متخصصان صنایع دفاعی کشورمان به فناوری طراحی موشک سوپرسونیک دست یافته‌اند و این موشک هم اکنون در مرحله تست‌ قرار دارد.

فناوری موشک کروز سوپرسونیک

به گزارش همشهری آنلاین، متخصصان صنعت دفاعی کشورمان به فناوری طراحی و ساخت موشک‌کروز سوپر سونیک یا ما فوق صوت دست یافته‌اند.

این موشک که در حقیقت نسل جدیدی از موشک‌های کروز ایرانی است،‌ هم اکنون در حال گذراندن آزمایش‌های خود است و فصل جدیدی در قدرت دفاعی کشورمان را آغاز خواهد کرد.

دستیابی به این فناروی از این لحاظ اهمیت دارد که به این ترتیب سرعت موشک‌های کروز ایرانی به صورت چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد و مقابله با  این موشک‌ها به شدت دشوار خواهد بود.

موشک‌های کروز ایرانی تا پیش از این از یک موتور راکتی برای تأمین شتاب اولیه و سپس موتورهای توربوجت ساخت داخل به‌نام‌ «طلوع» برای فاز پیمایشی حرکت خود استفاده می‌کردند.

بهره برداری از موتورهای رم‌جت در موشک‌های کروز دریایی و دستیابی به موشک‌های کروز سوپرسونیک (مافوق صوت) از آنجایی مهم و قابل توجه است که در صورت بروز هرگونه درگیری، قدرت واکنش جمهوری اسلامی ایران را بسیار سریع‌تر خواهد کرد و از سویی فرصت واکنش را نیز از نیروهای مهاجم خواهد گرفت.

این موتورهای جت در نمونه‌های اولیه دارای رانش ثابت و در نمونه‌های پیشرفته‌تر دارای قابلیت کنترل میزان نیروی رانش بودند.

تمامی انواع موتورهای توربین گاز، موتورهای راکتی شامل سوخت مایع و جامد و نیز موتورهای رمجت، اسکرمجت و... پیشرانه‌هایی هستند که بر اساس قانون عمل و عکس‌العمل کار کرده و از جت خروجی سیال، نیروی رانش را ایجاد می‌کنند. در این بین، موتورهای توربین گاز به‌عنوان موتورهای هواتنفسی و موتورهای راکتی به‌عنوان پیشرانه‌هایی که سوخت و اکسیژن لازم برای احتراق را با خود حمل می‌کنند، بسیار پرکاربرد هستند. هر دو دسته این موتورها قابلیت کار در گستره بسیار وسیعی از سرعت شامل لحظه سکون وسیله تا سرعت‌های بالاتر از سرعت صوت را دارند.

اما بین این پیشرانه‌ها به‌جز راکت سوخت جامد، سایر انواع، دارای اجزاء متعدد مکانیکی بوده که هم هزینه تمام‌شده توسعه، ساخت و آزمایش را بالا می‌برند و هم برای کسب قابلیت اطمینان کافی در سری‌های تولیدی باز هم به صرف هزینه‌های بالا احتیاج است. هزینه‌های سنگین دیگری نیز برای دوره عمر این موتورها باید صرف نگهداری و تعمیرات شود

اما موتور رم‌جت که ایده اولیه آن توسط یک مهندس فرانسوی در ۱۹۱۳ داده شد، به‌طور کلی یک محفظه تقریباً خالی است که تعدادی نازل سوخت‌پاش داخل آن قرار گرفته و به‌طور عمومی به هیچ جزء مکانیکی متحرک دیگری شامل کمپرسور، توربین، شفت و یا فن (در موتورهای توربوفن) احتیاج ندارد، در نتیجه این نوع موتور فرایند ساخت و تولید ساده‌تری داشته، سبک‌تر و کم‌حجم‌تر بوده و در دوره عمر نیز هزینه‌های پایینی دارد، به‌علاوه با توجه به اینکه پس از محترق شدن ترکیب هوا و سوخت به‌خلاف موتورهای توربین گاز که گاز داغ به توربین برخورد کرده و برای چرخاندن آن، بخشی از انرژی جنبشی خود را از دست می‌دهد، در موتورهای رم‌جت، هیچ بخشی از انرژی جنبشی گاز حاصل از احتراق توسط هیچ جزئی گرفته نمی‌شود زیرا قطعه متحرکی وجود ندارد که به‌واسطه توربین نیاز به چرخاندن آن وجود داشته باشد.

اما این نوع موتورها دارای یک مشکل بزرگ هستند و آن اینکه برای شروع کار خود، نیاز به دریافت انرژی از منبع بیرونی دارند، به‌بیان ساده‌تر، این موتورها باید توسط موتور دیگری به حرکت درآیند و پس از رسیدن به سرعت مشخصی، قابلیت کار خواهند داشت.

مشکل دیگر این موتورها، پیچیدگی‌های خاص دانشی در مرحله توسعه است تا موتوری با عملکرد بهینه حاصل شود. البته راه دیگر، استفاده از سطوح متحرک در ورودی و خروجی این موتورها برای ایجاد کنترل بهتر روی فرایند تولید نیروی پیشران است.

یکی دیگر از چالش‌های توسعه موتورهای رمجت، دشواری کنترل فرایند احتراق در آنها نسبت به موتورهای توربینی که از چندین محفظه احتراق بهره می‌برند است، در واقع رم‌جت‌ها تنها از یک محفظه احتراق استفاده می‌کنند که آن هم خود بدنه داخلی موتور است. مشکل دیگر همین‌جا بروز می‌کند و آن هم مسائل مربوط به انتقال حرارت داخل موتور و مواد مقاوم به حرارت است.

تفاوت موتورهای اسکرمجت با رم‌جت نیز در رخ دادن فرایند احتراق در سرعت مافوق صوت در این موتورها است در حالی که در موتور رم‌جت، سرعت هوا به زیر سرعت صوت در داخل موتور کاهش یافته و احتراق در سرعت فروصوت ولی بالاتر از سرعت جریان در محفظه احتراق موتورهای توربین گاز به انجام می‌رسد. همین لزوم کاهش سرعت در موتور رم‌جت، عامل کاسته شدن از کارایی آن است به‌طوری که در سرعت‌های بالای ۵ ماخ، موتورهای رم‌جت، بازدهی بسیار پایینی دارند زیرا باید سرعت هوا در داخل آن، به یک‌پنجم کاهش یابد. برای بهبود عملکرد در این شرایط، موتورهای اسکرم‌جت توسعه یافتند.

لازم به ذکر است توسعه موتورهای اسکرم‌جت همچنان یکی از موضوعات مورد بررسی بین زمینه‌های تحقیقاتی در نیروی هوایی آمریکا است.

فصل جدید در قدرت دفاعی کشورمان ؛ ایران به فناوری موشک کروز سوپرسونیک دست یافت

اما با دستیابی ایران به فناوری موشک‌های کروز مافوق صوت در حقیقت ایران به نسل جدید از موتورهای جت به نام موتورهای رم جت نیز دست یافته است. از آنجایی که برخورداری از این فناوری، ویژگی‌ سرعت را به شکل بسیار پررنگی در انواع اشیاء پرنده و سلاح‌های پروازی مانند انواع موشک، پهپاد، گلوله های توپخانه و ... افزایش می‌دهد، در توسعه تسلیحات نظامی این موتورها به طور ویژه‌ای مورد توجه قرار گرفته‌اند.

چندی پیش برد بلندترین موشک کروز دریایی این به نام موشک ابومهدی با برد ۱۰۰۰ کیلومتر و با قابلیت حمله به اهداف دریایی در زاویه ۳۶۰ درجه تحویل نیروهای دریایی ارتش و سپاه شد و به این ترتیب نیروهای دریایی کشورمان به موشک‌هایی از برد ۱۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر مجهز شده‌اند و قادرند انواع اهداف دریایی حتی از عمق کشور مورد هدف قرار دهند.

هر چند هنوز اطلاعات بیشتری از ویژگی‌های این موشک جدید و ویژه صنایع هوافضای وزارت دفاع منتشر نشده است اما به نظر می‌رسد دستیابی ایران به موشک‌های کروز سوپرسونیک صفحه‌ای جدیدی از قدرت دفاعی ایران به نمایش بگذارد.

* عکس نمایه خبر تزئینی است

کد خبر 779176
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • فریبرز IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    52 19
    جالبه که اکثر کشورها وقتی به فناوری جدید دست پیدا میکنند محرمانه نگه میدارند ولی در ایران قبل از دست پیدا کردن به چیزی تبلیغات دست پیدا کردن به آن شروع میشود!
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      13 31
      جالب است که با اینهمه ادعا نمیدانی، که،،، اولا،. این اعلام ها،. نتیجه بازدارندگی دارد. ثانیاً،. ایران به خیلی بیشتر از اینها رسیده که در زمان لازم اعلام خواهد کرد
    • بهزاد IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      29 10
      این کار کپی شده موشک روسی است پس محرمانه نیست .
    • US ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      29 10
      از کره یا چین یا روسیه گرفتند
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      11 24
      مشتی کجای کاری اینا تازه اول کار دارن نشونت میدن اصل کاریا مونده وقتی خدای نکرده جنگ بشه همشرو میشه
  • مهندس نرم افزار IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    34 9
    اگزوز پراید رو چرا از چین وارد میکنیم؟
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      25 7
      موشک هاهم مانندبرخی کالاها سطح کیفیت دارندسطح کیفیت موشک های کشورماننداصل ان نیست وهمان طرح موشک کروزسوپرسونیک است وتمام داشته هاطرح بوده وکیفیت وعملکردودقت موشک های اصل ساخت کشورهای دیگرراندارد
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      4 24
      ای نادان!
  • توانا IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    27 6
    ایران چند ماه قبل هم اعلام کرد به موشک های مافوق سوعت یا همان سوپر سونیک دست یافته که ظرف چند دقیقه به خاک اسراییل میرسد و هیچ پدافندی حتی در چند سال آینده قادر به رهگیری این موشک نخواهد بود . حالا این مورد با مورد اعلام شده قبلی چه تفاوتی دارد ؟
    • هادی IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      6 19
      اون موشک هایپرسونیک بود, این موشک سوپر سونیک, مدلش , بردش, ماموریتش, سکوی پرتابش . کلاً متفاوته.
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    35 10
    این موشک‌ها برای ملت نان نمی شود مردم گرسنه اند ... اکنون قدرت اقتصاد مطرح است نه نظامی
  • هزاران DE ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    39 15
    تصور اینکه آمریکا از جمهوری اسلامی میترسه و حمله نخواهد کرد ساده لوحانه است
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      12 27
      چشمت را باز کن. ببین که آمریکا، جرات نکرد ، جواب عین الاسد رابدهد ،، بهتره است شما،. به غربگدایت برسی
    • هادی IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      7 19
      پس عاشق چشم و ابروی ماست که حمله نمیکنه? !!!! آمریکا دورتادور ایران تو کشورای مختلف پایگاه دائمی داره ,ولی چرا حمله نمیکنه ?چون میدونه باکوچکترین حمله به ایران ,کل پایگاه ها و ناوهاش زیر ماشه ی موشکهای ایرانه. قضیه ی ترور ناجوانمردانه ی سردارسلیمانی و عکس العمل ایران در کوبیدن دورترین پایگاه آمریکایی عین السد در غرب عراق هیچ وقت از ذهن آمریکایی ها بیرون نمیره . بعد از جنگ جهانی دوم جمهوری اسلامی ایران تنها کشوریه که یک پایگاه نظامی آمریکارو موشک باران میکنه و آمریکا هیچ واکنشی انجام نمیده .چرا? چون سپاه اعلام کرده بود اگر واکنشی انجام بشه .همزمان 400 نقطه اَعَم ازپایگاه ها و ناوهای آمریکا در کل منطقه توسط موشکهای سپاه پودر میشن . دوران بزن دررو گذشته. آمریکامیدونه یکی بزنه 10 تا میخوره. تعجبه بعضیا چرا نمیخوان قبول کنند که آمریکا دیگه زوزه های آخرشو میکشه و یک ابرقدرت رو به مُوته.
  • محمد IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    33 7
    از کارت ملی چه خبر ...؟؟؟امیدی هست زیر یه سال دریافت بشه یا نه؟
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      6 28
      مگه. به اهالی آلبانی،. کارت ملی میدهند
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    39 8
    اره ولی هنوز تو فناوری پراید در جا میزنه
    • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
      6 26
      پراید،. دست سپاه و ارتش نیست،، دست برجام بازها است
  • هادی IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    6 24
    کلاً بعضی ها انگار تو باغ نیستند. خود کارشناس اسراییلی گفت,از تکنولوژی موشکی ایران در شگفتم و به احترامش کلاه ازسر برمیدارم. بااین که دشمن ماست . حالا یه عده اصراردارن هر پیشرفتنه ایران رو کوچک جلوه بدن. اینا یا غافلند یا پادوی منافقین هستند. خدا شفابده
  • هادی IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    5 20
    اگر دولت خودروسازی رو زیر نظر وزارت دفاع قراربده بهتون قول میدم توی 5سال بهترین خودروی تمام ایرانی بااستاندارد یورو 5 میسازه .ولی افسوس که خودروسازهای ایران فقط دنبال جیب خودشونن. الان وزارت دفاع داره هواپیمای مسافربری میسازه ,سال 2028 به بهره برداری میرسه. ناوشکن تمام ایرانی جماران,ناوشکن دنا, رزم ناو مُکران.هواپیمای جنگی,همه در وزارت دفاع تولید شده.