در چندسال اخیر، حریم بزرگ‌ترین مجموعه نمایش تئاتر ایران مورد تصرف دستفروشان قرار گرفته و اطراف این بنای تاریخی را شبیه بازارهای بنجل‌فروشی کرده‌اند.

دستفروش

روزنامه همشهری نوشت: قطعا هنگام عبور و مرور در محدوده چهارراه ولیعصر و تئاترشهر، شاهد حضور بساط‌گستران و دستفروشانی هستید که ۶دانگ معابر را به نام خود زده و رفت‌وآمد را برای عابران‌پیاده با مشکل مواجه کرده‌اند؛ هرچند گاهی ما هم، مشتری آنان هستیم، اما در اکثر مواقع بساط‌گستری این دستفروشان آنقدر کلافه‌کننده می‌شودکه نه‌تنها صدای شهروندان، بلکه فریاد هنرمندان تالار وحدت را نیز بلند می‌کند. متأسفانه در چندسال اخیر، حریم بزرگ‌ترین مجموعه نمایش تئاتر ایران مورد تصرف دستفروشان قرار گرفته و اطراف این بنای تاریخی را شبیه بازارهای بنجل‌فروشی کرده‌اند. برهمین اساس با پیگیری‌های مکرر شورای شهر تهران، مدیریت شهری، تصمیم گرفت به‌طور جد بساط دستفروشان را از این محل و سایر نقاط شهر جمع‌آوری کند.

اولین روز اجرای طرح ساماندهی دستفروشان

روز گذشته نخستین روز اجرای طرح ساماندهی دستفروشان در نقاط مختلف شهر ازجمله محدوده تئاترشهر بود که شرکت شهربان‌ و حریم‌بان با همکاری شهرداری مناطق و نیروی انتظامی، ممنوعیت بساط‌گستری را به اجرا درآورد. در همین رابطه مسعود رنجبریان، مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان می‌گوید: در تئاتر شهر و چهارراه ولیعصر بحث بساط‌گستری باعث مزاحمت و آزار شهروندان شده بود؛ بنابراین تصمیم گرفته شد که این دستفروشان ساماندهی شوند.

او افزود: برهمین اساس، یگان امداد فاتب روز گذشته به نیروهای شرکت شهربان و حریم‌بان کمک کرد تا به هیچ عنوان اجازه پهن کردن بساط به دستفروشان داده نشود. در کنار این، ما شاهد هستیم که برخی از دستفروشان مستحق هستند و خرج خانواده خود را از این راه درمی‌آورند و شهرداری باید فکری برای این افراد داشته باشد.

رنجبریان گفت: مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل تهران امروز در تئاترشهر حاضر شد و محلی را شناسایی کرد تا افرادی که از راه دستفروشی درآمد کسب می‌کنند، بتوانند در آن محل‌ها مستقر شوند. اقدامات لازم درحال انجام است تا این محل زودتر در اختیار دستفروشان قرار گیرد. درباره دستفروشی چهارراه ولیعصر و محدوده تئاترشهر هجمه‌های زیادی وارد شده بود که خوشبختانه این وضعیت اصلاح شد.

ساماندهی دستفروشان در نقاط مختلف شهر
مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان با اشاره به اینکه طرح ساماندهی دستفروشان علاوه بر چهارراه ولیعصر، در نقاط مختلف شهر همزمان درحال اجراست، اضافه کرد: در خیابان شهرداری منطقه یک، خیابان شهرزاد در منطقه۱۵، نقاط پراکنده در منطقه۲وخیابان امام خمینی در منطقه۱۰، این طرح به اجرا درآمد. درواقع کلونی‌های مربوط به سد معبر را شناسایی و کار ساماندهی را شروع کردیم؛ برهمین اساس ساماندهی و ممنوعیت بساط‌گستری تداوم خواهد داشت. قرار است شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران نیز جا و مکان مناسبی را برای دستفروشان واقعی ایجاد کند تا در آنجا مستقر شوند.

تصرف ملک شهرداری و اجاره آن به دستفروشان

در همین رابطه، یاسر علیزاده، شهردار ناحیه یک منطقه۱۱در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: فضای همجوار مجتمع حضرت ولیعصر(عج) محل دپوی اجناس دستفروشان بود که البته این محل، تنها محل دپوی اجناس آنان نیست. محل‌های متعددی در محدوده چهارراه ولیعصر وجود دارد که دستفروشان اجناس خود را در آن محل‌ها دپو می‌کنند و در برنامه ماست که تمام محل‌ها را بعد از شناسایی، پلمب کنیم.

او افزود: مالکیت مجتمع حضرت ولیعصر که در جوار تالار وحدت قرار دارد با شهرداری است که سال‌ها پیش بخشی از این مجموعه به امور مساجد اختصاص داده شده بود، اما متأسفانه متوجه شدیم متولی مسجد بخش‌های مختلفی از این مجموعه‌ را تصرف کرده و یکی از این بخش‌ها را به دستفروشان اجاره داده تا اجناس‌شان را در آن محل نگهداری کنند و از این راه درآمد کسب‌ می‌کرد. این راهرو در بیرون از فضای مجتمع قرار داشته و هیچ ارتباطی به مسجد هم ندارد. بعد از اینکه متوجه شدیم محل دپوی اجناس دستفروشان است، نیوجرسی قرار دادیم تا مانع رفت‌وآمد افراد در آن محل شویم.

ماجرای عجیب ساماندهی دستفروشان در تئاتر شهر

هرچند ساماندهی دستفروشان در محدوده تئاترشهر به دور از حواشی نبود و جمع‌آوری بساط‌گستران از جوار این مجموعه تاریخی ماجرای عجیبی را رقم زد. ولی درحین ساماندهی نیروهای شهرداری و انتظامی، نظرشان به‌ دستفروشانی جلب شد که به سمت مسجد جامع حضرت ولیعصر(عج)، مجاورت تالار وحدت حرکت می‌کردند. در نهایت کاشف به عمل آمد که متولی مسجد در جوار این مجموعه، محلی را که مالکیت آن برای شهرداری تهران است، برای دپوی اجناس دستفروشان اختصاص داده و بابت تخصیص این مقر به بساط‌گستران، به‌صورت شبانه یا هفتگی پول دریافت می‌کند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که این متولی مسجد از اجاره این مکان، ماهانه درآمد میلیونی به جیب زده بود و صحبت از رقم‌های ۴۰و ۵۰میلیون تومانی به میان آمد. هنگامی که پلیس و نیروهای شهرداری برای احداث نیوجرسی و بستن این محل، اقدام کردند، متولی مسجد با رفتارهای عجیب‌وغریب و فریادزنان سعی در اخلال در روند ماموریت نیروی انتظامی کرد. او ادعا کرد که از دستفروشان بابت نگهداری اجناس‌شان پول دریافت ‌کرده؛ اما تمامی آن را خرج مسجد کرده است؛ این درحالی است که این محل هیچ ارتباطی به مسجد نداشته و مالکیت آن برای شهرداری تهران است.

لزوم شناسایی محل دپوی اجناس بساط‌گستران

علیزاده ادامه داد: اگر بخواهیم ساماندهی دستفروشان را به‌طور کامل انجام دهیم، راهی جز این نداریم که محل دپوی اجناس دستفروشان را شناسایی کرده و اجازه ندهیم از این فضاها برای نگهداری اجناس خود استفاده کنند؛ چراکه همین مسئله می‌تواند یک مانع باشد تا دستفروشان به‌راحتی دسترسی به فضایی برای اسکان خود نداشته باشند.

شهردار ناحیه یک منطقه ۱۱ با تأکید بر اینکه در همین محل حدودا شاهد بیش از ۹۰مورد بساط دستفروشی بودیم، ادامه داد: قرار نیست اجناس در داخل این محل بماند، به‌زودی اجناس‌شان را تحویل می‌دهیم، اما دیگر در روزهای آینده هم اجازه سد معبر در حریم تئاترشهر را نخواهند داشت.

او خاطرنشان کرد: به جز این محل، در حریم منطقه ۶و ۱۱یک محل دیگری را نیز شناسایی کردیم که مقر دپوی اجناس دستفروشان بود که آن هم پلمب شد.

کد خبر 772913

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha