همشهری آنلاین: رییس حکومت نظامی میانمار به احزاب سیاسی هشدار داد پیش از انتخاباتی که قرار است سال آینده برگزار شود به ناآرامی‌ها دامن نزنند.

خبرگزاری اتریش از نایپیداو گزارش داد، تان شو (Than Shwe) در نایپیداو (Naypyidaw)، پایتخت جدید میانمار در برابر 13 هزار سرباز گفت: «مایلم از کسانی که کار حزبی را برنامه‌ریزی می‌کنند بخواهم مدارا، بخشش و درک متقابل دیگران را سرلوحه کار خود قرار دهند.»

حضور نادر این ژنرال در صحنه عمومی در میانمار به مناسبت "روز نیروهای مسلح" صورت گرفت.

تان شو گفت احزاب باید به قانون اساسی که سال گذشته به تصویب رسید و در یک همه‌پرسی جنجالی مورد پذیرش مردم میانمار قرار گرفت، پایبند باشند. بر اساس این قانون ارتش 25 درصد کرسی‌ها پارلمان و همچنین سمت‌های کلیدی دولت را در اختیار خود می‌گیرد.

به گفته وی میانمار هنوز برای دموکراسی "به بلوغ نرسیده است." وی نظام دولتی مد نظر حکام نظامی را "دموکراسی با نظم شکوفا" خواند. این کشور از سال 1962 تحت حاکمیت ارتش قرار دارد.

"اتحاد ملی برای دموکراسی" (NLD) متعلق به آنگ سان سو چی، برنده جایزه صلح نوبل که در سال 1990 در انتخاباتی که به رسمیت شناخته نشد، به پیروزی رسید هنوز تصمیم نگرفته که آیا در انتخابات شرکت کند یا خیر.

سو چی از سال 2003 در بازداشت خانگی به سر می‌برد. او بر اساس قانون اساسی حق نامزدی برای هیچ سمتی را ندارد زیرا با یک تبعه خارجی ازدواج کرده است

کد خبر 77749

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز