همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند که دامنه دید در روزهای صاف از دهه 1970 تا کنون در اغلب بخش‌های جهان، در نتیجه افرایش آلاینده‌های آئروسول‌ یا هوابرد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز پژوهشگران جمعه 13 مارس (23 اسفند) "کدرشدن جهانی" هوا را به خصوص بر فراز جنوب و شرق آسیا، آمریکای جنوبی، استرالیا و آفریقا را گزارش کردند، در حالیکه دامنه دید بر فراز آمریکای شمالی نسبتا بی‌تغییر باقی مانده و بر فراز اروپا بهبود پیدا کرده است.

پژوهشگران گفتند آئروسول‌ها، ذرات ریز یا قطرات مایع که در نتیجه سوختن سوخت‌های فسیلی و سایر منابع به درون هوا رانده شده‌اند، مسئول این کدروت هوا هستند.

 دیکینسون و دو پژوهشگر از دانشگاه مریلند اندازه‌گیری‌های دامنه دید - فاصله‌ای را که فرد در روزهای صاف می‌تواند ببیند- را از سال 1973 تا 2007 در 3250 ایستگاه هواشناسی در سراسر جهان دنبال کردند.

این پژوهشگران در نشریه Science ‌می‌نویسند هوابرد‌هایی مانند دود، غبار و دی‌اکسید گوگرد همگی، دامنه دید را کاهش می‌دهند. این پژوهشگران داده‌های ماهواره‌ای اخیر را مورد استفاده قرار دادند تا ثابت کنند اندازه‌گیری‌های دامنه دید از ایستگاه‌های هواشناسی شاخص خوبی برای غلظت‌های ذرات هوابرد یا آئروسول در هوا است.

آئروسول‌های ناشی از سوزاندن زغال‌سنگ، فرایندهای صنعتی و سوزاندن جنگل‌‌های گرمسیری، می‌توانند بر آب و هوا اثر بگذارند و برای سلامتی زیانبار باشند.

سایر آلاینده‌ها مانند دی‌اکسید کربن و سایر به اصطلاح گازهای گلخانه‌ای شفاف هستند و بر دامنه دید اثری نمی‌گذارند.

وانگ گفت: "این بررسی اطلاعات پایه‌ای در برای بررسی‌های آینده در مورد آب و هوا را فراهم می‌آورد."

آئروسول‌ها ممکن است بر درجه حرارت سطحی اثرات گوناگون سردکننده یا گردکننده داشته باشند، که بیانگر نور بازتاب‌یافته به فضا و کاهش پرتوتابی خورشیدی در سطح زمین یا جذب پرتوهای خورشیدی و گرم‌شدن جو است.

کد خبر 77145

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز