معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی گیلان درباره اخبار محلی‌ها و فیلم منتشر شده از یک مار غول‌پیکر در گیلان توضیح داد.

مار - چلیپر

به گزارش همشهری آنلاین، تورج صادقی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه اخیراً فیلمی از مار آبی چلیپر که بومی، غیرمهاجم، غیرسمی و حداکثر اندازه آن ۱/۵ متر است، گفت: پس از انتشار فیلم منتسب به مار عظیم غول پیکر شفت، موضوع به وسیله کارشناسان متخصص در این بخش مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: فیلم منتشرشده از مار به خوبی گویای جثه این مار بوده و با توجه به پوشش گیاهی اطراف مار می‌توان تخمین زد که جثه مار کمتر از یک و نیم متر است.

صادقی درباره گونه و رفتارشناسی این گونه مار خاطرنشان کرد: طبق بررسی میدانی اولیه کارشناسان این اداره، با جمع بندی توصیفات مردم منطقه احمدسرگوراب، تشخیص داده شده بود که گونه مورد اشاره مردم محل از نوع چلیپر است.

وی ادامه داد: با انتشار این فیلم مشخص شد گمانه‌زنی‌ها درست بوده و طبق بررسی به‌عمل آمده توسط کارشناسان متخصص خزندگان، با توجه به طرح و رنگ پوست مار و همچنین فرم و یکنواختی ضخامت تنه مار در فیلم، گونه مار چلیپر تشخیص داده شد که یک مار بومی گیلان بوده و تقریباً در تمام زیستگاه‌های آبی استان یافت می‌شود.

 معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی  محیط زیست گیلان درباره رفتارشناسی مار چلیپر گفت: مار چلیپر از خانواده آب‌ماران با تعداد و پراکندگی زیاد در زیستگاه‌های آبی استان یافت می‌شود و جزو گونه‌های بسیار آرام با درجه تهاجمی بسیار کم است.

وی درباره اینکه آیا مار چلیپر تهدیدی برای مردم، شالیکاران، دام‌ها یا طیور اهالی تلقی می‌شود، تصریح کرد: در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ هزاران حلقه از مار چلیپر در اسکله بندر انزلی پدیدار و همان زمان موضوع مار خبرساز شد اما هیچ اثری از گزش یا حمله یا آسیب از جانب این گونه به انسان گزارش نشد.

صادقی افزود: همانطور که گفته شد، مار چلیپر در گروه مارهای بسیار آرام با درجه تهاجمی بسیار کم قرار دارد و از نظر احتمال خسارت به دام و طیور، توانایی شکار جوجه‌های کوچک پرندگان را دارد اما تغذیه تخصصی این مار از ماهیان، قورباغه‌ها و جانوران آبزی است.

کد خبر 772423
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha