یکشنبه ۴ تیر ۱۳۸۵ - ۱۳:۵۸
۰ نفر

عمید نمازی خواه: تحقیقات جدید نشان داده که قوة بینایی انسان در زمینة شناسایی جهت حرکت توپ هایی که به صورت کات دار شلیک می شوند ناتوان است.

 برای همین، دفع شوت های کات دار (توپ هایی که علاوه بر حرکت رو به جلو، چرخشی سریع هم دور خودشان دارند) و مخصوصا سریع برای دروازه بانان بسیار مشکل است.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه کوئین در انگلیس که تیم ملی شان یکی از شانس های قهرمانی جام جهانی 2006 است و دور قبل هم به خاطر یکی از همین ضربه ها از گردونة رقابت ها حذف شدند، مطالعة جالبی روی سیستم بینایی انسان در هنگام مشاهده حرکات این گونه توپ ها انجام داده اند.

آنها دریافتند که سیستم بینایی انسان نمی تواند جهت حرکت منحنی شکل توپ هایی را که در حین حرکت به سرعت به دور خود نیز می چرخند، تشخیص بدهد. و این همان علتی است که مثلا در بازی فوتبال، دفع شوت های چرخشی (به اصطلاح کات دار) را برای دروازه بانان بسیار مشکل می کند.

خانم کتی کریگ سرپرست این پژوهش پس از مشاهده شوت چرخشی و سریع و کات دار و عجیب رونالدینیو در بازی انگلیس و برزیل در جام جهانی 2002 کره و ژاپن، که در عین ناباوری همگان از بالای سر دیوید سیمن وارد دروازة انگلیس شد، تصمیم گرفت این موضوع را بررسی کند.

 او برای این منظور، میزان توانایی بازیکنانِ با تجربة فوتبال در زمینة تشخیص جهت حرکت توپ های دارای چرخش وضعی سریع را مورد بررسی قرار داد. برای این بررسی هم از یک سامانة شبیه سازی رایانه ای برای نمایش تصاویر مجازی شوت هایی که توپ در آن ها با سرعتههه دور در دقیقه به دور خود می چرخید، بهره گرفت.

نتایج این پژوهش نشان داد که حتی بازیکنان باتجربه نیز نمی توانند تأثیر چرخش وضعی توپ بر جهت حرکت آن در فضا را پیش بینی کنند. به گفتة فیزیک دانان، حرکت وضعی توپ، باعث پیدایش نیروی موسوم به نیروی مگنس (Magnus) و شتاب گرفتن توپ متحرک می شود.

بررسی های انجام گرفته در این آزمایش نشان می دهد که مغز انسان نمی تواند تأثیر نیروی مگنس روی جهت حرکت توپ را پیش بینی کند. این در حالی است که به طور مثال، مغز انسان به خوبی قادر است تأثیر نیروی جاذبه بر جهت حرکت اجسام متحرک را درک کند.

به گفتة دکتر کریگ، نیروی جاذبه همواره در طبیعت وجود دارد و به همین علت، مغز انسان برای درک تأثیر آن بر جهت حرکت اشیا تکامل یافته. اما نیروی مگنس که نیروی حاصل از چرخش سریع یک جسمِ در حال حرکت به دور خود است، به صورت طبیعی در طبیعت نادر است. به همین علت، مغز انسان برای درک اثر آن تکامل پیدا نکرده  است.

کد خبر 770

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز