سخنگوی اقتصادی دولت از کاهش پلکانی نقدینگی و کاهش حرکت تورمی به سمت پایین خبر داد و گفت: کاهش تورم ماهانه که در ماه های اخیر رخ داده به معنی از بین رفتن فشار تورمی روی قشر ضعیف جامعه نیست اما حاکی از روند کنترل و بهبود است.

خاندوزی - وزیر اقتصاد

به گزارش همشهری آنلاین، سید احسان خاندوزی امروز سه شنبه در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به کاهش تورم نقطه به نقطه، آن را نشان دهنده حرکت تورمی به سمت پایین دانست و گفت: طبق اعلام مرکز آمار، در خرداد ۱۴۰۲ برای اولین بار در سال های اخیر تورم نقطه به نقطه مصرف کننده ۱۲ درصد نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرده که کاهش تورم نقطه به نقطه نشان دهنده حرکت تورمی به سمت پایین است.

وی افزود: تورم مصرف کننده در اسفندماه ۴.۷ درصد بود که در خرداد ماه این عدد به دو درصد کاهش پیدا کرد و کاهش تورم ماهانه به معنی از بین رفتن فشار تورمی روی قشر ضعیف جامعه نیست اما حاکی از روند کنترل و مهار و بهبود است.

خاندوزی یادآور شد: طبق اطلاعات بانک مرکزی درباره رشد سه ماهه نقدینگی در برآوردهای ابتدایی تا پایان خردادماه ۳.۹ دهم درصد است که اگر این عدد را با سه ماهه ابتدایی سال های گذشته مقایسه کنیم، نشان دهنده کاهش پلکانی میزان نقدینگی و موفقیت سیاست‌های کنترلی دولت است که به شکل خیلی جدی موثر واقع شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین اظهار کرد: در قانون بودجه امسال برای مولدسازی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمدزایی در نظر گرفته شده است. تلاش دولت این است که از ظرفیت قانونی جدید برای تحقق این ارقام مندرج در قانون بودجه از طریق مولدسازی اقدام کنیم.

خاندوزی با بیان اینکه تولید و فروش بنگاه‌های بزرگ رکورد زده است، اظهار کرد: بر اساس تازه ترین گزارش در اردیبهشت ماه امسال شاخص تولید و فروش شرکت‌های بزرگ نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۰ و ۱۰.۷ درصد افزایش یافته است.

وی یادآور شد: هم‌چنین شاخص مذکور در حوزه تولید و فروش شرکت‌ها نسبت به ماه قبل (یعنی فروردین) به ترتیب ۲۱.۸ و ۴۴.۵ درصد رشد کرده است که این آمار جهش بزرگی را از اردیبهشت ۱۳۹۷ به بعد نشان می‌دهد.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به چشم‌انداز مثبت تشکیل سرمایه، گفت: از مجموع ۱۵ رشته گروهی که در تشکیل این شاخص حضور دارند، هشت رشته در اردیبهشت امسال رشد دو رقمی نسبت به ماه مشابه سال قبل داشتند. حوزه «خودرو و قطعات» با رشد ۳۸ درصدی پیشتاز تمام صنایع دیگر بود. همچنین بخش «تجهیزات برقی» با رشد ۳۳ درصدی «دارو» با رشد ۲۹ درصدی و «ماشین آلات و تجهیزات» با رشد ۲۸ درصدی در صدر صنایع با رشد بالا قرار گرفتند.

خاندوزی ادامه داد: «بخش تولیدات غذایی» که در گزارش بانک مرکزی پس از چالش‌هایی که در دو فصل اول سال قبل به دلیل حذف ارز ترجیحی، رشد مثبت داشت، در این گزارش جدید نیز رشد ۱۸ درصدی در اردیبهشت ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل ثبت کرده است.

وی افزود: رشد بخش‌های «ماشین آلات و تجهیزات» و همچنین «صنایع غذایی» نوید دهنده چشم انداز مثبتی در حوزه تشکیل سرمایه و به تبع آن رشد تولید در ماه‌های آتی و رونق عرضه محصولات غذایی در بازار به منظور کاهش تورم مصرف کننده است.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه در سه ماهه نخست امسال سه اقدام مهم «عرضه اولیه»، «انتشار اوراق شرکتی» و «افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی» انجام شد، گفت:در خصوص عرضه اولیه در بورس، امسال ۹ عرضه اولیه در بورس به ارزش ۹۰۰۰ میلیارد تومان انجام شد. این عدد در سه ماهه سال گذشته هشت عرضه اولیه بود. همچنین ۱۲ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق شرکتی انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۵۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته است.

خاندوزی تاکید کرد: افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی نیز در سه ماهه نخست امسال ۸۱ هزار میلیارد تومان بود. این میزان در سه ماهه سال گذشته ۳۳ هزار میلیارد تومان بوده که حاکی از رشد ۱۴۵ درصدی است.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه تامین برق صنایع افزایش یافته تا به تولید آسیبی نرسد، اظهار کرد: مجموع خاموشی‌ها در سال جاری کاهش یافته و در حوزه کارگاه‌های صنعتی کوچک و متوسط که ۹۰ درصد مشترکان صنعتی کشور را شامل می شوند تلاش وزارت نیرو اعمال نکردن محدودیت است.

وی تاکید کرد: مدیریت مصرف برای صنایع بزرگ با تناوب پیش بینی پذیر به صورت یک نیم روز در هفته صورت گرفته است. در مجموع تامین برق صنایع در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسشی درباره موضع دولت در زمینه انتخابات اخیر اتاق بازرگانی، اظهار کرد: تقویت رابطه دولت و اتاق‌های سه‌گانه از جمله اتاق بازرگانی جزو راهبردهای دولت است که همواره پیگیری شده و تا پایان دولت هم پیگیری می‌شود. اما مشخصاً درباره انتخابات اخیر هم نظر دولت همان نظر دستگاه‌های نظارتی است.

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه در سه ماهه ابتدایی امسال دولت بیش از ۲۵ همت از اوراق سررسید شده را به مردم و سرمایه‌گذاران پرداخت کرد، یادآور شد: در سه ماهه نخست امسال تقریبا عددی به عنوان انتشار اوراق انجام نداده ایم اما طبق قانون بودجه، درآمد دولت از محل انتشار اوراق اسلامی ۱۸۷ هزار میلیارد تومان است.

کد خبر 771405
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد علی فتاحی اردکانی IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    1 0
    از نظر قاطبه ملت که حداقل بگیر هستند وقتی تورم کاهش یافته که بتونی با 7میلیون حقوق یک ماه زندگی حداقلی را بگذرانی اگه مردی واقتصاد بلدی بیا بستان بزن!!!
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    1 0
    این آمارتون هم مثل حمایت از بورس و بهبود بازار سرمایه است لابد! ... ...