گروه علمی فرهنگی: تفاهم‌نامه ایجاد یکصد هزار فرصت شغلی در حوزه صنایع دستی، در مراسمی با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های مختلف در مجموعه فرهنگی، تاریخی سعد‌آباد به امضای وزیر کار و امور اجتماعی و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رسید.

اسفندیار رحیم مشائی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ابتدای مراسم به اهمیت ایجاد فرصت‌های شغلی به منظور رشد و توسعه در سه حوزه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت نهم مبارزه با بیکاری است. ما سعی داریم با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود، میزان بیکاری در کشور را به میزان قابل قبولی کاهش دهیم و این اقدام جز از طریق ایجاد فرصت‌های شغلی در سطوح گوناگون میسر نمی‌شود.

مشایی همچنین به ارتباط تنگاتنگ صنایع دستی و حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: رشد صنایع دستی کشور رونق صنعت گردشگری را به دنبال دارد و می‌تواند عاملی برای ایجاد فرصت شغلی در این حوزه محسوب شود.وی صنایع‌دستی را امری کاملاً تخصصی اعلام کرد و گفت: شناسایی ظرفیت‌های موجود و آموزش‌های فنی به این دسته، امری لازم و ضروری است.

رحیم مشائی ادامه داد: بخش خصوصی در مناطقی از کشور که جاذبه گردشگری بیشتری دارد، شروع به سرمایه‌گذاری کرده است، شرکت توسعه گردشگری نیز در نقاطی که بخش خصوصی مایل به سرمایه‌گذاری در آن نبوده است، بدون استفاده از اعتبارات دولتی شروع به انجام دو امر مهم کرده است. یکی استفاده از فاینانس ریالی و دیگری استفاده از فاینانس دلاری که حدود  206میلیون دلار از محل فاینانس دلاری به ساخت تعدادی هتل در نقاطی که جاذبه کمتری دارند صورت گرفته است.

وی اظهار امیدواری کرد که با امضای این تفاهم‌نامه   1500 میلیارد تومان تسهیلات بانکی دیگر با پشتیبانی 60 میلیارد تومان یارانه غیر از آنچه امروز در استانها به عنوان صنایع زود بازده کوچک و متوسط در حال انجام است، به میزان تسهیلات قبلی اضافه شود.

سید محمد جهرمی وزیر کار و امور اجتماعی نیز میراث فرهنگی و طبیعی ایران را فرآیندی تمام نشدنی خواند و بسترسازی برای جذب سرمایه‌گذاران در بخش غیردولتی را عاملی دانست که به دنبال تولید، سود قابل توجهی را به همراه خواهد داشت.شناساندن فرهنگ دینی و ملی ایران از دیدگاه جهرمی، تنها توسط رسانه‌ها امکان‌پذیر نیست، بلکه باید زمینه حضور گردشگران خارجی به کشور نیز فراهم شود.

وزیر کار و امور اجتماعی به نقش مهم صنایع دستی در جذب سرمایه و اشتغال در دنیای امروز اشاره کرد و گفت: دنیا بار دیگر به سوی صنایع دستی در حال حرکت است و این صنعت مشاغل زیادی  چون: کارگاه‌های کوچک و مشاغل خانگی  را دربرمی‌گیرد که درآمدزایی خوبی نیز از این طریق نصیب کشورهای چین، هند و کشورهای توریستی شده است.

وی تنها مشکل در این مسیر را نبودن بازار مناسب برای جذب صنایع دستی در کشور دانست و گفت: این بازاریابی باید توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صورت پذیرد، چون توسعه صنایع دستی بدون وجود بازار مناسب از فایده چندانی برخوردار نیست.

کد خبر 7794

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز