نبرد میلیاردرهای دنیای فناوری، این بار به تولد یک اپلیکیشن جدید به نام Threads ختم شد؛ اپلیکیشنی که در واقع زیرمجموعه‌ای از شرکت متا به مالکیت مارک زاکربرگ و شاخه‌ای از اینستاگرام است.

تردز

به گزارش همشهری آنلاین، جاه‌طلبی‌های زاکربرگ در دنیای فناوری با توسعه پلتفرم فیس‌بوک آغاز شد و حالا با تردز ادامه دارد. البته بازی‌های ایلان ماسک به‌عنوان مالک توییتر با کاربران و نارضایتی‌هایی که اخیرا با ترفند محدودیت بازدید توییت‌ها ایجاده شده بود، در تولد این شبکه اجتماعی چندان بی‌تأثیر نبود. این  همان جایی است که دنیای فناوری تبدیل به میدان جنگ این دو میلیاردر شده است. اما تردز و توییتر آیا اصلا رقیب هم به‌حساب می‌آیند و این رقابت تا کجا ممکن است ادامه داشته باشد؟

 ۱۰ میلیون کاربر در ۷ ساعت  اول
زاکربرگ مدیرعامل متا اعلام کرد در ۷ ساعت اولیه پس از راه‌اندازی تردز، بیش از ۱۰میلیون نفر به آن پیوستند و در ادامه با گذشت ۲۴ساعت بیش از ۳۰میلیون نفر عضو این شبکه اجتماعی جدید بودند. تا این لحظه هم رکورد بیش از ۶۰میلیون کاربر را شکسته است. همین هجوم اولیه پرشور نشان داد که شاخه جدید اینستاگرام، می‌تواند تهدیدی جدی برای توییتر باشد. اگرچه زاکربرگ این اپلیکیشن را یک رقیب دوستانه برای توییتر معرفی کرد، اما باتوجه به نارضایتی‌های اخیر کاربران از تغییرات بی‌جهت توییتر، به‌نظر نمی‌رسد این رقابت چندان هم دوستانه باشد.

رقابت روی لبه تیغ
لیندا یاکارینو، مدیرعامل توییتر، می‌گوید:اگرچه توییتر اغلب از سوی سایر شبکه‌های اجتماعی تقلید می‌شود، اما جامعه آن هرگز نمی‌تواند تکرار شود. برخی ویژگی‌های بین تردز و توییتر کاملا با یکدیگر متفاوت است. کاربران Threads می‌توانند تا حداکثر ۵۰۰ کاراکتر پست کنند اما توییتر فقط اجازه ۲۸۰کاراکتر برای نوشتن یک توییت می‌دهد. در تردز ویدئوهای ۵ دقیقه‌ای قابل بارگذاری است درحالی‌که در توییتر این مدت به ۲دقیقه و ۲۰ثانیه محدود شده است. از سوی دیگر بخش ارسال پیام یا همان دایرکت در تردز فعلا وجود ندارد، اما توییتر این ویژگی را دارد. زاکربرگ در پاسخ به این سؤال که آیا  برنامه‌ای برای بزرگ‌تر کردن تردز از توییتر دارد؟ گفت: این کار مدتی طول می‌کشد، اما فکر می‌کنم باید یک برنامه مکالمه عمومی با بیش از یک میلیارد نفر در آن وجود داشته باشد. توییتر این فرصت را داشته است که این کار را انجام دهد، اما موفق نشده است.

اقدام قانونی توییتر علیه تردز
هجوم مخاطبان به استفاده از تردز باعث شد ایلان‌ماسک با احساس خطر، به فکر اقدام قانونی علیه متا بیفتد. تردز از بسیاری جهات مشابه توییتر است و توسط روسای متا به‌عنوان یک جایگزین دوستانه مطرح شده است. ایلان‌ ماسک نیز پس از ارائه آن گفت: رقابت خوب است، تقلب خوب نیست. آلکس اسپیرو، وکیل توییتر هم در نامه‌ای به مارک‌زاکربرگ، این شرکت را به کاربرد عمدی و غیرقانونی اسرار تجاری و نقض مالکیت معنوی توییتر متهم کرده است. اما متا در نامه‌ای، ادعاهایی مبنی بر کمک کارکنان سابق توییتر را رد کرد. طبق آمار، هنوز میزان کاربران متا  حدود دو دهم  ۳۵۰میلیون کاربر توییتر است. اما تحلیلگران معتقدند تردز به‌عنوان کودک جدید زاکربرگ در جذب بیش از ۳میلیارد کاربر موفق خواهد بود.

قصه فیلتر تردز در ایران
پلتفرم تردز اکنون در بیش از ۱۰۰کشور ازجمله بریتانیا برای دانلود در دسترس است، اما به‌دلیل نگرانی‌های نظارتی هنوز در اتحادیه اروپا چنین نیست. در ایران نیز این شبکه اجتماعی پس از چند ساعت از دسترس خارج و وارد فاز فیلترینگ شد. کاربران ایرانی بدون ابزارهای تغییر ‌آی‌پی قادر به استفاده از آن نبودند. اما فیلتر تردز، اقدام جدیدی نبود و از آنجا  که اینستاگرام در ایران فیلتر است به‌طور اتوماتیک تردز که زیرشاخه آن است، فیلتر شد. در واقع کارشناسان شبکه می‌گویند که فیلتربودن تردز به‌دلیل فیلترینگ رنج آی‌پی‌های متعلق به شرکت متا در ایران بوده و اقدام جدیدی شکل نگرفته است.

گزارش: زهرا خلجی

کد خبر 772062
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha