گروه اجتماعی: با توجه به اینکه سرطان سینه، شایع‌ترین نوع سرطان زنان در کشور است و انجام تست ماموگرافی برای زنان بالای 40 سال (هردو سال یکبار) ضروری است تنها 200 دستگاه ماموگرافی در کشور موجود است و 70 درصد زنان تابه حال ماموگرافی انجام نداده‌اند.

به گزارش همشهری، دومین کنگره سراسری سرطان سینه با هدف نگرش چند تخصصی به موضوع واحد "سرطان پستان" و توجه ویژه به جنبه‌های روانی اجتماعی و بازگرداندن  بیماران به زندگی عادی از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز تحقیقات بیماریهای سرطان پستان جهاد دانشگاهی، فردا برگزار می‌شود.
بر اساس این گزارش، سرطان سینه یکی از شایع‌ترین انواع سرطان‌هاست که در کشور ما رتبه نخست را در بین زنان دارد در حالیکه می‌توان با استفاده از شیوه‌های ماموگرافی جدید و با تشخیص به موقع آن را درمان نمود ولی علیرغم تاکید بر ضرورت معاینات منظم و انجام تست ماموگرافی پس از 40 سالگی هنوز هم بسیاری از خانم‌ها از انجام آن خودداری می‌کنند.
بنا بر این گزارش، در شیوه‌های جدید تشخیص انجام ماموگرافی دیجیتالی تا حد زیادی به تشخیص سریع و به موقع کمک کرده و می‌تواند از مرگ بسیاری از بیماران جلوگیری کند. با توجه به اینکه در ماموگرافی دیجیتالی امکان تشخیص بسیار دقیق‌تر از عکسبرداری‌های به شیوه اشعه ایکس است اکثر تورم‌ها دیده می‌شود و می‌توان به درمان آنها پرداخت. این درحالی است که تعداد دستگاه‌های ماموگرافی موجود در کشور تنها202 دستگاه است که به غیر از مسأله کمبود دستگاه، توزیع نامناسب آن نیز سبب شده که مناطق محروم فاقد امکانات ماموگرافی  باشند بطوریکه از این تعداد دستگاه، 60 دستگاه فقط در تهران است و برخی از شهرهای کشور فاقد این تجهیزات هستند با توجه به اینکه تشخیص زود هنگام این بیماری می‌تواند به درمان آن کمک کند، تجهیز تمام مراکز درمانی به امکانات ماموگرافی ضروری است.

غربالگری
غربالگری به این معنی است که در جمعیت زنان سالم، حتی قبل از آن که هرنوع علایم بیماری تظاهر کند بتوان با انجام آزمایشات و معاینه، تغییرات غیر طبیعی را کشف نمود و تصمیمات لازم را جهت درمان بکار گرفت که این روشها شامل: ماموگرافی، معاینه منظم توسط خود فرد و معاینه بالینی توسط پزشک است.
انواع روشهای درمان این بیماری شامل جراحی، پرتودرمانی، درمان کمکی (هورمون درمانی - شیمی درمانی) و تخریب تخمدانها  است.

کد خبر 7782

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز