چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین - جواد نصرتی : شطرنج را فراموش کنید ؛ ماشین های هوشمند ما از یک گوشه نشستن و آنالیز تفکرات کارپوف و آناند و کاسپاروف و دیگران خسته شده اند.

آنها می خواهند راه بروند ، گل بزنند و کسی چه می داند شاید روزی از گل خوردن و گل زدن خوشحال و ناراحت هم بشوند . روبات های انسان نما در زمین کوچکشان شاید هر کار که بخواهند نتوانند انجام  بدهند اما مطمئناهر چه که از آنها بخواهند یاد می‌گیرند .

آنها پائول ، فرانتز ، گرد و لارا ستاره های فوتبالیست نیستند . آنها حتی انسان هم نیستند . آنها پاهایی دارند که از فیبر کربن ساخته شده اند و به کمک باتری های یون لیتیومی تنها می توانند دو نیمه ده دقیقه ای به این سو و آنسو بدوند . این فوتبالیست های ناقص الخلقه خود را برای مسابقات حهانی روبوکاپ آماده می کنند .

    «این جا را ببین ،این گل حیرت انگیز بود » ، اسون بنکه خالق این روبات ها با هیجان این جمله را می گوید . او تصاویر گلی را نشان می دهد که روبات هایش سال پیش به تیم « اوزاکا » ژاپن زدند . او هنوز به این گل افتخار می کند .

   هنکه متخصص کامپیوتر دانشگاه فرایبورگ آلمان است . او همچنین سرمربی تیم روباتیک دانشگاه است ؛ تیمی که هنکه امیدوار است در مسابقات روبوکاپ امسال بدرخشد .  سال گذشته این تیم با شکست در مقابل تیم ژاپن به مقام دوم مسابقات رسید . هنکه امیدوار است امسال از تیم ژاپنی انتقام بگیرد چون سال پیش تیم ژاپنی تنها یک ثانیه مانده به پایان مسابقه گل برتری را زدند . آنها مسلما برمن ( محل برگزاری مسابقات ) را به جهنمی برای تیم ژاپنی تبدیل خواهند کرد .

    کمیته برگزاری مسابقات پیش بینی می کند حدود 400 تیم از 26 کشور جهان در این مسابقات شرکت کنند . این تیم ها در پنج لیگ متفاوت با هم به رقابت خواهند پرداخت و با با پنحاه ضربه متفاوتی که برای آنها برنامه ریزی شده است به دروازه ها یورش خواهند برد . مهم ترین قسمت جام ، لیگ روبات های انسان  نما است . روبات های این لیگ دو پا ، دو دست و یک سر خواهند داشت که بر روی یک تنه تعبیه شده اند . این مسابقات شاید با نمونه انسانی آن قابل قیاس نباشند اما در اینجا هم رقابت فشرده ای برای کسب قهرمانی وجود دارد . آلمان یکی از مدعیان کسب قهرمانی است ؛ « ما می خواهیم لااقل به قهرمانی نزدیک شویم » ، هنکه که بهتر از کس دیگری از قدرت تیم های  آسیای شرقی آگاه است ، همچون مربیان کارکشته این گونه آرزوی رسیدن به قهرمانی را در تیمش بیان می کند . شاید او نمی خواهد بازیکنانش دچار غرور کاذب شوند .

    در مقابل اما اسکار فون اشتریک از دانشگاه فنی درامشتات و مربی تیم « دریبل زن های درامشتات » امید زیادی به قهرمانی دارد  و از الان خود را مهیای در دست گرفتن جام کرده است :« من فکر می کنم روبات های ما  سریع ترین بازیکنان جام هستند » و البته حق با اوست ؛ برونو ستاره تیم  می تواند یک فوت ( 30 سانتی متر  ) را در کم تر از یک ثانیه طی کند . اما سرعت تنها ویژگی انحصاری  او نیست ؛ سلاح سری برونو قدرت دریبل زدن اوست. « یک دوربین با زاویه باز درون برونو نصب شده است » ، اشتریک این را می گوید و توضیح می دهد :«یعنی او حتی می تواند صورت خود را ببیند » . با این حساب فوتبال سرعتی و شکننده شرق آسیا در مقابل این روبات های تکنیکی دچار مشکل خواهد شد .

   روبات ها حالا صاحب ویژگی های زیادی هستند اما وضعیت چند سال پیش این گونه نبود . روزگاری کامپیوتر ها تنها می توانستند شطرنج بازی کنند . اما توانایی آنها در فوتبال بازی کردن  بسیار زود  به بار نشست . هوز هشت سال از  پیروزی «آبی عمیق»  غول شطزنج باز IBM در برابر قهرمان افسانه ای شطرنج جهان گری کاسپاروف نگذشته است ، اما باید واقع بین باشیم ، هشت سال زمان مناسبی بود تا روبات ها «یک و دو کردن» و « پاس در عمق » را یاد بگیرند .

جام ستاره ها

شطرنج را فراموش کنید ؛ ماشین های هوشمند ما از یک گوشه نشستن و آنالیز تفکرات کارپوف و آناند و کاسپاروف و دیگران خسته شده اند. آنها می خواهند راه بروند ، گل بزنند و کسی چه می داند شاید روزی از گل خوردن و گل زدن خوشحال و ناراحت هم بشوند

در برمن روبات ها هیچ کاری را خودشان نمی توانند انجام دهند ؛ آنها تنها دستوراتی را که برای آنها برنامه ریزی شده اند اجرا می کنند .روبات ها در لیگ ریزسازه ها ( روبات های کوتاه تر از 60 سانتی متر ) در تیم های دو نفره بازی می کنند و طول و عرض زمین بازیشان 4/5 متر در 3 متر است . تمام روبات ها از طریق سیستم  Wi Fi به هم متصل اند و از این طریق موقعیت توپ و خود را به هم دیگر اطلاع می دهند . 

   سازنگان روبات ها همچنین واکنش های احساسی خاصی را برای آنها برنامه ریزی کرده اند . برای نمونه روبات های تیم دارمشتات پس از واگذاری بازی ، سر و دست های خود را به نشانه تاسف تکان می دهند . اما « برنامه نویسی برای باختن » تنها در این جام معنا می دهد و برنامه های بلند مدت برگزارکنندگان مسابقات بر پایه پیروزی استوار است . هیرائوکی کیتانو ، یکی از بنیانگذاران روبوکاپ امیدوار است تا سال 2050 تیم یازده نفره ای از روبات ها ، قهرمان جام جهانی انسانها را شکست دهد .

 در نظر اول این آرزو محال به نظر می رسد اما پیشرفت سازندگان روبات ها را نباید از نظر دور نگه داشت . در این مسابقات لیگ روبات های میان سازه( روبات های کوتاه تر از 130 سانتی متر ) هم برگزار خواهد شد . این روبات ها توانایی نمونه های کوچک تر را ندارند و تنها در مسابقات پنالتی و شوت از راه دور شرکت می کنند . امید اول کسب قهرمانی در این لیگ روباتینیو ، روبات یک متری آلمانی است . البته او حریفان قدری دارد که یکی از آنها لارا دختر محبوب دانشگاه دارمشتات است .اشتریک امید زیادی به این دختر ورزیده دارد(لارا به جای موتور 34 عضله دارد که از سیم های ویژه ای که حافظه مخصوصی برای تغییر حالت دارند تشکل شده اند). با این حال حال اشتریک چندان امیدوار نیست که لارا از سد روباتینیو بگذرد :« او شاید قهرمان لیگ نشود اما مطمئنا زیباترین روبات لیگ خواهد بود .»

کد خبر 369

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز