رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: از ابتدای سال به طور کلی ۱.۶ درصد کاهش انس جهانی طلا را داشتیم که در مجموع ۳۱ دلار می‌شود. همچنین، هر گرم طلا حدود ۶.۶ و سکه امامی ۷.۷۴ درصد کاهش قیمت داشته است.

قیمت سکه

همشهری آنلاین- مرضیه ثمره‌حسینی: نشست خبری اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران با حضور هیئت مدیره اتحادیه برگزار شد. بررسی وضعیت بازار طلا، مشکلات بخش تولید طلا و جواهر کشور به دنبال کاهش تقاضا در بازار و جایگاه صنعت طلای ایران در جهان عناوین مطرح‌شده در این نشست بود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در مورد تغییرات قیمت طلا و سکه از ابتدای سال تا امروز گفت: به طور کلی از ابتدای امسال روند کاهشی قیمت‌ها را داشتیم.

نادر بذرافشان ادامه داد: از ابتدای سال به طور کلی ۱.۶ درصد کاهش انس جهانی طلا را داشتیم که در مجموع ۳۱ دلار می‌شود. همچنین، حدود ۶.۶ درصد هر مثقال طلا کاهش قیمت داشته است. هر گرم طلا ۶.۶ درصد، سکه امامی ۷.۷۴ درصد، سکه طرح قدیم ۸.۹ درصد، نیم سکه ۱۶.۲ درصد، ربع سکه ۸.۲ درصد و سکه یک گرمی بانک مرکزی هم ۱۱.۴۲ درصد کاهش قیمت داشته‌اند.

کدام نرخ‌ها واقعی است؟

بذرافشان در ادامه در پاسخ به اینکه مبنای تعرفه‌گذاری در حوزه طلا و جواهر چگونه است و چرا نرخ اتحادیه طلا و جواهر تهران با نرخ‌های اعلامی در برخی کانال‌ها متفاوت است، گفت: در حوزه خرید و فروش طلا یک سری کانال‌های غیررسمی فعالیت می‌کنند که معاملات فردایی هم انجام می‌دهند اما به هیچ وجه مورد تایید ما نیستند و حتی ما با پلیس امنیت اقتصادی کل و تهران در این رابطه جلساتی داشتیم تا مانع فعالیت آنها شویم.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: اما با توجه به شرایط نیاز به کانال‌هایی که مردم بتوانند از طریق آنها در فضای مجازی به صورت امن معاملات خود را انجام دهند ما در اتحادیه به این جمع‌بندی رسیدیم که یک گروه واحد در این زمینه تشکیل شود که سال گذشته قبل از عید استارت این کار زده شد و اساسنامه آن را به پلیس امنیت اقتصادی ارجاع دادیم و قرار شد تا این ماه این کانال به صورت رسمی فعالیت خود را شروع کند.

بذرافشان با بیان اینکه در این کانال فقط افرادی که جواز دارند می‌توانند تحت نظارت پلیس امنیت اقتصادی فعالیت کنند، عنوان کرد: معاملات به صورت فیزیکی خواهد بود و در این کانال فقط کار تبلیغات انجام می‌شود.

وی در مورد اینکه نرخ‌گذاری در اتحادیه بر چه مبنایی انجام می‌شود؟ گفت: نرخ طلا با توجه به اعلام نرخ روز و نوسانات نرخ ارز و انس جهانی و اولین معامله‌ای که به صورت رسمی از ساعت ۱۱ در بازار تهران به صورت فیزیکی انجام می‌شود، تعیین می‌شود و این تنها نرخی است که مورد تایید ما است بنابراین توصیه می‌کنیم برای اطلاع از قیمت طلا و سکه، مرجع اتحادیه طلا باشد چون ما بالاترین عضو را در سراسر کشور داریم و اتحادیه تهران نقش محوری در سراسر کشور دارد و ما با اتحادیه‌های دیگر در کشور به صورت مرتب روابط و جلسات هماهنگ برگزار می‌کنیم.

بذرافشان در مورد اینکه چرا نرخ اتحادیه با بازار فرق دارد؟ گفت: علت، نوساناتی است که رخ می‌دهد اما باید گفت که نرخ‌هایی که در سایت اتحادیه اعلام می‌شود از طریق روابط عمومی از آخرین معاملاتی که از سوی افراد شاخص به صورت فیزیکی انجام شده باشد به صورت مرتب، در لحظه و ساعت و دقیقه استعلام می‌شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در مورد اینکه در روزهای تعطیل قیمت‌گذاری چگونه است؟ هم گفت: زمانی قیمت‌ها رسمی است که بازار باز باشد و خرید و فروش به صورت فیزیکی انجام شود بنابراین اگر افزایش یا کاهشی در روزهای تعطیل اتفاق بیفتد کاذب است و باید تا بازگشایی بازار صبر کرد.

معاملات حتما به صورت فیزیکی انجام شود

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در مورد خرید و فروش طلا در فضای مجازی گفت: همانطور که اشاره شد بسترها مهیا شده است و قرار است اگر کسی بخواهد در فضای مجازی فعالیت کند شرط این باشد که ابتدا از اتحادیه طلا و جواهر تهران جواز داشته باشد و هویت صنفی آن مشخص باشد اما باز هم مردم باید دقت کنند که معامله حتما به صورت فیزیکی و حضوری باشد و در زمان خرید به واحدهایی مجوزدار مراجعه کنند.

بذرافشان ادامه داد: همچنین از آنجا که صنعت ما ۲۱ رسته دارد مردم باید هر خریدی که انجام می‌دهند در رسته مربوطه باشد یعنی سکه را فقط از کسانی که جواز سکه دارند و سکه‌فروش هستند بخرند و موقع خرید هم حق مشتری است که حتما کارت وکیوم همان واحد به مشتری داده باشد و هولوگرام اتحادیه هم روی آن باشد. ضمن اینکه طلا را حتما از طلافروشی‌ها بخرند و موقع خرید حتما فاکتور دریافت کنند.

وی افزود: ضمنا مردم توجه داشته باشند که در فاکتور خرید حتما نوع کالا، جنس مصنوع، رنگ مصنوع، وزن سنگ و نگین، مبلغ سنگ و نگین، عیار و کد استاندارد درج شود. گفتنی است امروز تمام واحدهای ما در کشور به صورت جداگانه کد استاندارد دارند که باید هم در فاکتور و هم روی مصنوع درج شده باشد.

برای صادرات آماده‌ایم

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در ادامه نشست با اشاره به جایگاه مناسب صنعت طلای ایران در دنیا گفت: در ۱۰ سال گذشته شرایط و جایگاه صادرات ما به نقطه مثبتی رسیده که می‌تواند نقش مهمی در ارزآوری داشته باشد در این راستا باید رویکرد و نگاه دولت به این صنعت تغییر کند.

بذرافشان با انتقاد از اینکه متاسفانه به این صنعت به عنوان کالای لوکس نه به عنوان یک صنعت نگاه می‌شود، گفت: الان تولیدات ما به حدی رسیده که می‌توانیم نقش صادرات و ارزآوری داشته باشیم یعنی ما با یک کیلو صادرات می‌توانیم حداقل بین ۵۰ تا ۱۰۰ گرم اجرت ساخت آن را برگردانیم و به این ترتیب هزینه‌های ساخت را به راحتی جبران کنیم اما باید ابتدا موانع برطرف شود و دولت و نمایندگان مجلس نگاه کارشناسی‌تر و دلسوزانه‌تری به این صنعت داشته باشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در فرودگاه امام خمینی شرایط برای صادرات طلا و جواهر مهیاست و خیلی از تولیدکنندگان در این بخش اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: تنها باید موانع برطرف شود تا در آینده بتوانیم ارزآوری داشته باشیم مانند کاری که برخی کشورهای اطراف ما از جمله ترکیه انجام داده‌اند چون ترکیه که قبلا از ما کپی برمی‌داشتند الان تحت تاثیر حمایت‌های دولتشان در صنعت طلا و جواهر در جهان از ایتالیا که همواره اول بود همم جلو زده است بنابراین بر این باوریم که ما هم می‌توانیم خیلی زود جایگاه واقعی خود را کسب کنیم.

کد خبر 778418
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارز و طلا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha