چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۵ - ۱۳:۵۰
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: آثار منتشر شده علمی کشور در مجلات معتبر بین‌المللی 53 درصد رشد داشته است.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای انقلاب فرهنگی در نشست اخیر خود ضمن بررسی دومین ارزیابی کلان علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران، راهکارهای اجرایی ارتقای علم و فناوی در کشور را مورد بحث قرار داد.

نتایج این ارزیابی که توسط هیات نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی دبیرخانه شورای عالی حاصل شده گویای آن است که رشد تولید علم در کشور پرشتاب ادامه دارد و شماری از شاخص‌های علم و فناوری بهبود یافته‌اند.

برخی از این شاخص‌ها مربوط به تعداد نیروی انسانی شاغل در بخش تحقیقات و توزیع متوازن آنان در سطح استان‌های کشور و همچنین تعداد تولیدات علمی منتشره ایران در مجلات معتبر بین‌المللی است.

این تولیدات که بیشتر مختص گروه‌های علوم پایه و فنی و مهندسی است، با رشد 53 درصدی در سال 1381 نسبت به سال 1380، 18درصد از کل تولیدات علمی منتشره در مجلات معتبر بین‌المللی را به خود اختصاص داده است.

بر طبق این ارزیابی در حالی که بیشترین تولید مقاله‌ها در داخل کشور به گروه علوم انسانی تعلق دارد، ولی بیشترین تعداد ارجاعات به تولیدات علمی ایران در مجلات معتبر بین‌المللی مربوط به گروه علوم پایه است.

این ارزیابی می‌افزاید: با وجود شتاب فزاینده علمی، سهم هزینه‌های تحقیقاتی در هر دو بخش خصوصی و دولتی همچنان بسیار اندک است.

بر اساس این گزارش، شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور توسعه متوازن علم و فناوری در ایران، تهیه نقشه جامع علمی کشور را خواستار شد.

این نقشه شامل نیازهای علمی کشور به رشته‌های مختلف تحصیلی در آموزش عالی به ویژه تحصیلات تکمیلی، الگوی منطقی تعیین ظرفیت پذیرش دانشجو بر اساس آن نیازها و ارتقای کارآمدی علمی و پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها در راستای برنامه توسعه آموزش عالی کشور است.

کد خبر 7778

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز