مجموع نظرات: ۱
چهارشنبه ۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۶
۰ نفر

اگر اهل شیرینی‌پزی هستید ولی چند سالی است که به خاطر دیابتی بودن یکی از اعضای خانواده از پخت شیرینی صرف‌نظر کرده‌اید، شیرینی‌پزی را با پودر شکر دیابتی شروع کنید.

شیرنی

همشهری آنلاین: مطمئن باشید از طعم و مزه آن هم لذت می‌برید.

مواد لازم 

۱۸۰ گرم آرد
۷ گرم پودر قند دیابتی
 ۱۲۵ گرم کره
یک عدد تخم‌مرغ (زرده و سفیده جدا شود)
یک ق‌س پودر کاکائو 
۴ /۱ ق‌چ وانیل

۱. ابتدا کره و پودرقند را با همزن بزنید تا حجم آن دو برابر شود. وقتی که سفت و سفیدرنگ شد وانیل و زرده تخم‌مرغ را اضافه کنید و هم بزنید، سپس آرد را کم‌کم افزوده و خوب ورز دهید تا خمیر یکدست شود.  

۲. خمیر را دو قسمت کرده و پودر کاکائو را به یک قسمت از آن اضافه کرده و ورز دهید تا خمیر کاکائویی شود.  

۳. هر قسمت از خمیر را به صورت جداگانه روی سطح آردپاشی شده با وردنه باز کنید؛ به طوری که قطر خمیر یک سانتی‌متر شود. بهتر است خمیر را به شکل مربع باز کنید. حالا قرار است این خمیر را به صورت نوارهای باریک یک سانتی‌متری درآورید. برای این منظور با خط‌کش فلزی دو ضلع بالا و پایین خمیر مربع یا مستطیل را با چاقو علامت زده و برش بزنید.  

۴. وقتی کل دو رنگ خمیر به رشته‌های یک سانتی تبدیل شد، شروع به چیدن نوارها کنار و روی هم کنید. برای آنکه شیرینی را به شکل مربع با فرم شطرنجی درآورید به این ترتیب عمل کنید که سه نوار خمیری را به صورت یکی در میان کنار هم قرار دهید؛ یعنی نوار سفید را طرفین یک نوار کاکائویی قرار دهید. فقط برای چسباندن هر نوار به نوار کناری‌اش ابتدا لبه نوار خمیری را به وسیله قلم‌مو به سفیده تخم‌مرغ آغشته کنید.  

۵. بعد از اینکه سه نوار به هم چسبیدند حالا سه نوار دیگر را آماده کنید و روی سه نوار قبلی قرار دهید؛ فقط این‌بار برای حفظ فرم شطرنجی باید دو نوار کاکائویی و یک نوار سفید باشد؛ به این ترتیب که نوار سفید روی نوار کاکائویی و نوارهای کاکائویی روی نوارهای سفید قرار گیرند. یادتان باشد نوارها را با سفیده تخم‌مرغ کنار هم بچسبانید؛ این کار را یک یا دوبار دیگر تکرار کنید. درواقع سه یا چهار لایه روی هم قرار می‌گیرند که رنگ هر نوار با نوار زیرینش متفاوت خواهد بود.  

بعد از سه یا چهار بار نوارگذاری روی هم، شما مکعب مستطیلی دارید به قطر سه تا چهار سانتی‌متر. حالا با چاقوی تیز این مکعب مستطیل را به عرض ۵/۱ سانتی‌متر ببرید.

۶. حالا شیرینی‌های مربع شکل شما با طرح شطرنجی آماده است. فقط کافی است شیرینی‌ها را با فاصله پنج سانتی‌متری از هم روی سینی فر بچینید. البته توجه داشته باشید نیازی به چرب کردن سینی نیست. حالا شیرینی‌ها را مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه حرارت دهید. بعد از این مدت صبر کنید تا شیرینی سرد شود و سپس آن را از فر درآورید.

فوت‌وفن

فر را قبلا به مدت یک ربع روشن کنید تا گرم شود.

یه‌جور دیگه

اگر می‌خواهید این شیرینی را بیرون از یخچال نگهداری کنید، به جای کره، روغن جامد قنادی تهیه کنید. این روغن ماندگاری شیرینی را بیرون از یخچال بیشتر می‌کند. فقط مقدار روغن مورد استفاده در این شیرینی به جای ۱۲۵ گرم کره  ۱۱۰ گرم است.

با اینکه طعم و مزه این شیرینی دیابتی با شیرینی غیردیابتی آن چندان متفاوت نیست ولی اگر مشکل بیماری قندی ندارید، به‌جای هفت گرم پودر شکر دیابتی ۶۰ گرم پودر قند بریزید.

کد خبر 769888
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۷
    0 0
    خیلی ممنون که برای دیابتی ها مطلب میگذارید چونکهاز خیلی چیز ها محروم هستند