رئیس‌جمهور بلاروس در سخنانی درباره وقایع اخیر در روسیه گفت اگر این کشور سقوط کند، «زیر آوار آن خواهیم مُرد».

پوتین و لوكاشنكو

به گزارش همشهری آنلاین، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس سه‌شنبه (۲۷ ژوئن) گفت در جریان شورش مسلحانه در روسیه، به ارتش کشورش دستور داده بود «آماده نبرد» باشند. وی گفت: همه دستورات (لازم) برای رساندن ارتش به آمادگی رزمی کامل را صادر کردم.

رئیس‌جمهور بلاروس که کشورش بر اساس توافق با روسیه، بخشی از تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی این کشور را دریافت کرده، پیش‌تر گفته بود در صورت تجاوز به خاکش وارد درگیری در اوکراین خواهد شد.

لوکاشنکو در ادامه سخنان امروزش در اشاره به شورش مسلحانه اخیر گروه نظامی واگنر در روسیه گفت: تماشای وقایع در جنوب روسیه دردناک بود. بسیاری از شهروندان ما آزرده شدند. 

وی افزود: نسل کنونی بلاروسی‌ها در حال آزمایش استقامت هستند--باید قوی‌تر از تهدیدی باشیم که بار دیگر مثل سایه بر سرزمین ما از سوی غرب افتاده است. در ۳۰ سال گذشته برای جنگ آماده می‌شدم، به همین خاطر امروز ما زیر آسمان آرام زندگی می‌کنیم. 

به گفته رئیس‌جمهور بلاروس، «در پس‌زمینه شورش در روسیه، مخالفان فراری بلاروس آماده اجرای سناریوی شورش مسلحانه خود بودند. سرویس مرزی بلاروس تقریباً هر روزه اقدامات تحریک‌آمیز در مرز بلاروس و کشورهای ناتو را ثبت می‌کند». 

لوکاشنکو در بخش دیگری از اظهارتش گفت: نیاز نیست از من یا پوتین یا پریگوژین زمانی که صحبت از امنیت داخلی است، قهرمان بسازیم. اگر روسیه سقوط کند، همه ما در ویرانه‌های آن خواهیم مُرد.

روسیه جمعه شب تا شنبه شب وضعیت پرتنش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. نیروهای واگنر تحت امر یوگنی پریگوژین تاسیسات نظامی در شهر جنوبی «روستوف» روسیه را تصرف کردند و پریگوژین اعلام کرد نیروهایش پیشروی را با طرحی برای رسیدن به مسکو آغاز کرده‌اند. 

در پی آن، رئیس‌جمهور روسیه طی سخنانی کوتاه و تند، اقدام آن‌ها را «خیانت در داخل کشور» و «شورش مسلحانه» خواند و درباره عواقب آن هشدار داد. ساعاتی بعد رئیس واگنر با میانجیگری رئیس‌جمهور بلاروس موافقت کرد پیشروی را توقف و نیروهایش را در ازای دریافت ضمانت‌های امنیتی عقب بکشد. به این ترتیب شورش واگنر در کمتر از ۲۴ ساعت به پایان رسید.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی شب گذشته خود درباره وقایع اخیر در این کشور ضمن بیان این که «روسیه در برابر تهدیدات بزرگ از خارج از این کشور قرار دارد»، از نفش‌آفرینی رئیس‌جمهور بلاروس در حل‌وفصل بحران شورش واگنر تشکر کرد. او در سخنرانی دوشنبه شب خود افزود «دشمنان روسیه می‌خواستند کشور طی درگیری‌های داخلی، غرق در خون شود اما مرتکب اشتباه محاسباتی شدند».

کد خبر 769997
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۶
    5 9
    البته شاید به مذاق بعضی خوش نیاد اما پوتین روسیه مافیایی رو که محل بزه و تولید مواد مخدر بود بعد از فروپاشی جمع کرد. به هر ترتیب روسیه امن خواست تمام منطقه و غرب اسیاست. تنها یه احمق از نا امنی و سقوط روسیه شادی میکنه. با سقوط روسیه بالکان و حتی اوکراین هم به ویرانه ای بدتر از سوریه تبدیل خواهد شد و هر جانوری در زیر زمین به فکر تشکیل گروه و دسته خواهد افتاد. البته هرگز این امر (سقوط روسیه) محقق نخواهد شد چون ملت از جونشون سیر نشدن.