یکشنبه ۴ تیر ۱۳۸۵ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: روبات‌ها برای اولین بار در جام جهانی فوتبال امسال وظیفه گشت‌زنی در یک استادیوم‌ را به عهده گرفته‌اند.

به گزارش آسوشیتد پرس یک شرکت برلینی به نام Robowatch دو مدل روبات  مراقبتی  را تولید کرده است و 11 دستگاه از آنها  در دو محل پارک ماشین‌ها در زیر استادیوم المپیک برلین و یک محوطه مجاور آن که چادرهای مربوط به رسانه‌ها، حامیان مالی و مهمانان مخصوص در آن قرار دارد به  گشت‌‌زنی می‌پردازند.

روبات مدل  OFRO که 76  هزار دلار قیمت دارد و شبیه  "مریخ نورد"  سازمان فضایی آمریکاست علاوه بر دوربین ویدئویی  از دوربین‌های حرارتی در شب برای شناسایی  گرمای بدن متجاوزان استفاده می‌کند. OFRO با داشتن حسگرهایی برای شناسایی تشعشع، سموم، ویروس‌ها و سلاح‌های شیمیایی  توانایی‌هایی بیشتری از مشابه‌های نظامی ‌خود دارد.

مدل دوم  این روبات‌ها با نام MORSO   که شبیه R2-D2  در فیلم جنگ ستارگان است 15000 دلار قیمت دارد و عمدتا از دوربین‌های ویدئویی برای کشف مزاحمان استفاده می‌کند. این روبات دارای حسگرهای مادون قرمز و مافوق‌صوت هم هست.

این روبات‌ها  با استفاده ازماهواره‌های " سیستم موقعیت‌یابی جهانی (GPS)  هدایت می‌شوند و تصاویر خود را به یک اتاق کنترل مرکزی در استادیوم به نام skybox  می‌فرستند.  اتاق کنترل از طریق هدایت از راه دور می‌توان روبات‌ها را برای بررسی موارد مشکوک بفرستد.

 سخنگوی شرکت سازنده این روبات‌ها می‌گوید این روبات‌ها عمدتا در  مکان‌هایی که مراقبت از آنها بوسیله انسان خسته‌‌کننده یا بسیار مشکل است به کار خواهند رفت.

کد خبر 778

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز