جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
۰ نفر

استقبال از سرداران ملی در تهران باشکوه برگزار شد. جماعتی زیاد برای پیشواز آمده بودند. استقبالی که قرار بود ماجرای مشروطه را ختم به خیر کند.

استقبال از سرداران ملی

همشهری آنلاین- سمیرا باباجانپور: اسفندماه سال ۱۲۸۸ شمسی بود که سرداران ملی از دروازه تهران گذشتند و وارد پایتخت شدند. بسیاری از مردم و سواران بختیاری و قفقازی همراه با گارد فاتح و ژاندارم و سواران امنیه و اقوام مقیم تهران و سرکردگان نظامی برای پیشواز از سرداران ملی در دروازه تهران دورهم جمع شدند. این استقبال باشکوه با فریاد زنده‌باد ستارخان و زنده‌باد باقرخان به اوج خود رسید. بسیاری گمان می‌کردند با ورود سرداران ملی ماجرای مشروطه ختم به خیر می‌شود، چراکه آوازه غیرت و پیروزی سرداران همه جای ایران رسیده بود.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

سرداران ملی با فشار روس‌ها و بنابر دعوت آیت‌الله محمدکاظم خراسانی به همراه جمعی از مجاهدین به تهران مهاجرت کردند. در تهران استقبال شایانی از آنان به عمل آمد و از طرف مجلس شورای ملی مورد تجلیل قرار گرفتند و دو لوح نقره‌ای طلاکوب به ستارخان و باقرخان اهدا شد و برای هرکدام ماهانه مبلغ هزار تومان مقرری از طرف مجلس تعیین شد و در پارک اتابک اسکان یافتند.

اما این میزبانی چندی نپایید و سرداران ملی پس پرده شوم این استقبال را در پارک اتابک با کشتار هم‌رزمانشان به چشم دیدند.

کد خبر 779255

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha