مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۹
۰ نفر

کارگردان فیلم اولی به کسی می‌گویند که قرار است بعد از فعالیت‌هایی که در زمینه ساخت فیلم داشته، اولین فیلم بلند سینمایی‌اش را بسازد.

سینمای جهان

به گزارش همشهری آنلاین، کارگردان‌های فیلم اولی معمولا سعی می‌کنند تمام توان و تجربه‌شان را برای اینکه کارشان خوب از آب دربیاید به کار ببندند و کارنامه کاری‌شان را با یک فیلم کم نقص شروع کنند. روزنامه ‌هالیوود ریپوتر که سالانه چند نظرسنجی بزرگ برای انتخاب «ترین‌های» سال به راه می‌اندازد و با این کارجنجال زیادی به پا می‌کند چند روز قبل هم با یک نظرسنجی شاهکارهای فیلم اول‌های کارگردانان جهان را انتخاب و معرفی کرد. در این فهرست ۹۶ فیلمه، فیلم‌های شاخصی هم در ژانر جنایی، پلیسی و ترسناک وجود داشتند که در این شماره سرنخ آنها را معرفی می‌کنیم.

 شاهین مالت

جان هوستون  فیلم «شاهین مالت» را به عنوان اولین فیلم سینمایی در کارنامه کاری‌اش دارد. او که ۶۹ سال پیش این فیلم را ساخته در رشته‌های مخلتفی نامزد دریافت اسکار شد و این موفقیت عظیمی را برایش رقم زد. جان هوستون، شاهین مالت را از روی کتابی به‌همین اسم - که سال ۱۹۳۰ داشیل همت آن را نوشته- ساخت. در این فیلم شخصی به اسم ترزبی ناپدید می‌شود و دوشیزه واندرلی به کارآگاه سام اسپید دستمزد کلانی می‌دهد تا او را پیدا کند اما همان شب یکی از همکاران سام کشته می‌شود.

داستان مثل یک اثر جنایی پیچیده جلو می‌رود و مخاطب را در یک تعلیق عمیق فرو می‌برد. تکلیف شخصیت‌های داستان تا لحظات آخر مشخص نیست و این یکی از نقاط قوت فیلمی است که نزدیک به ۷۰ سال قبل ساخته شده است. بازیگران:همفری بوگارت، ماری آستر، گلادیس جورج، ژیتر لرر، لی پاتریک، وارد باند و ... وی کایتل، تیـم راث، ‌ مایـکل مدسن، ‌ کریس پن، استیو بـوسمی، ‌ لارنـس تیـرنی، ادوارد بانکر، کوئینتین تـارانتینو و... و.  

دوئل 

استیون اسپیلبرگ «دوئل» را در سال ۱۹۷۱ ساخت؛ فیلمی که در حد و اندازه‌های نام اسپیلبرگ بود و او را به سمت یک فیلمساز موفق، سوق داد. فیلم «دوئل» با هزینه ۳۵۰ هزار دلاری و ‌طی۱۶ روز ساخته شد؛ اما موضوع بکر این فیلم آن‌قدر جذاب از آب درآمد که ده‌ها برابر فروش کرد.

بهترین فیلم اول‌های تاریخ سینمای جهان

این فیلم که بارها از تلویزیون ایران پخش شده است داستان راننده‌ای است که وقت سفر با ماشین خود متوجه می‌شود راننده تریلی‌ای او را تعقیب می‌کند. در سراسر داستان خبری از نقشه کشیدن برای نابودی راننده نیست و این در تماشاگر دلهره‌ای ایجاد می‌کند که نگو و نپرس. اسپیلبرگ استاد ساختن فیلم‌های جاده ای است؛ یعنی فیلم‌هایی که محوریت آن ماشین و جاده است، دوئل هم یک جاده‌ای کم عیب و نقص است.  
 بازیگران : دنیس ویور، ژاکلین اسکات، کاری لافتین و ...

همشهری کین

اگر اهل دنبال کردن نظرسنجی‌ها باشید قطعا با اسم «همشهری کین» آشنا هستید. این فیلم اولین ساخته اورسن ولز است. این کارگردان زمانی که وارد ۲۶ سالگی‌اش شد، همشهری کین را ساخت؛ فیلمی که با گذشت نزدیک به ۷۰ سال از زمان آن، هنوز بهترین فیلم تاریخ سینماست.

بهترین فیلم اول‌های تاریخ سینمای جهان

این فیلم درباره چارلز فاستر کین است؛ یک روزنامه‌دار ثروتمند که زمان مرگش یک جمله می‌گوید و از دنیا می‌رود: «غنچه رز.» قرار است از زندگی کین یک مستند تهیه شود تا راز آخرین جمله‌ای که او به زبان آورده است، کشف شود. برای همین گزارشگری به اسم تامسون شروع می‌کند به تحقیق درباره زندگی کین و کسانی که با او ارتباط نزدیک داشتند. این فیلم در سال ۱۹۴۱ در رشته‌های زیادی نامزد اسکار شد اما توانست اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را از آن خود کند. بازیگران: جوزف کاتن، دوروتی کومینگور، اورسن ولز، روث واریک، ری کالینزو...

سگ‌های انباری

این فیلم را کارگردان بزرگی به اسم کوئینتین تارانتینو زمانی که ۲۹ سال داشت به عنوان اولین تجربه‌اش ساخت که در این فهرست جایگاه ششم را دارد. این کارگردان، هنرپیشه و فیلمنامه‌نویس آمریکایی‌ای است که برنده جایزه نخل طلایی بهترین کارگردان، هنرپیشه و جایزه اسکار بهترین فیلمنامه‌نویسی شده است. او «سگ‌های انباری» را زمانی ساخت که تجربه‌ای در عرصه سینما نداشت. البته قبل از ساخت این فیلم، او پروژه ناتمامی به اسم «تولد بهترین دوستم» را داشت که هیچ‌گاه به پایان نرسید.

بهترین فیلم اول‌های تاریخ سینمای جهان

فیلم اول تارانتینو داستان پرهیجان یک عملیات سرقت است. شش سارق حرفه‌ای بانک که از روی رنگ‌های سفید، بلوند، صورتی، نارنجی، آبی و قهوه‌ای برای خودشان اسم مستعار انتخاب کرده‌اند، از طرف جو و ادی کپت برای سرقت از بانک و به‌دست آوردن یک کیف سبز رنگ اجیر می‌شوند. مخفیگاه این آقای دزد یک سگدانی است. آنها بعد از اینکه در نقشه‌هایشان با مشکل روبه‌رو می‌شوند به این فکر می‌افتند که یکی از آنها جاسوس پلیس است. تارانتینو در این فیلم نقش آقای قهوه‌ای را بازی می‌کند. بازیگران:‌هاروی کایتل، تیـم راث، ‌ مایـکل مدسن، ‌ کریس پن، استیو بـوسمی، ‌ لارنـس تیـرنی، ادوارد بانکر، کوئینتین تـارانتینو و... و.  

یتیم ‌خانه 

این فیلم اسپانیایی تخیلی – ترسناک که از سینما فرهنگ پخش‌شده است. اولین فیلمی بود که خوآن آنتونیو بایونا آن را در سال ۲۰۰۷ ساخت. یتیم خانه روایت دختر یتیمی است که دوران کودکی‌اش را در یک یتیم خانه گذرانده است. او بعد از مدت‌ها تصمیم می‌گیرد با همسر و فرزندش آن خانه را بازسازی کند. اما اتفاقات عجیبی می‌افتد و پسر لورا مثل خودش دوستان غیر واقعی‌ای پیدا می‌کند و با آنها حرف می‌زند.

بهترین فیلم اول‌های تاریخ سینمای جهان

بازیگران: بلن روئه دا در نقش لورا، فرناندو کایودر نقش کارلوس، روگر ‌پرنسیپ در نقش سیمون، میبل ریورا، مونته سرا کارولا، آندرس گرترودیکس، ادگار ویوار، ‌اسکار کاساس، جورجینا آولاندا، کارلا گوردیلو آلیسیا و ...

خون ساده

هشتمین فیلمی که در این فهرست قرار دارد «خون ساده» ساخته برادران کوئن است. این فیلم اولین تجربه خانوادگی کوئن‌هاست. این برادرها تهیه‌کنندگی، نوشتن فیلمنامه و ساخت فیلم‌هایشان را هردو با هم انجام می‌دهند.
 این فیلم درباره مرد ثروتمندی است که متوجه می‌شود همسرش مدت‌هاست به او خیانت می‌کند. او یک کارآگاه خصوصی استخدام می‌کند تا بعد از مطمئن شدن از ارتباط‌های مخفیانه همسرش، او و مورد علاقه‌اش  را بکشد اما ادامه داستان این‌طور پیش نمی‌رود و مسائل پیچیده می‌شود.

۴۰۰ ضربه

فرانسوا تروفو با ساخت «۴۰۰ ضربه» رتبه نهم این فهرست را از آن خود کرد. این فیلم ۵۱ سال پیش در فرانسه ساخته شد و یکی از برجسته‌ترین فیلم‌های این کشور لقب گرفت و جایزه بهترین کارگردانی فیلم کن را هم از آن خودکرد.

شیطان مرده 

 سام ریمی استاد ترساندن مخاطبانش است. او بارها در مصاحبه‌هایش اعلام کرده: «همیشه دنبال راه‌هایی هستم که مردم را بیشتر بترسانم، این‌طوری حالم بهتر می‌شود.» او که استاد ساختن فیلم‌هایی با محوریت زامبی‌هاست، «شیطان مرده» را سال  ۱۹۸۳ ساخت که باز هم درباره حضور زامبی‌ها بود. او در حال حاضر مشغول ساخت فیلم ترسناک روی یکی از بازی‌های رایانه ای است. بازیگران: بروک کمپبل، آلن ساندویس، ریچارد دمانینکور، بتسی باکر و ...

۱۲ مرد خشمگین

سیدنی لومت، کارگردان برجسته آمریکایی فیلم جنایی – معمایی «۱۲ مرد خشمگین» را ۵۳ سال پیش ساخت. داستان این فیلم در یک اتاق شورا می‌گذرد که قرار است ۱۲ نفر حکم نهایی قاتل جوانی را که پدر خود را با چاقوی ضامن دار از پای در آورده صادر کنند. تمام کسانی که در این اتاق هستند اتفاق نظر دارند که جوان قاتل است، به‌جز یک نفر ... سیدنی لومت ۸۶ ساله، کارگردان فیلم‌های معروفی مثل «بعدازظهر سگی»، «سرپیکو»، «سمسار»، «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» و «شبکه» است.  

شب مردگان زنده

اولین فیلم جورج رومرو بعد از «کله‌پاک‌کن» دیوید لینچ، در رتبه سوم این فهرست قرار گرفته است. این فیلم محصول ۱۹۶۸ و درباره مردگانی است که زنده می‌شوند تا به خواهر و برادری که به آن گورستان دور افتاده آمده‌اند، حمله کنند. «شب مردگان زنده» اولین فیلمی بود که پای زامبی‌ها را به سینما باز کرد.

این فیلم ۴۲ سال قبل به شیوه سیاه و سفید ساخته شده که همین مساله برای القا ترس به‌مخاطب مفید بوده است. فیلم‌های «سحرگاه مردگان» در سال ۱۹۷۹ و «روز مردگان» در سال ۱۹۸۵ را هم جورج رومرو تحت تاثیر همین فیلم ساخت و به اکران عمومی درآورد. بازیگران: جودیت اودی، راسل استراینر، دوئین جونز، ‌هاردمن، کیت وین، جودیت ریدلی، مریلین ایستمن و کایرا شون ...

از نفس افتاده

چند ماه قبل سالگرد ۵۰ سالگی فیلم «از نفس افتاده» ساخته ژان لوک گدار بود و به همین مناسبت موسسه سینمایی ریالتو پیکچرز نسخه ترمیم شده این فیلم را در آمریکای شمالی به اکران درآورد. این فیلم که در فهرست ‌هالیوود ریپورتر جایگاه پنجم را دارد درباره یک تحت تعقیب به اسم میشل پوکارد است.  

بهترین فیلم اول‌های تاریخ سینمای جهان
   فیلم از نفس افتاده اولین فیلم ژان لوک گدار است، او اولین اثرش را ۵۰ سال قبل ساخت و نسخه بازسازی شده آن چندی پیش به اکران عمومی در آمد 

این مرد که در یک حادثه بدون اینکه بخواهد یک مأمور پلیس را به قتل رسانده تحت تعقیب قرار گرفته و همیشه زیر نظر است. میشل تصمیم می‌گیرد برای فرار از زندانی شدن به فرانسه مهاجرت کند. او که تمام رازهای زندگی‌اش را با زن روزنامه‌نگاری به اسم پاتریسیا در میان می‌گذارد توسط او لو می‌رود ... بازیگران: ژان پل بلموندو، ‌جین سیبرگ، دانیل بولانژه، ‌ ژان پیر ملویل و ... 

فهرست ۹۶ فیلم

 از دیگر فیلم‌های این فهرست می‌توان به «آتلانتا» ساخته ژان ویگو، ‌ «داستان اسباب‌بازی» ساخته جان لسستر، «سرزمین بد» ساخته ترنس مالیک، ‌ «جان مالکوویچ» ساخته اسپایک جونز، ‌ «دروازه‌های بهشت» ساخته ارول موریس، ‌ «هیروشیما، عشق من» ساخته آلن رنه، ‌ «نیروی شیطان» ساخته آبراهام پولونسکی، «بچه» ساخته چارلی چاپلین، «ناحیه نه» ساخته نیل بلوم کمپ، ‌ «دنی دارکو» ساخته ریچارد کلی، «عصر طلایی» ساخته لوئیس بونوئل، ‌ «پاتر پانچالی» ساخته ساتیاجیت رای، «هنری پنجم» ساخته کنت برانا، ‌ «ایزی رایدر» ساخته دنیس هوپر، ‌ «ماجراجویی بزرگ پی وی» ساخته تیم برتون، «چه‌کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد» ساخته مایک نیکولز، «مکس دیوانه» ساخته جورج میلر، ‌ «پی» ساخته دارن آرونوفسکی، ‌ «در بروکس» ساخته مارتین مک‌ دوناگ، «زیبای آمریکایی» ساخته سام مندس، ‌ «۵۰- سایه‌ها» ساخته جان کاساوتس، «ماه» ساخته دونکان جونز، «رستگاری در شائوشینگ» ساخته فرانک دارابونت، ‌ «شرکت هیولاها» ساخته پیتر داکتر، ‌ «بچه رفته» ساخته بن ‌افلک، ‌ «عشق سگی» ساخته آله‌خاندرو گونزالز ایناریتو، «چاقو در آب» ساخته رومن پولانسکی، ‌ «در شهر» ساخته استنلی دونان، ‌ «کودکی ایوان» ساخته آندری تارکوفسکی «سال مورد علاقه من» ساخته ریچارد بنیامین، «پروفورمنس» ساخته نیکولاس روئگ، «تا شب زنده‌اند» ساخته نیکولاس ری، «تعقیب» ساخته کریستوفر نولان، ‌ «جورج واشنگتن» ساخته دیوید گوردون گرین، ‌ «دور از او» ساخته سارا پولی، ‌ «شیکاگو» ساخته راب مارشال، ‌ «کابوی داروخانه» ساخته گاس ون سنت و «با گرگ‌ها می‌رقصد» ساخته کوین کاستنر اشاره کرد.

کد خبر 777253
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرنخ

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha