تاجران و ثروتمندان همیشه سعی داشته‌اند از بهترین روش‌های امنیتی برای حفاظت اموال خود استفاده کنند اما به نظر می‌رسد در موارد بسیاری سارقان حرفه‌ای یک گام جلوتر از آنها بوده‌اند.

سارقان و سرقت ها

به گزارش همشهری آنلاین، امروز با هم فهرستی از معروف‌ترین سرقت‌های تاریخ بشر را مرور می‌کنیم؛ سرقت‌هایی که تا مدت‌ها نقل محافل بوده‌اند و همچنین نگاهی می‌اندازیم به پرونده سرقت‌های چند سارق معروف غرب که لقب فرمانروایان جهان سرقت را به دست آورده‌اند.

سرقت از بانک نورترن

بزرگ‌ترین سرقت تاریخ ایرلندشمالی زمانی رخ داد که از بانک مرکزی نورترن در بلفاست مبلغ ۵۰ میلیون دلار سرقت شد! پلیس و مسوولان دولتی ایرلند شمالی و انگلیس معتقدند گروه جدایی‌طلب آی. آر. ای مسئول مستقیم این سرقت بزرگ بوده است، ادعایی که از سوی سران این گروه و وابستگان سیاسی‌اش به شدت رد شده است.

در شب نوزدهم دسامبر سال ۲۰۰۴ گروهی از مردان مسلح ناشناس به زور وارد منزل دو مدیر اصلی این بانک معروف در مناطق داون‌پاتریک و پل‌گلس شدند. کریس وارد، مدیر بانک به همراه خانواده‌اش به منزل معاون ارشدش، کوین مک‌مولان منتقل شد.

همسر مک‌مولان هم توسط مهاجمان ناشناس به نقطه نامعلومی فرستاده شد. صبح روز بعد این دو به دستور آدم‌ربایان به محل کار خود مراجعه کرده و عادی رفتار کردند. در ساعات پایانی روز و پس از اینکه کارکنان ساختمان مرکزی بانک را ترک کردند، گروهی از سارقان وارد بانک شده و بیشتر گاوصندوق‌های اصلی را تخلیه کردند.  

درآن زمان، به دلیل نزدیکی شب‌های عید کریسمس، پول زیادی برای پشتیبانی مالی و تزریق به دستگاه‌های خودپرداز شهر، در گاوصندوق‌ها جمع شده بود. سارقان پس از انتقال کیسه‌های پر از پول به هفت اتومبیل، از محل حادثه گریختند.

در ساعات پایانی شب نیز گروگان‌گیران، خانواده‌های مدیران شرکت را رها  و فرار کردند. همسر مک‌مولان نیز در جنگل‌های بلیناهینچ رها شد. اما نکته جالب قصه اینجاست که تمام پول‌های مسروقه از جمله ۵/۲۶ میلیون پوند سرقت‌شده از گاوصندوق اصلی پول‌های نو بودند و به همین دلیل با توجه به شماره سریالشان، به سرعت از درجه اعتبار ساقط شدند و مسوولان بانک‌های انگلیس و ایرلند توانستند به سرعت تمام بانک‌های تحت پوشش خود را مطلع کنند؛ یعنی آن همه زحمت برای هیچ!  

شریک دزد و رفیق قافله

بزرگ‌ترین سرقت تاریخ چین مربوط است به سرقت از بانک کشاورزی این کشور در سال ۲۰۰۷. در این سرقت بزرگ ۵۱ میلیون یوآن (حدود ۷میلیون دلار) به سرقت رفت که یکی از سارقین، مدیر بانک، رن ژیائوفنگ بود.  
جالب است بدانید برخلاف بیشتر سرقت‌های بانک، در این سرقت بزرگ هیچ سلاح یا حمله‌ای در کار نبود.  

بزرگ‌ترین سرقت قرن چگونه رخ داد؟
ژیائوفنگ با همدستی ژیانگجینگ یکی از بزرگترین سرقت های چین را رقم زدند  

مدیر بانک از حساب‌های مختلف پول برداشت می‌کرد و با این پول در لاتاری‌های مختلف شرکت می‌کرد تا پس از برنده‌شدن، پول اصلی را به حساب‌های بانکی بازگردانده و از سود پول‌ها استفاده کند.  نقشه وی در مراحل اولیه به خوبی پیش رفت و توانست با برنده‌شدن در لاتاری‌های مختلف، پول زیادی به دست آورد و پول‌های مسروقه را بدون جلب توجه کارمندان بانک، به حساب‌ها بازگرداند.

 این ثروت زیاد نیز نتوانست از طمع بی‌حد وحصر ژیائوفنگ بکاهد؛ تا جایی که وی برای سرقت مقدار بیشتری از پول‌های بانک و شرکت در لاتاری‌های بزرگ‌تر یکی دیگر از مدیران بانک، یعنی ما ژیانگجینگ را نیز با خود همراه کرد.

 این دو در چند نوبت پول‌های هنگفتی از حساب‌های بانکی برداشت کردند اما این بار شانس با آنها یار نبود و مبلغ جوایز دریافتی بسیار ناچیز بود.  آنها در طول یک سال ۳۳میلیون یوآن از حساب‌های بانک برداشت کرده بودند و تنها توانستند ۹۸هزار یوآن آن را دوباره در لاتاری به دست آورند.  کارمندان بانک به سرعت متوجه کسری حساب‌ها شده  و پلیس را در جریان گذاشتند.  هر دو مدیر بلافاصله دستگیر شده، به جرم خود اعتراف کردند تا قصه خوش‌شانسی آنها  به پایان برسد.

سرقت قرن

در سال ۱۹۵۰ یکی از بزرگ‌ترین سرقت‌های تاریخ آمریکا اتفاق افتاد. ساختمان برینکس یک مرکز تجاری بزرگ و موفق در قلب شهر بوستون بود که همگان آن را نبض بازار پولی آمریکا می‌دانستند. ۱۱ سارق حرفه‌ای آمریکایی سرقت از این مرکز تجاری معروف را برنامه‌ریزی کردند. سرقتی که در نهایت سرقت قرن لقب گرفت.

این ۱۱ گانگستر آمریکایی پس از تهیه کلید یدک تمام درهای ساختمان، در یکی از شلوغ‌ترین ساعات کاری روز، وارد مرکز برینکس شده به سرعت خود را به اتاق‌های اصلی ساختمان که محل نگهداری گاوصندوق‌های بزرگ برینکس بود رساندند.

بزرگ‌ترین سرقت قرن چگونه رخ داد؟
از سمت چپ استنلی گوسیورا، ژوزف بانفیلد و میشل گیگان به همراه دیگر همدستانشان در سال 1950 به ساختمان برینکس که یکی از مراکز مهم تجاری بود دستبرد زدند

 آنها به راحتی نگهبانان مسلح را خلع سلاح کرده و ۲/۱ میلیون دلار پول نقد و ۵/۱ میلیون دلار اوراق بهادار را به سرقت بردند. نقشه سارقان این بود که پول سرقت شده را به جایی امن منتقل کرده از هم جدا شوند و شش سال بعد که آب‌ها از آسیاب افتاد، برای تقسیم اموال سرقتی دوباره دور هم جمع شوند اما پلیس آمریکا تنها چند ماه بعد توانست تمام سارقان را دستگیر کند و پول‌های مسروقه را به دست آورد.  

جالب است بدانید بیشتر این سارقان با استخدام گانگسترها و تیراندازان حرفه‌ای گروه‌های مختلف شرارت تشکیل داده و در شهرهای مختلف به سرقت و جنایت ادامه می‌دادند اما در نهایت همه حکم حبس ابد دریافت کردند.

سرقت از بانک کالیفرنیا

شاید ۳۰ میلیون دلار رقم کوچکی باشد برای یک سرقت مشهور. اما اگر بدانید این مبلغ در سال ۱۹۷۲ از یک بانک در کالیفرنیا سرقت شده متوجه می‌شوید که در واقع با مقایسه شرایط اقتصادی روز می‌توان گفت، این یک سرقت ۱۰۰ میلیون دلاری بوده است!

در سال ۱۹۷۲ هفت سارق حرفه‌ای اهل اوهایوی آمریکا به رهبری آمیل دانسیو، سارق معروف، یکی از بزرگ‌ترین سرقت‌های بانکی تاریخ را رقم زدند.  آنها به زور اسلحه وارد بانک بزرگ ایالتی کالیفرنیا در منطقه لاگونا نیگوئل شدند و به گاوصندوق اصلی بانک دستبرد زدند.

در نهایت اف‌بی‌آی توانست همه سارقان را دستگیر کند. یکی از سارقان، فیل کریستوفر نام داشت که یک تبهکار سابقه دار بود. به‌هرحال پول مسروقه به بانک بازگردانده شد و پرونده مختومه اعلام شد. اما همچنان شبهاتی در مورد عاملان اصلی این سرقت وجود دارد و خصوصا درباره اینکه چرا اف‌بی‌آی به سرعت وارد ماجرا شده ولی اطلاعاتی در مورد محکومین و نحوه انجام سرقت در اختیار افکار عمومی‌قرار نداده است. البته شرایط آن دوران نیز تاثیر زیادی در ایجاد این شبهات داشته است.  

بزرگ‌ترین سرقت تاریخ انگلیس

سرقت از گاوصندوق شرکت سکوریتاس انگلستان که در تاریخ ۲۲ فوریه سال ۲۰۰۶ اتفاق افتاد، بزرگ‌ترین سرقت تاریخ انگلستان لقب گرفته است. در این سرقت، شش سارق حرفه‌ای در ابتدا اعضای خانواده رئیس شرکت را به گروگان گرفته و توانستند با این حربه در ساعات نیمه‌شب وارد سکوریتاس شده و تمام کارکنان را در زیرزمین زندانی کنند. سپس سارقان با بازکردن گاوصندوق اصلی این شرکت در منطقه تون‌بریج شهر کنت انگلیس، توانستند ۵/۹۲ میلیون دلار پول نقد را به سرقت ببرند.

کالین دیکسون، مدیر این شرکت می‌گوید: «در ساعات پایانی شب وقتی از محل کار به سمت منزل حرکت کرده بودم با فرمان ایست یک مامور پلیس مواجه شدم. دو نفر در لباس ماموران پلیس بدون هیچ توضیحی مرا به یک اتومبیل دیگر منتقل کرده، دستبند به دستانم زدند. سپس آنها مرا به روستایی در شمال منتقل کردند.

وقتی به روستا رسیدیم، یک ون سفید کنار جاده پارک شده بود. آنها همسر و پسر ۱۸ ساله‌ام را ربوده، به این روستا منتقل کرده بودند و خانواده من در حالی که از ترس گریه می‌کردند، در این ون منتظر من بودند. آنجا بود که متوجه شدم آنها نیز توسط مامورین پلیس قلابی فریب خورده‌اند! نیمه‌های شب، سارقان، من و خانواده‌ام را به ساختمان اصلی شرکت بردند تا تمام پول‌های گاوصندوق را در اختیارشان بگذارم.» سارقان پس از سرقت پول‌های نقد، کارکنان، مدیر شرکت و خانواده‌ش را در زیرزمین رها کردند و گریختند.

سرقت از قطار

یکی از معروف‌ترین انواع سرقت مخصوصا در سال‌های میانی انقلاب صنعتی اروپا، سرقت از قطار است. در سال ۱۹۶۳ بزرگ‌ترین سرقت از قطار شکل گرفت: در آن زمان انگلستان یکی از کشورهای قدرتمند جهان بود، به همین دلیل همیشه آماج حملات سارقان مختلف بود.  

این سرقت بزرگ در منطقه باکینگهام‌شایر اتفاق افتاد، وقتی یک قطار پستی با محموله چند میلیون پوندی‌اش مورد حمله ۱۵سارق  قرار گرفت. سارقان ابتدا به کمک همدستان خود در قطار، با کشیدن ترمز اضطراری  قطار را متوقف کردند.

بزرگ‌ترین سرقت قرن چگونه رخ داد؟

سپس تمام کارگران و نگهبانان دو واگن اصلی قطار را خلع سلاح کرد و محموله ۶/۲ میلیون پوندی را به سرقت بردند. چند روز بعد اسکاتلندیارد توانست پس از تحقیقات اولیه ۱۳تن از سارقان را دستگیر کند. دو تن از دستگیرشدگان به نام‌های رانی بیگز و چارلی ویلسون از زندان گریختند و چهار سال بعد ویلسون در کانادا در حالی که به شدت مست بود، دستگیر شد.

اما تحقیقات برای یافتن بخش اعظم پول‌های سرقت‌شده و زندانی فراری، بیگز، بی‌نتیجه بود. تا اینکه بالاخره در سال ۲۰۰۱ بیگز خود را به مقامات امنیتی انگلیس معرفی کرد. وی مدعی شد دیگر نمی‌خواهد با ترس و وحشت به زندگی خود ادامه دهد. گفته می‌شود این سارق فراری بخش بزرگی از پول‌های مسروقه را در اختیار داشته و سال‌های سال در شهرهای مختلف برزیل مخفی شده است.

سارقان دوران رکود اقتصادی

دوران رکود اقتصادی آمریکا  از سال ۱۹۳۰ آغاز شد و تا دو دهه ادامه داشت. این دوران، دوران اوج فعالیت سارقان مختلف انگلیسی و آمریکایی  به شمار می‌آید. شاید بتوان با درنظر گرفتن حجم جرایم و اموال مسروقه، بیل اسکاتن را بزرگ‌ترین سارق آن دوران نامید.

البته تا به حال فیلم‌های سینمایی زیادی در مورد جان دیلینجر و جسی جیمز ساخته شده (از جمله: ترور جسی جیمز با بازی براد پیت و دشمنان ملت با بازی جانی دپ) اما هنر بیل در سرقت از بانک و ثروتی که وی از این راه به دست آورد بسیار بیشتر از شهرت جیمز و دیلینجر است. نکته جالب دیگر در مورد بیل اسکاتن روش منحصربه‌فرد وی در سرقت بود.

بزرگ‌ترین سرقت قرن چگونه رخ داد؟
اسکاتن از جمله سارقانی بود که در سرقت‌های بزرگ خود هرگز کسی را به قتل نرساند

او همیشه بهترین زمان را برای سرقت انتخاب می‌کرد و هرگز در اجرای نقشه‌های خود کسی را به قتل نرساند. حتی خیلی از مردم آمریکای آن زمان معتقد بودند وی با اسلحه خالی دست به سرقت از بانک می‌زند! در واقع وی برخلاف جیمز و دیلینجر  هیچ انسان بی‌گناهی را نکشت و تنها یک سارق حرفه‌ای بانک به شمار می آید.

جالب است که وی پس از دستگیری در مصاحبه با خبرنگاران انگیزه اصلی خود را از سرقت بانک، هیجان و ماجراجویی دانست چون مدعی بود پول برای وی در اولویت دوم قرار دارد. از دیگر سارقان معروف آن دوره می‌توان به کیت ما بیکر، جرج کلی (معروف به اسلحه اتوماتیک)، جرج نلسون (معروف به بیبی فیس)، آلوین کارپیس (معروف به دیوانه) و هوور اشاره کرد.  

سرقت از موزه هنری گاردنر

در سال ۱۹۹۰ یکی از بزرگ‌ترین سرقت‌های آثار هنری در بوستون اتفاق افتاد. در این‌ماجرا، دو سارق حرفه‌ای در لباس مأموران پلیس وارد موزه هنری گاردنر بوستون شدند. یکی از سارقان به سرعت نگهبانان موزه را خلع سلاح  و آنها را در زیرزمین موزه زندانی کرد.  

بزرگ‌ترین سرقت قرن چگونه رخ داد؟

سارقان سپس بهترین آثار هنری موزه از جمله آثار رامبراند، دگلاس، مانت و ورمیر و چند مجسمه قیمتی را جمع‌آوری کرده به اتومبیل‌هایی که در خیابان پشتی پارک کرده بودند، منتقل کرده و گریختند. ارزش کلی آثار مسروقه حدود ۵۰۰میلیون دلار ارزیابی شده و پلیس تاکنون نتوانسته سارقان را دستگیر کند و از اموال مسروقه نیز هیچ اطلاعاتی به دست نیامده است. در مرحله اولیه چند سارق حرفه‌ای بوستون دستگیر شدند اما هیچ مدرکی دال بر محکومیت آنها وجود نداشت و هنوز هم معمای این سرقت بزرگ و سریع یکی از رازهای سربه مهر دنیای سارقان حرفه‌ای است.

سرقت از بانک مرکزی برزیل

از نظر حجم اموال مسروقه، سرقت از بانک مرکزی برزیل در سال ۲۰۰۵ بزرگ‌ترین سرقت تاریخ لقب گرفته است. گانگسترهای برزیلی با حفر تونلی به عمق ۷۶متر توانستند به مخزن اصلی نگهداری گاوصندوق‌های بانک مرکزی شهر فورتالزای برزیل دست پیدا کنند.

آنها برای پوشش، یک مغازه در نزدیکی بانک کرایه کرده به ظاهر مشغول فعالیت در زمینه دکورسازی بودند. سارقان شبانه گونی‌های بزرگ خاک را از مغازه خارج می‌کردند.  به گفته کارشناسان، این تونل بسیار حرفه‌ای و دقیق حفر شده و از سیستم پیچیده‌ای برای روشن‌کردن مجاری مختلف آن استفاده شده است.

بزرگ‌ترین سرقت قرن چگونه رخ داد؟

 سارقان حرفه‌ای پس از سه‌ماه تلاش بی‌وقفه توانستند به مخزن اصلی دسترسی پیدا کرده و ۷۰میلیون دلار پول نقد بربایند.  پلیس برزیل چندماه بعد توانست چندنفر از سارقان را شناسایی و دستگیر کرده و ۹ میلیون از پول مسروقه را به بانک بازگرداند. اما تعداد زیادی از سارقان هنوز آزاد هستند و بخش بزرگی از اموال مسروقه هنوز پیدا نشده است.     

برادران دالتون

کارتون لوک خوش‌شانس از کارتون‌های دوست‌داشتنی و خاطره‌انگیز بیشتر ما نسل سومی‌هاست! چهار سارق فراری این کارتون معروف، برادران دالتون، در دنیای واقعی هم ماجراهای فراوانی داشتند. آنها سرقت از بانک را از سال ۱۸۹۴ آغاز کردند.

بیل سردسته باند دالتون‌ها بود و نقشه اولین سرقت بزرگ گروه را طراحی کرد؛ عملیاتی که ناموفق بود و پس از درگیری سنگین مسلحانه با پلیس، به دستگیری برادران دالتون انجامید. اما آنها چندسال بعد به راحتی از زندان گریختند و باز به اعمال شرورانه خود ادامه دادند.

برخلاف چهره معصوم و ساده‌لوح کارتونی‌شان، برادران دالتون یکی از مخوف‌ترین و بی‌رحم‌ترین جانیان تاریخ آمریکا هستند که کارنامه سیاهی از خود به جا گذاشته‌اند: ده‌ها سرقت بانک و شاید صدمورد حمله به دلیجان‌ها و قطارهای مسافری!

بزرگ‌ترین سرقت قرن چگونه رخ داد؟
   برادران دالتون از معروفترین تبهکاران قرن نوزدهم بودند که از سال 1894 سرقت های خود را آغاز کردند

باب، امت، گرات و بیل همیشه از روش‌های معمولی برای سرقت استفاده می‌کردند و از کشتن انسان‌های بی‌گناه ابایی نداشتند. در آن دوران، پلیس آمریکا بارها آنها را دستگیر و زندانی کرد اما هربار به نحوی از چنگال قانون فرار می‌کردند.

پس از یکی از این فرارها، بیل از سایر برادران خود جدا شد تا شهرت انفرادی بیشتری به دست آورد و به همراه سارق معروف غرب، بیل دولین، گروه دونفره‌ای برای از سرگیری نقشه‌های پلید خود تشکیل داد! بعدها کابوی معروف، جیم والاس و پس از او تیرانداز ماهری به نام جیم نایت و بیل نایت برادر کوچکتر وی، به این باند تبهکاری اضافه شدند.  اما برادران  دالتون نتوانستند بدون مغز متفکر باند خود زیاد دوام بیاورند و باز در چنگال قانون گرفتار شدند.

اما بیل توانست با باند جدیدش سرقت‌های بزرگی از بانک‌های مختلف ایالتی ترتیب داده ثروت هنگفتی به دست آورد. آخرین سرقت این باند سرانجام در بانک ایالتی لانگ‌ویو شکل گرفت، جایی که درگیری مسلحانه افراد باند دالتون با نیروهای پلیس مانع از اجرای موفقیت‌آمیز نقشه سارقان شد.

چندتن از اعضای گروه در همان صحنه جرم کشته شدند و چندنفر دیگر گریختند. ماموران قانون توانستند درعرض کمتر از یک ماه تمام گروه را شناسایی و دستگیر کنند. بیل دالتون هم پس از محاصره‌شدن منزل شخصی‌اش، هنگام فرار مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

سرقت از لوفت هانزا

در سال ۱۹۷۸ یکی از بزرگ‌ترین سرقت‌های تاریخ آمریکا رقم خورد که بعدها به سرقت از لوفت‌هانزا معروف شد. مارتین اسکورسیزی، کارگردان معروف هالیوودی نیز با الهام از این ماجرای هیجان‌انگیز پلیسی، فیلم موفق دوستان خوب را ساخت و به اکران سینماها سپرد.

طراح اصلی سرقت، جیمی بروک یکی از اعضای خانواده مافیایی لوچزه بود. وی از طریق دوستانش، مارتین کروگ‌من و هنری هیل، مطلع شد محموله‌ای ارزشمند از پول نقد در راه آمریکاست. این محموله متعلق به یک تاجر آمریکایی بود و از غرب آلمان و با یک هواپیمای سبک شرکت لوفت‌هانزا وارد خاک آمریکا شد.

بزرگ‌ترین سرقت قرن چگونه رخ داد؟

این اطلاعات ارزشمند را لوییس ورنر در اختیار کروگ‌من گذاشته بود چون مجبور بود پس از باخت در قمار،  ۲۰هزاردلار پول نقد به وی بپردازد. لوییس از کارکنان فرودگاه بود. در روز یازده دسامبر تعدادی سارق مسلح، کلی والن، مامور امنیتی فرودگاه را زخمی و خلع سلاح کردند.

سارقان، وی را مجبور کردند سیستم هشدار امنیتی فرودگاه را از کار بیندازد، سپس همراه همدستان مسلح خود وارد قسمت بارگیری هواپیماهای فرودگاه شدند. آنها تمام کارکنان فرودگاه را غافلگیر کردند. در ساعات اولیه بامداد، تمام کارکنان فرودگاه در کافه‌تریا زندانی شدند و سارقان آنها را مجبور کردند به همکار خود، ایریش اطلاع دهند برای حل مشکل فنی بار به قسمت بارگیری بیاید، چرا که می‌دانستند تنها اوست که می‌تواند صندوق امنیتی حاوی پول و جواهرات را باز کند.

آنها همچنین می‌دانستند این صندوق دو در داخلی و خارجی دارد که در صورت بازشدن همزمان، آژیر هشدار امنیتی، پلیس پورتلند را به فرودگاه خواهد کشاند. بنابراین ایریش را وادار کردند به ترتیب درب‌ها را باز و بسته کند تا آژیر هشدار به صدا درنیاید. سپس تمام پول‌ها و جواهرات را به یک ون سیاه‌رنگ منتقل کرده، از محل حادثه گریختند. تمام این اتفاقات تنها در عرض ۶۳ دقیقه رخ داد. پلیس هم نتوانست تا مدت‌ها ردی از سارقین و پول‌های مسروقه به دست آورد.  

سرقت از بانک مرکزی عراق

در  مورد سرقت پول نقد، سرقت از بانک مرکزی عراق در سال ۲۰۰۳ یکی از جنجالی‌ترین نمونه‌هاست. البته شبهات زیادی در مورد عاملان این سرقت وجود دارد. سرقتی که تنها ساعاتی قبل از بمباران شهر بغداد به دست آمریکایی‌ها رخ داد. بیشتر مردم عراق معتقدند این سرقت بزرگ به دستور مستقیم صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق انجام شده است.

بزرگ‌ترین سرقت قرن چگونه رخ داد؟

در نیمه‌های شب گروهی کوچک از سارقان عربستانی و عراقی به رهبری قصی (پسر صدام حسین) با بیل مکانیکی وارد بانک مرکزی عراق شده، حدود یک میلیارد دلار پول نقد را به سرقت بردند که البته حدود ۶۵۰ میلیون دلار از این پول توسط سربازان آمریکایی در دیوارهای کاخ صدام حسین یافت شد.

چند روز بعد دست‌نوشته‌ای مشکوک به دست پلیس عراق رسید که نشان می‌داد صدام حسین و پسرش عاملان اصلی این سرقت بزرگ بوده‌اند. اما هنوز هم نه پلیس عراق و نه سربازان آمریکایی هیچ اطلاعی در مورد سایر افراد دخیل در این سرقت و مبلغ ۳۵۰میلیون دلار مسروقه به دست نیاورده‌اند.  

سرقت از اتومبیل حمل پول

سرقت از اتومبیل حمل پول شرکت معروف دونبار یکی از بزرگ‌ترین سرقت‌های تاریخ آمریکا به شمار می‌آید. در این سرقت که در سال ۱۹۹۷ اتفاق افتاد، چند سارق مسلح، به اتومبیل حمل پول شرکت دونبار در لس‌آنجلس کالیفرنیای آمریکا حمله کرده و ۹/۱۸ میلیون دلار پول نقد را به سرقت بردند. طراح اصلی سرقت، آلن پیس، یکی از کارمندان امنیتی شرکت دونبار بوده است.

او فرصت و امکان کافی داشت  تا اطلاعات لازم در مورد اتومبیل حمل پول، درصد امنیت و زمان عبور و مرور آن را به دست آورده و این اطلاعات را در اختیار همدستانش قرار دهد. باندی که وی برای این سرقت تشکیل داده بود، متشکل از دوستان دوران کودکی‌اش بود.

آنها پس از چندین روز تعقیب ماشین حمل پول، متوجه شدند نمی‌توانند  در شهر به این اتومبیل زره‌پوش حمله کنند. بنابراین شب جمعه، ۱۳ سپتامبر سال ۱۹۹۷ وقتی اتومبیل زره‌پوش برای بارگیری کیسه‌های پول وارد منطقه حفاظت شده شرکت شده بود، به مامورین امنیتی حمله کرده  وکیسه‌های حاوی پول نقد را به سرقت بردند. پیس قبلا توانسته بود تمام دوربین‌های امنیتی این قسمت را از کار بیندازد تا هیچ تصویری از روند سرقت ضبط نشود.

وی همچنین اطلاعات کافی درمورد مامورین امنیتی قسمت محافظت‌شده شرکت داشت و می‌دانست چه زمانی پست خود را ترک می‌کنند. سرقت، کاملا موفقیت‌آمیز بود و سارقان هیچ ردی از خود برجا نگذاشته بودند. اما همان اشتباه همیشگی کار دست این گروه آماتور داد: لامار هیل، یکی از اعضای گروه، بخشی از پول مسروقه را خرج کرد و مامورین پلیس به سرعت رد این پول را گرفته، وی را شناسایی و دستگیر کردند. هیل پس از بازجویی به جرم خود و همدستانش اعتراف کرد و همه آنها را لو داد. پیس که طراح اصلی سرقت بود، به ۲۴ سال زندان محکوم شد. اما پلیس تنها توانست بخشی از پول را به بانک بازگرداند و سرنوشت ۱۰میلیون دلار باقی‌مانده هنوز نامعلوم است!  

سرقت از صندوق‌های امانی نایتس بریج

سرقت از صندوق‌های امنیتی نایتس بریج لندن در سال ۱۹۸۷ یکی از موفق‌ترین و بزرگ‌ترین سرقت‌های تاریخ انگلستان به شمار می‌آید. در این سرقت، سارق معروف، والریو ویچی با همراهی چند همدست خود حمله‌ای مسلحانه به این مرکز امنیتی- دولتی ترتیب دادند و در نهایت توانستند ۶۰ میلیون پوند  پول و اوراق بهادار را به سرقت ببرند.

آنها در ابتدا به بهانه اجاره بخش بزرگی از صندوق‌های امانی این مرکز، وارد ساختمان شدند و سپس به سرعت مامورین امنیتی را خلع سلاح کردند. با بررسی صحنه جرم، مشخص شد سارقان با اطلاعات کامل دست به سرقت زده‌اند چون تنها صندوق‌هایی که حاوی مقدار زیادی پول و اوراق بهادار بود مورد دستبرد قرار گرفته بود؛ در واقع ویچی از قبل تمام صندوق‌های امنیتی ارزشمند را گلچین کرده بود!

بزرگ‌ترین سرقت قرن چگونه رخ داد؟

سارقان پس از درگیری مسلحانه با ماموران پلیس از صحنه جرم گریختند و با بررسی شواهد، مشخص شد خون یافت‌شده پس از درگیری در نایتس‌بریج، متعلق به ویچی، سارق مشهور فراری است که قبل از این هم سرقت‌های بزرگی در ایتالیا انجام داده بود.  نکته عجیب و مبهم در این سرقت آن بود که همه همدستان ویچی دستگیر شدند ولی وی توانست از کشور خارج شود. چند سال بعد وقتی وی برای دریافت اتومبیل اسپورت فراری خود وارد انگلیس شد، پلیس انگلیس توانست این سارق حرفه‌ای را بازداشت کند.  

سرقت خیابان بیکر

در سال ۱۹۷۱ یکی از بزرگ‌ترین سرقت‌های تاریخ انگلستان در خیابان بیکر اتفاق افتاد. در این سرقت تیمی حرفه‌ای از سارقان با حفر تونلی بزرگ به انبار اصلی نگهداری چندین گاوصندوق بزرگ دولتی راه پیدا کردند. بیشتر تجار معروف انگلیس از این ساختمان امنیتی بزرگ برای نگهداری ثروت خود استفاده می‌کردند، چون در آن زمان امنیت بانک‌ها و گاوصندوق‌های امانی قابل‌اعتماد نبود!  

همه در لندن خیال می‌کردند این گاوصندوق بزرگ غیرقابل‌نفوذ است و درصد ایمنی بالایی دارد. اما سارقان لندنی با استفاده از مته‌های جدید، ابتدا چهارگوشه گاوصندوق‌های بزرگ این انبار ارزشمند را سوراخ کرده سپس با استفاده از مواد منفجره درهای فولادی آنها را نابود کردند.   آنها در طول اجرای نقشه، چندنفررا برای نگهبانی و ارائه گزارش لحظه به لحظه در خیابان‌های اطراف گمارده بودند و تنها یک اشتباه بچه‌گانه همه چیز را خراب کرد: سارقان برای برقراری ارتباط با یکدیگر از دستگاه‌های بی‌سیم ساده واکی‌تاکی با طول موج‌های کوتاه استفاده می کردند.  

بزرگ‌ترین سرقت قرن چگونه رخ داد؟

یکی از شهروندان لندنی به طور تصادفی مکالمات سارقان را از طریق رادیوی خانگی‌اش شنید و به سرعت به پلیس اطلاع داد و به این ترتیب تعدادی از سارقان در صحنه جرم دستگیر شدند و تعدادی دیگر دو سال بعد در منطقه‌ای در جنوب لندن در چنگ قانون افتادند. اما طراح اصلی نقشه سرقت به همراه بخش بزرگی از اموال مسروقه گریخت. البته شایعات زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه مسوولان دولتی در این سرقت بزرگ دست داشتند و به همین دلیل پلیس نتوانسته ماموریت خود را کامل کند. قصه هیجان‌انگیز این سرقت مرموز دستمایه ساخت فیلم سینمایی هالیوودی «سرقت بزرگ» با بازی جیسون استاتام شد که در گیشه نیز موفق بود.  

کد خبر 779571
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha