قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد ادعای طالبان درخصوص کاهش تولید مواد مخدر در افغانستان گفت: نه‌تنها کشت خشخاش کاهش نداشته، بلکه روند افزایشی را نیز طی می‌کند که نشان می‌دهد کنش طرف افغانی در حد شعار بوده‌ است.

علیرضا کاظمی

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا کاظمی قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: دولت جدید افغانستان هنوز به رسمیت شناخته نشده است ولی براساس ادعاهایی که خودشان طرح می‌کنند ممنوعیت کشت خشخاش را اعلام کرده‌اند.

وی ادامه داد: ولی در عمل این اتفاق رخ نداده و نه تنها کشت خشخاش کاهش نداشته بلکه روند افزایشی را نیز طی می‌کند که نشان می‌دهد کنش طرف افغانی در حد شعار بوده‌ است.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: برای کاهش سطح زیر کشت باید اتفاقات و گام‌های اساسی در افغانستان برداشته شود و در نخستین گام دولت مستقر حتماً باید منابع درآمدی جایگزین را برای کشاورزان و مردم افغانستان به خصوص خشخاش‌کاران در نظر بگیرند. 

تکیه بر شعار کاهش ممنوعیت فاقد وجاهت است

کاظمی صرفاً تکیه بر شعار کاهش ممنوعیت را فاقد وجاهت دانست و افزود: با این حال جمهوری اسلامی با همکاری کشورهای منطقه و به خصوص با تکیه بر باورهای دینی و هویتی خود با تمام توان در مقابل تولید و قاچاق مواد مخدر خواهد ایستاد.

وی نشست سه‌جانبه تهران میان ایران، پاستان و سازمان ملل را یک گام سازنده در همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی برای مقابله با مواد مخدر عنوان کرد و گفت: البته کشور افغانستان به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده به دلیل فقدان رسمیت بین‌المللی در این نشست جای نگرفت.

سیاسی‌کاری غربی‌ها در مبارزه با مواد مخدر

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره بسته شدن مجراهای مالی برای حمایت بین المللی از جمهوری اسلامی از سوی کشورهای غربی گفت: متاسفانه در این موضوع نیز سیاسی کاری وجود دارد و با وجود اینکه ایران با نثار خون جوانان و فرزندان خود کشورهای غربی را از موج گسترده قاچاق مواد مخدر حفظ می‌کند، آنها به دنبال منافع شخصی و سیاسی هستند.

کاظمی با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر در هر شکل آن امری اجتماعی، فرامرزی و انسانی است، افزود: البته ما از سنگ‌اندازی طرف‌های غربی در حمایت‌های بین‌المللی شگفت‌زده نمی‌شویم زیرا برخی از این کشورها از گسترش تولید و توزیع مخدرها ارتزاق می‌کنند.

وی آمریکا را نمونه بارز بهره‌مندی از منابع سرشار مواد مخدر دانست و تاکید کرد: اینکه در افغانستان فقط در ۲ دهه حضور نیروهای آمریکایی با تمامی تسلط‌شان افزایش ۲۰۰ برابری تولید مخدر را شاهد هستیم، نشان می‌دهد این کشورها چه میزان از چرخه مواد مخدر سود می‌برند. 
 

کد خبر 768805
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha