همشهری آنلاین: یکی از مهم‌ترین نکاتی که متخصص تغذیه ورزشی باید به آن توجه ‌کند، وجود برهم کنش مواد مغذی با یکدیگر است

در بسیاری از موارد حتی توصیه‌های اثبات شده تغذیه‌ای، اگر بدون توجه به برهم کنش مواد مغذی صورت گیرد می‌تواند مشکلات زیادی را به ‌خصوص برای ورزشکاران به‌وجود آورد. 

به گزارش واحد مرکزی خبر از تهران، ورزشکاران عموما به‌دلیل دریافت انرژی بیشتر نسبت به سایرین و کاهش وعده‌های غذایی به جهت تخصیص بخشی از زمان به ورزش و محدودیت‌های زمانی دریافت غذا قبل و پس از ورزش در هر وعده غذایی مقدار بیشتری غذا مصرف می‌کنند که علاوه بر تامین انرژی، موجب دریافت همزمان گروه زیادی از ریز‌مغذی‌ها (ویتامین‌ها و مواد معدنی)، می‌شود.[آشنایی با خواص شیر]

استفاده غیر اصولی و بیش از حد مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی نیز امکان تداخل را دوچندان کرده است.

برای مثال مصرف 3 تا 4 لیوان شیر از توصیه‌هایی است که بیشتر کارشناسان بر آن تاکید دارند، اما همین توصیه ساده اگر بدون توجه به تداخل مواد مغذی با یکدیگر باشد خطرناک خواهد بود.

به طوریکه بررسی‌ها نشان می‌دهد، در افرادی که شیر مصرفی را (3 تا 4 لیوان در روز ) همراه وعده اصلی غذایی مصرف کرده‌‌اند به‌دلیل وجود بر هم کنش کلسیم با آهن و کاهش جذب آنان در خانم‌ها، موجب بروز کم‌خونی در این گروه می‌شود.

بنابراین به‌نظر می‌رسد حتی ساده‌ترین و عمومی‌ترین توصیه‌ها نیز باید با در نظر گرفتن تمامی‌جوانب آن صورت گیرد که به طور قطع بدون آگاهی از برهم کنش مواد مغذی نه فقط سودمند نخواهد بود، بلکه بعضا آثار منفی نیز خواهد داشت. 

کد خبر 77140

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار