یکی از جذاب‌ترین و منحصربه فردترین جاذبه‌های طبیعی مازندران چشمه‌های باداب سورت در جنوب شهر ساری هستند که به چشمه‌های رنگی نیز شناخته شده‌اند. این چشمه‌ها در بخش چهار دانگه و در روستای اروست واقع هستند.

باداب سورت

همشهری آنلاین -مریم ورشو: کشور ما مملو از نقاط گردشگری ویژه و منحصر به‌فرد است که بی‌شک نمونه بسیاری از آنها در دیگر نقاط جهان یافت نمی‌شود. در این بین اما مشابه برخی از نقاط گردشگری این سرزمین چهارفصل در دیگر نقاط جهان نیز دیده می‌شود. یکی از این جاهای بسیار خاص و عجیب چشمه‌های پلکانی باداب سورت در بخش چهاردانگه ساری و روستای ارست است که به پاموکاله در ترکیه شباهت دارد. باداب به معنی آب گازدار و سورت هم به معنی شدت اثر است. 

قدیمی‌ترین سندی که از چشمه باداب سورت موجود است در سفرنامه گریگوری ملگنف قفقازی است. وی در سفر خود به سواحل جنوبی دریای مازندران از این چشمه با نام «چشمه آروس» یاد می‌کند. آروس اشاره به روستای اروست دارد که باداب سورت در آن واقع است.  

اهمیت این چشمه بی‌نظیر تا جایی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۷ پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، اما با این وجود تا همین چند سال پیش هم برای حفظ و نگهداری باداب سورت که دومین چشمه‌ پلکانی تراورتنی آب شور جهان به حساب می‌آید کار چندان خاصی صورت نگرفته بود، برای همین این چشمه نسبت به رقیب آهکی خود پاموکاله در جنوب غربی ترکیه نه تنها در جهان برای جذب گردشگر شناخته شده نیست، بلکه بخشی از چشمه‌های آن خشک نیز شده است.

علت خشک شدن برخی از چشمه‌های پلکانی باداب سورت نیز این بوده که تا سال‌های گذشته هر کسی که پایش به این منطقه باز می‌شد می‌توانست بدون دادن هیچ ورودی تا نزدیکی باداب سورت برود و با کفش و بدون ضابطه خیلی راحت روی این چشمه‌های آهکی نارنجی قدم بزند!   حتی تردد موتور و دوچرخه نیز هیچ محدودیتی نداشت.

تصاویر چشمه‌های پلکانی باداب سورت؛ دومین چشمه آب شور جهان | رقیب پاموکاله ترکیه در ایران کجاست؟ | چشمه آهکی و پلکانی سنگرود گیلان در معرض نابودی
عکسی قدیمی از باداب سورت در سال  ۹۱ که گردشگران به راحتی روی این چشمه ها قدم می‌زدند | عکس: مریم ورشو

در حالی که تردد هرنوع وسیله نقلیه‌ای در اطراف پاموکاله به شدت ممنوع است و هیچ کس حق ندارد با کفش روی حوضچه‌ها راه برود. 

در نهایت پس از اینکه بخشی از باداب سورت آسیب دید و حتی برخی از چشمه‌های آن خشک شدند، دور این چشمه‌های آهکی با فنس و طناب کشی محدود شد تا از ورود گردشگران به داخل چشمه‌ها و قدم زدن روی آنها خودداری کنند تا به این ترتیب به احیای دوباره این چشمه‌ها هم کمکی شود، اما ای کاش از ابتدا از این سرمایه طبیعی به درستی محافظت می‌شد.

تصاویر چشمه‌های پلکانی باداب سورت؛ دومین چشمه آب شور جهان | رقیب پاموکاله ترکیه در ایران کجاست؟ | چشمه آهکی و پلکانی سنگرود گیلان در معرض نابودی
بخشی از باداب سورت که در گذشته پرآب بود، ولی این روزها خشک شده است | عکس: مریم ورشو

البته چشمه سنگرود که یکی از جاذبه‌های گردشگری گیلان است نیز به حال خود رها شده است. این چشمه آهکی و پلکانی بسیار زیبا و دیدنی خاصیت درمانی نیز دارد، اما هنوز هیچ یک از مسئولان ذی ربط برای محافظت از این سرمایه طبیعی و گردشگری کار خاصی انجام نداده‌اند؛ به طوری که برخی از مسافران به راحتی با کفش برای ثبت عکس یادگاری روی این چشمه پلکانی گام برمی‌دارند.

برای اطلاعات بیشتر درباره این چشمه یا آبگرم سنگرود نیز می‌توانید روی لینک زیر کلیک و همچنین ویدئویی از آن را مشاهده کنید: 

مسیر دسترسی

در هرصورت اگر شما هم قصد بازدید از این چشمه‌های پلکانی را دارید باید برای رسیدن به این منطقه به سمت مارندران یا سمنان حرکت کنید، چنانچه از سمت سمنان قصد بازدید از باداب سورت را دارید باید مسیر مهدیشهر، شهمیرزاد، فولادمحله، سه‌راه تلمادره، روستای اروست را در پیش بگیرید تا به باداب سورت برسید.

اگر هم از سمت مازندران قصد حرکت دارید باید مسیر ساری، کیاسر، سه راه تلمادره، روستای اروست را درپیش بگیرید.

وقتی به روستای ارست می‌رسید باید از یک جاده خاکی سر بالایی عبور و در نزدیک کانکس نگهبانی و محل فروش بلیت پارک کنید. تا لحظه نوشتن این گزارش هزینه تهیه این بلیت ۱۸ هزار تومان است.

بعد از پرداخت این هزینه می‌توانید از این حوضچه‌های‌ بی‌نظیر با رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز بازدید کنید. در کل باداب سورت شامل چندین چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از نظر رنگ، بو، مزه و حجم آب است.

به طوری که آب یکی از این چشمه‌ها بسیار شور است که در گذشته برخی گردشگران وارد محوطه استخری آن می‌شدند زیرا معتقد بودند که برای درمان دردهای روماتیسمی مانند درد کمر و پا و امراض پوستی شفابخش است.  

آب چشمه دوم هم که در بالادست این چشمه قرار دارد هم ترش‌مزه و به رنگ قرمز و نارنجی است.

تصاویر چشمه‌های پلکانی باداب سورت؛ دومین چشمه آب شور جهان | رقیب پاموکاله ترکیه در ایران کجاست؟ | چشمه آهکی و پلکانی سنگرود گیلان در معرض نابودی
این عکس در سال ۱۴۰۲ از باداب سورت ثبت شده است

بقعه سفیدرنگی که ثبت ملی شده

در نزدیکی باداب سورت نیز در مسیر بنای سفید رنگی نگاه شما را به سمت خود می‌کشاند. این بنا مقبره امامزاده شمس‌الدین کوات است که بخشی از آن درگذشته توسط گنج‌یابانی که در جست و جوی اشیای قیمتی بودند، تخریب شد. حتی اهالی روستا مجبور شدند پیکر این امامزاده را دوباره تشییع و دفن کنند. این امامزاده نیای هفتم میر عمادالدین محمود است و تبارش با ۱۱ میانجی به موسی کاظم می‌رسد.

گفته می‌شود این بنا که ثبت ملی هم شده، در زمان قاجار توسط شخصی به نام علی‌اصغرخان اتابک که مادر آن از اهالی این روستا بوده، احداث شده است.

تصاویر چشمه‌های پلکانی باداب سورت؛ دومین چشمه آب شور جهان | رقیب پاموکاله ترکیه در ایران کجاست؟ | چشمه آهکی و پلکانی سنگرود گیلان در معرض نابودی
مقبره امامزاده شمس‌الدین  کوات
کد خبر 770571
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha