ایلیا اسمعیلی‌پور - کارشناس بازی‌های رایانه‌ای - بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند راهی برای ورود بدافزارهای مختلف به رایانه‌ها، موبایل‌ها و تبلت‌های شما باشد.

بازی رایانه ای

به گزارش همشهری آنلاین، در زمینه انتشار ویروس‌ها و بدافزارها از طریق بازی‌های رایانه‌ای باید به این نکته مهم اشاره کرد که بازی‌هایی که ناشر ثبت‌شده دارند، به تنهایی دارای بدافزار یا جاسوس‌افزار نیستند، زیرا کنترل کافی روی آن وجود دارد و به‌دلیل مواردی همچون پیگرد قانونی، آنها نظارت دقیقی بر محصولات خود دارند.
شرکت‌های بازی‌سازی چنین حرکتی را نمی‌توانند انجام دهند، زیرا قوانین انتشار نرم‌افزار چنین اجازه‌ای به آنها نمی‌دهد. ولی بازی‌سازهای مستقل می‌توانند در سایت‌هایی که بازی‌ها در آن کنترل نمی‌شود، بدافزار را در قالب بازی آپلود کنند. با این حال، گزارش به ادمین سایت می‌تواند باعث حذف آن بازی از روی پلتفرم مربوطه شود.
در عین حال اگر همان بازی‌هایی که به‌صورت قانونی منتشر می‌شوند، به‌صورت کرک‌شده نصب شوند، خطر وجود بدافزار در نرم‌افزارهای قفل‌شکن یا به‌اصطلاح پچرها (Patchers) نیز وجود دارد. همچنین بازی‌هایی که به‌صورت چندنفری و آنلاین برگزار می‌شود و از زیرساخت شبکه‌ای peer-to-peer (دو رایانه به هم متصل شده و هر رایانه می‌تواند از اطلاعات رایانه دیگر استفاده کند) در آن وجود داشته باشد و درصورت نداشتن امنیت بالا، امکان هک‌شدن و اجرای کد (RCE) وجود خواهد داشت. نمونه اخیر این موضوع، در بازی جی‌تی‌ای (GTA: Online) اتفاق افتاد که کارشناسان امر را به واکنش مجبور کرد. برای همین بازی، یک راه مقابله‌ با هکرها، استفاده از firewall برای مسدود کردن راه ارتباطی است. البته مشکل مربوط به این بازی مرتفع شده که همین اتفاق، درس‌های بسیاری را برای کارشناسان و کاربران در پی داشته است.
به‌طور کلی برای مقابله با این مشکلات بهترین راه، دانلود قانونی بازی از منابع مورد اعتماد است. با این حال، اگر قصد دارید، بازی کرکی دانلود کنید، حتما از سایت‌های معروف دانلود نرم‌افزار ایرانی این کار را انجام دهید، چراکه احتمال وجود بدافزار در آن کمتر خواهد بود. اما راه‌های پیشگیری دیگر، استفاده از نرم‌افزار ضدویروس موقع بازی و البته دنبال‌کردن اخبار بازی‌هاهست. در مورد بازی‌های مخصوص تلفن‌های همراه نیز چنین چیزی صدق می‌کند. موضوع دانلود نسخه‌های غیرقانونی در گوشی‌های اندرویدی به‌خاطر راحتی دانلود و نصب فایل‌های apk بیشتر از سیستم‌عامل iOS مرسوم است. اینجا نیز ۲ راه‌حل کلی پیش روی شما قرار دارد. اول اینکه سراغ منابع ناشناس برای دانلود اپلیکیشن‌ها نروید و دوم استفاده از ‌آنتی‌ویروس‌های معتبر و فعال در گوشی‌های هوشمند اندرویدی است.

کد خبر 770081

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha