
  • بان US ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
    1 0
    تو خلازیل که ده طبقه یازده طبقه بدون پارکینگ تا دلت بخواد زدن