گروه اقتصادی: بر اساس برنامه چهارم توسعه نرخ رشد بخش کشاورزی باید به 5/6 درصد بالغ شود.

این درحالیست که با اقدامات انجام شده در راستای افزایش بیشتر کارایی و عملکرد در واحد سطح،  این نرخ هم‌اکنون از رقم فوق بالاتر است.

در زمینه نرخ رشد کشاورزی در کشور و وضعیت بخش کشاورزی با صادق خلیلیان، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفتگو کرده‌ایم.

  • نرخ رشد بخش کشاورزی در اولین سال فعالیت دولت نهم آیا در حد قابل قبول بوده است؟

نرخ رشد بخش کشاورزی با اقدامات صورت گرفته در واحد سطح در سال نخست فعالیت دولت نهم به  1/7 درصد بالغ شده است که از متوسط 5/6 مد نظر در برنامه فراتر رفته است. از آنجایی که متغیرهای کلان اقتصادی متاثر از بخش کشاورزی هستند و با توجه به  اینکه میانگین نرخ رشد اقتصادی 4/5 درصد بوده است ،اما این میانگین با رشد بالاتر در بخش کشاورزی از 7 درصد هم فراتر رفته است که به دنبال خود نرخ رشد بخش اقتصادی کشور را نیز بالا می‌برد.

  • وضعیت میانگین نرخ تورم برای محصولات کشاورزی طی 12 ماهه منتهی به سال زراعی جدید چگونه است ؟

میانگین نرخ تورم برای محصولات کشاورزی در 12 ماهه منتهی به تیر ماه 85 نسبت به 12 ماهه منتهی به تیر ماه 84 کاهش یافته و به حدود 6 درصد رسیده است که البته این اتفاق به معنای پایین آمدن قیمت‌ها نیست،  بلکه قیمت‌ها در حال افزایش بوده ولی نرخ رشد آنها کند شده است.

  • نحوه برخورد مسوولان وزارت جهاد کشاورزی با تعاونی‌های کشاورزی در سال جاری چگونه است؟

علی رغم آنکه  بیش از 10 هزار تعاونی کشاورزی در این  بخش داریم ، متاسفانه نه در زمینه تامین نهاده‌ها و نه در زمینه بازار رسانی محصولات هیچ اثری از آنها دیده نمی‌شود. مسوولان وزارت جهاد سعی کرده‌اند  در سال جاری با حمایت و تجدید قوا و آموزش‌هایی در سطح مختلف مدیریتی و بازاریابی این تعاونی‌ها، کار کشاورزی را به جای دولت به این تعاونی‌ها واگذار کنند که هم‌اکنون هم این روند ادامه دارد.

کد خبر 7710

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز