از چند روز مانده به عید غدیر، خانم و آقای دلخوش از اهالی خیابان طوس، همراه با همسایه‌ها برای یک کار متفاوت در روز عید غدیر آستین بالا می‌زنند: از نصب پرچم سبز بر سردر خانه گرفته تا هدیه دادن گلدان‌هایی که خودشان قلمه‌زده‌اند به دیگران.

جش عید غدیر

همشهری‌آنلاین - بهاره خسروی: خانواده دلخوش هر سال روز عید غدیر گلدان‌های قلمه‌زده شده را کنج حیاط می‌چینند و آقای دلخوش میز فلزی کوچکی را از زیرزمین برای پذیرایی مراسم جشن بیرون می‌آورد. دخترها به‌سرعت اسباب اولیه پذیرایی، شربت و شیرینی‌ها را روی میز می‌چینند و این شروع جشن برای همسایه‌های دور و نزدیک خیابان طوس در پازل دهم شهر تهران است که هر سال به مناسبت عید ولایت و امامت گلدان‌های ویژه‌ای را به شهروندان و رهگذران برای ترویج مهربانی و دوستی اهل‌بیت (ع) هدیه می‌کنند.

فیلم | گلدان‌های اهدایی اهالی خیابان طوس در روز عید ولایت


قلمه‌زنی گیاهان برای همدلی

سال‌های زیادی است که خانواده دلخوش برای ترویج فرهنگ مهربانی و دوستی اهل‌بیت (ع) به مناسبت اعیاد مذهبی به‌ویژه عید غدیر خم در حد بضاعت‌شان از مردم و همسایه‌ها پذیرایی می‌کنند. کاری که باعث شد همسایه‌ها هم  در این کار خیر خداپسندانه مشارکت کنند و برای امروز هم اهالی خیابان طوس چیزی بیش از۵٠٠ گلدان قلمه‌زده شده را رایگان به شهروندان هدیه  می‌دهند. «سکینه اکبری راد»، مادر خانواده، تعریف می‌کند: «من و همسرم وقتی تصمیم به پذیرایی از مردم به مناسبت جشن عید غدیر گرفتیم کارمان با هدیه ۵ گلدان و یک پذیرایی ساده شروع شد. مهم‌ترین هدف ما ترویج فرهنگ مهربانی میان مردم و ایجاد انس و الفت آنها با اهل‌بیت (ع) بود. این‌روزها مردم درگیر روزمرگی زندگی هستند، برای همین همه تلاش ما این است تا با هدیه یک شاخه گل، زیر پرچم اهل‌بیت (ع) بانی آرامش آنها شویم. »

فیلم | گلدان‌های اهدایی اهالی خیابان طوس در روز عید ولایت


همسایه‌های مهربان

اکبری به استقبال و مشارکت همسایه‌ها در اجرای این مراسم اشاره می‌کند و اینکه چطور این ۵ گلدان تعدادش افزایش پیدا کرد و برنامه‌های بیشتری به‌مرور زمان به این پذیرایی ساده اضافه شد:« به‌مرور زمان همسایه‌ها از کار ما خوششان آمد و برای مشارکت در پذیرایی و قلمه زدن گلدان از گل و گیاه خانه‌هایشان ابراز تمایل کردند. کار خیلی خوب پیش رفت و با همراهی همسایه‌ها و آشنایان دست و بال‌مان برای انجام کارهای بیشتر، حسابی باز شد. کار به‌ جایی رسید که برای بچه‌ها علاوه بر گلدان، تعدادی بسته‌های فرهنگی تهیه و توزیع شد. حتی چند سال پیش یک گروه سرود از میان نوجوان و کودکان محله برای اجرای سرودهای مذهبی تشکیل شد.»

فیلم | گلدان‌های اهدایی اهالی خیابان طوس در روز عید ولایت


یک کار فرهنگی برای کاهش تولید زباله

ترویج فرهنگ بازیافت و استفاده بهینه ازر دورریختنی‌ها بخش دیگر ماجرای تهیه گلدان و اجرای مراسم ویژه عید غدیر در میان اهالی خیابان طوس است. اکبری می‌گوید: «ما اغلب گلدان‌های قلمه‌زده شده را در شیشه بازیافتی به مردم هدیه می‌دهیم. قدیم‌ترها گلدان‌ها را برای مراسم خریداری می‌کردیم و خیران کمک می‌کردند تا اینکه کم‌کم به این نتیجه رسیدم ما گل‌های بیشتری را می‌توانیم به مردم هدیه دهیم. از طرفی می‌خواستیم خود اهالی هم به نحوی در آن مشارکت داشته باشند، اما به شرط اینکه در گلدان‌ها و شیشه‌های بازیافتی باشد تا هزینه کمتر شود.

با همسایه‌ها تصمیم گرفتیم به‌جای تولید زباله بیشتر و آسیب‌رسانی به طبیعت از شیشه مصرف‌شده تمیز باکیفیت برای نگهداری گیاهان قلمه‌زده استفاده کنیم.خیلی‌ها این کار را به نیت حاجت‌روایی انجام می‌دهند.»


کد خبر 771922

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha