پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۵ - ۰۹:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر مارگرت چان – متخصص آنفلوآنزای مرغی- چهارشنبه 8 نوامبر (17 آبان) به عنوان ارشدترین مقام بهداشتی جهان انتخاب شد.

دکتر چان اولین چینی است که به چنین مقام بالایی در سازمان ملل می‌رسد، و پیروزی چین که خانم چان را نامزد کرده بود، بیانگر علاقه چین به ایفا کردن نقشی بزرگتر در امور جهانی است.

هیئت اجرایی سازمان جهانی بهداشت (WHO) از میان پنج  نامزد، چان را برای منصبی که با مرگ رئیس قبلی لی جونگ-ووک- اهل کره جنوبی- در ماه مه (اردیبهشت) امسال خالی مانده بود، انتخاب کردند.

چان باید پنج‌شنبه در اجلاس ویژه مجمع حکام بهداشت جهانی که شامل نمایندگان 193 کشور می‌شود، دو سوم آرا را کسب کند.

چان گفته است که در صورت انتخاب نهایی به این مقام که دومین مقام مهم سازمان ملل محسوب می‌شود، مواضعی مستقل و فرای ملیتش اتخاذ خواهد کرد.

چین اخیرا  به خاطر پنهانکاری ادعایی در گزارش موارد شیوع آنفلوآنزای مرغی به   WHO و کندی در  ارسال نمونه‌های ویروسی به  این سازمان برای تجزیه و تحلیل مورد انتقاد قرار گرفته بود.

هنگامی که دکتر چان در سال 1994 ، به مقام مدیر  بهداشت هنگ کنگ هنوز تحت سلطه انگلیس،منصوب شد، با شیوع آنفلوآنزای مرغی د رسال 1997 و سپس  شیوع سارس(سندروم حاد شدی تنفسی) در سال 2003 در این جزیره با  بزرگترین آزمون حرفه‌ایش روبرو شد.

این دو بیماری به جز تلفاتی که باعث شدند، ضربه سنگینی به اقتصاد هنگ کنگ وارد آوردند. چان به خاطر اقدام سریعش در معدوم کردن تمامی طیور هنگ کنگ – حدود 1.5 میلیون قطعه- که توانست از یک بحران انسانی جلوگیری کند، اعتبار زیادس کسب کرد.


چان در سال 2005 به مقام رئیس بخش همه‌گیری جهانی آنفلوآنزا در WHO  رسید و معاون دبیر کل WHO  شد، و به هدایت تلاش‌های این سازمان برای مبارزه با بیماری‌های واگیردار و  کسب آمادگی برای مقابله با پاندمی یا همه‌گیری جهانی آنفلوآنزای مرغی پرداخت.

چان که دکترای پزشکی را در دانشگاه اونتاریوی غربی در کانادا گرفته بود، در سال 1978 به وزارت بهداشت هنگ کنگ پیوست و بیشتر دوران شغلیش را در این مقام گذراند.

سایر نامزدها در  فهرست نهایی برای ریاست WHO وزیر بهداشت مکزیک، خولیو فرنک، دکتر شیگرو اومی، اهل ژاپن رئیس اجرایی WHO در  آسیا، وزیر بهداشت اسپانیا، النا سالگادو مندز و کاظم بهبهانی یک مقام ارشد WHO از کویت بودند.

کد خبر 7788

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز