پس از کودتای نیروهای گارد ریاست جمهوری نیجر علیه رئیس جمهور این کشور و حمایت ارتش از این اقدام، ژنرال «عبدالرحمن تیچیانی» خود را به عنوان رئیس شورای انتقالی نیجر معرفی کرد.

عبدالرحمن تیچیانی

به گزارش  همشهری آنلاین، تلویزیون رسمی نیجر، امروز (جمعه)، اعلام کرد که ژنرال «عبدالرحمن تیچیانی» فرمانده گارد ریاست جمهوری این کشور به عنوان رهبر جدید نیجر و رئیس شورای انتقالی این کشور تعیین شده است.

منابع امنیتی نیجری، بعدازظهر روز چهارشنبه هفته جاری، خبر داده بودند نیروهای گارد ریاست جمهوری، «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور را در کاخ ریاست جمهوری در نیامی -پایتخت نیجر- تحت محاصره درآورده‌اند.

گارد ریاست جمهوری نیجر، دیروز (پنجشنبه) در پخش زنده شبکه تلویزیون ملی این کشور (ORTN) رسما تایید کرد که با کودتا قدرت را در دست گرفته‌ است. به دنبال این اعلام، ارتش نیجر نیز حمایت خود را از پایان دوره حکومت محمد بازوم اعلام کرد.

ژنرال عبدالرحمن تیچیانی، امروز، در نطقی که از تلویزیون ملی این کشور پخش شد، اعلام کرد که سربازانش به علت «نابسمانی اوضاع امنیتی» قدرت را به دست گرفته‌اند.

رئیس شورای انتقالی نیجر در ادامه اضافه کرد که در دوران محمد بازوم، «گفتمانی سیاسی با این هدف شکل گرفته بود تا مردم را مجاب کند همه چیز در این کشور بر وفق مراد است. در حالی که واقعیت تلخ در این کشور مرگ، آوارگی و خواری و ناامیدی بود.»

این اظهارات درست چند ساعت پس از آن اعلام شد که فرانسه کشوری که پیشتر نیجر را تحت استعمار خود داشت، این کودتا را «پایان کار» نداسته بود. 

«کاترین کولونا» وزیر خارجه فرانسه ابراز امیدواری کرده بود که کودتاچی‌ها درخواست‌های بین‌المللی برای بازگشت به حکومت دموکراتیک را بپذیرند.

نیجر، کشوری محصور در خشکی در غرب آفریقا، یکی از بی‌ثبات‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌آید که از زمان استقلال از فرانسه در سال ۱۹۶۰، علاوه بر چندین  تلاش برای کودتا، شاهد چهار کودتای موفق بوده که آخرین آن به فوریه ۲۰۱۰  علیه رئیس جمهور «مامادو تانگا» باز می‌گردد.

وضعیت کنونی این کشور آفریقایی نگرانی‌هایی را در مورد آینده آن و منطقه ایجاد می‌کند، زیرا در شرایطی که نیجر با چالش‌های امنیتی فزاینده‌ای به دلیل تهدید گروه‌های مسلح رو به رشد در منطقه ساحل مواجه است، ثبات سیاسی برای رسیدگی به این چالش‌ها و جلوگیری از تشدید خشونت برای این کشور غیرساحلی در غرب آفریقا بسیار اهمیت دارد.

کد خبر 776451
منبع: فارس

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha