رئیس گروه نظامی خصوصی «واگنر» در پیام صوتی جدید گفت این گروه در حال مشخص کردن برنامه آینده خود است و در صورت نیاز نیروهای جدید جذب خواهد کرد.

Yevgeny Prigozhin/یوگنی پریگوژین

به گزارش همشهری آنلاین، «یوگنی پریگوژین» رئیس گروه نظامی «واگنر» در پیامی صوتی که دوشنبه (۳۱ ژوئیه) منتشر کرد، گفت این گروه در حال حاضر نیرو جذب نمی‌کند اما ممکن است در آینده این کار را انجام دهد. 

به نوشته رویترز، آینده پریگوژین و واگنرها از زمان شورش مسلحانه این گروه علیه تشکیلات نظامی روسیه در اواخر ژوئن نامشخص بوده است. کرملین پیش‌تر گفته بود رئیس گروه واگنر و تعدادی از نیروهایش که در برخی از شدیدترین نبردهای جنگ اوکراین شرکت داشتند، به بلاروس می‌روند. 

با این حال، پریگوژین پنج روز بعد از شورش که با میانجیگری رئیس‌جمهور بلاروس در کمتر از ۲۴ ساعت پایان یافت، با پوتین دیدار کرد و هفته گذشته هم تصویری از وی منتشر شد که مربوط به دیدار او با رهبران آفریقایی حاضر در نشست روسیه-آفریقا در سن پترزبورگ بود؛ نشستی که رئیس جمهور روسیه در آن سخنرانی کرد.

به نوشته رویترز، امروز دوشنبه یک کانال تلگرامی وابسته به واگنرها صوتی مشابه صدای پریگوژین منتشر کرد که وی در آن می‌گوید: امروز وظایف بعدی خود را مشخص می‌کنیم که طرح کلی آن روشن‌تر و واضح‌تر می‌شود. بدون شک این‌ها وظایفی است که به نام عظمت روسیه انجام می‌شود. 

بعد از شورش ژوئن واگنرها در روسیه، وزارت دفاع این کشور اعلام کرد آن نیروهایی که در این شورش شرکت نداشتند به ارتش منتقل خواهند شد و با وزارت دفاع قرارداد امضا می‌کنند. به گنوشته رویترز، پریگوژین ظاهراً در اشاره به این موضوع، گفت متاسفانه برخی از نیروهایش به ساختارهای قدرت دیگر پیوسته‌اند اما به دنبال بازگشت هستند. 

رئیس گروه اگنر در ادامه سخنانش گفت: تا زمانی که با کمبود پرسنل مواجه نشویم برنامه‌ای برای استخدام جدید نداریم. با این حال، اگر با ما در تماس باشید، از شما بینهایت ممنون خواهیم بود و به محض آن که سرزمین مادری نیاز به ایجاد یک گروه جدید داشته باشد که بتواند از منافع کشور ما محافظت کند، قطعا جذب نیرو را آغاز  می‌کنیم. 

از زمان شورش در روسیه برخی از نیروهای واگنر به بلاروس رفته‌اند و به ارتش این کشور آموزش می‌دهند. وزارت دفاع بلاروس اواخر تیرماه در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای واگنر آموزش به نیروهای ویژه بلاروس را در یک پایگاه نظامی در چند مایلی مرز این کشور با لهستان آغاز کرده‌اند.

«ماتئوش موراویتسکی» نخست‌وزیر لهستان شنبه ادعا کرد بیش از یکصد نفر از شبه‌نظامیان واگنر به سمت «شکاف سوالکی» شهری در لهستان در نزدیکی پایگاه نظامی «کالینینگراد» در شمال غرب این کشور حرکت کرده‌اند که این امنیت لهستان را در معرض خطر قرار داده است.

فعالیت واگنرها در آفریقا

پریگوژین در اظهارتی که از او هفته گذشته منتشر شد همچنین گفت گروه واگنر آمادگی دارد حضورش در آفریقا را افزایش دهد. 

به گزارش رویترز، نقش گروه واگنر در آفریقا بخصوص در حمایت از دولت‌های مالی و جمهوری آفریقای مرکزی باعث نگرانی دولت‌های غربی شده است. ایالات متحده گروه واگنر را به جنایات گسترده متهم کرده و علیه آن به عنوان یک سازمان جنایتکار تحریم اعمال کرده است. 

پریگوژین مدعی است مطابق با مقررات و قوانین کشورهایی که در آن‌ها عملیات انجام می‌دهد، عمل می‌کند. او یکشنبه در سخنانی از کودتای نظامی در نیجر استقبال کرد و از نیروهایش خواست نظم را در آنجا برقرار کنند. 

کد خبر 777120
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha