استفاده از رنگ‌های کلاه، استعاره ای برای نشان‌دادن قهرمانان و تبهکاران در فیلم‌های وسترن آمریکایی دهه ۱۹۵۰است.

هکر

به گزارش همشهری آنلاین، در آن فیلم‌ها، بچه‌های خوب کلاه سفید می‌گذاشتند. حالا اما صنعت فناوری استعاره رنگ کلاه را حفظ کرده و گسترش داده است. این رنگ‌ها، محدوده و تکامل افراد درگیر در هک را توصیف می‌کند.

هکرهای کلاه سفید
فردی در این نقش بر یافتن و رفع آسیب‌پذیری‌های امنیتی تمرکز می‌کند؛ آنها همچنین ممکن است عنوان شغلی آزمایش‌کننده نفوذ را داشته باشند. وظایف شغلی یک هکر اخلاقی امکان دارد شامل تحقیق در مورد آسیب‌پذیری‌های شبکه، تست امنیت سیستم کامپیوتری، شناسایی و ثبت نقایص امنیتی و ارائه یافته‌های خود و پیشنهاد راه‌حل‌ها به مشتریان بشود. برای کار به‌عنوان یک هکر اخلاقی، به دانش فنی سخت‌افزار شبکه کامپیوتری مانند روترها و سرورها نیاز دارید. همچنین باید در روند فناوری اطلاعات و امنیت سایبری به‌روز باشید. در نهایت، برای به اشتراک گذاشتن یافته‌های خود با سهامداران و تصمیم‌گیرندگان، به مهارت‌های ارتباطی خوبی نیاز دارید.

هکرهای کلاه‌سیاه
معمولاً انگیزه‌های مخربی دارند و در جهت روبه‌روی قانون عمل می‌کنند. اگر شخصی را تصور کنید که ویروس‌های رایانه‌ای را به جهان ارسال می‌کند، کسی که سعی در سرقت و فروش اطلاعات شخصی حساس دارد یا شخصی که تلاش می‌کند به سیستم‌های رایانه‌ای شرکت نفوذ کند، احتمالاً به یک هکر کلاه سیاه فکر می‌کنید! همه این اقدامات غیرقانونی هستند و اکثر هکرهای کلاه سیاه، آنها را برای منافع مالی و شخصی انجام می‌دهند. آنها همچنین ممکن است این کارها را برای اعتراض به یک موضوع یا مجازات یک سازمان با به خطر انداختن داده‌ها و قطع کردن عملیات آن انجام دهند. کلاهبرداری‌های فیشینگ، باج افزار، ویروس یا بدافزار، مهندسی اجتماعی و حملات بی‌رحمانه، کارهای مرتبط با هکرهای کلاه سیاه محسوب می‌شوند.

هکرهای کلاه‌قرمز
هکرهای کلاه قرمز، اقدامات تهاجمی و هوشیارانه‌ای را علیه هکرهای کلاه سیاه انجام می‌دهند. کلاه قرمزها ممکن است سیستم کلاه سیاه را هک یا سعی کنند داده‌های آنها را با هدف توقف رفتارهای مخرب از بین ببرند. کلاه قرمزها همچنین ممکن است برای بازگرداندن اطلاعات به صاحبان قانونی کار کنند. اگرچه هکرهای کلاه قرمز بر توقف هکرهای کلاه سیاه تمرکز می‌کنند، اما آنها ممکن است عمداً دست به اقدامات غیراخلاقی یا غیرقانونی بزنند؛ زیرا به‌دنبال مجازات هکرهای کلاه سیاه هستند.

هکرهای کلاه زرد
تمرکز هکرهای کلاه زرد بر شبکه‌های اجتماعی است. آنها در بیشتر موارد قصد بدی دارند و تلاش می‌کنند تا حساب‌های فیسبوک، توییتر یا سایر رسانه‌های اجتماعی را هک یا سرقت کنند. طبیعی به‌نظر می‌رسد که چنین اقداماتی غیرقانونی محسوب می‌شوند. انگیزه هکرهای کلاه زرد دستیابی به اطلاعات شخصی یا انتقام گرفتن از یک فرد یا سازمان است.

هکرهای کلاه‌خاکستری
همانطور که از نام آنها پیداست، هکرهای کلاه خاکستری جایگاه متوسطی در اخلاق و قانون دارند. به زبان ساده، هکرهای کلاه خاکستری ممکن است کارهای خوبی را به روش‌های غیراخلاقی انجام دهند. آنها شاید یک سیستم را بدون اطلاع یا اجازه مالک هک و یا به‌جای سرقت، به اشتراک‌گذاری یا سود بردن از اطلاعات به‌دست آمده، آسیب‌پذیری‌هایی را پیدا کنند؛ ممکن است برای رفع مشکل از قربانی خود درخواست پول کنند. اما اگر سازمانی امتناع کند، امکان دارد که این آسیب‌پذیری را عمومی کنند! درحالی‌که تلاش برای هک بدون اجازه، غیراخلاقی و غیرقانونی است و هکرهای کلاه خاکستری معمولاً به‌دنبال منافع شخصی یا مالی نیستند.

کد خبر 770472

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha