سیدابراهیم رئیسی از نخستین نشست مطبوعاتی خود به‌عنوان رئیس‌جمهور حتی از این گفت که ایران میز مذاکره را ترک نمی‌کند و پنجره دیپلماسی در مسیر منافع ملی همواره باز خواهد بود

دیدار وزیر امور خارجه ایران و عربستان

به گزارش همشهری آنلاین ریل جدید دیپلماسی در دولت سیزدهم از روزهای نخست بنا گذاشته شد. تأکید بر گسترش رابطه با همسایگان و توسعه سد دیپلماسی و البته توجه به دیپلماسی اقتصادی ازجمله محورهایی است که رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه بر آن تأکید کرده‌اند. سیدابراهیم رئیسی از نخستین نشست مطبوعاتی خود به‌عنوان رئیس‌جمهور حتی از این گفت که ایران میز مذاکره را ترک نمی‌کند و پنجره دیپلماسی در مسیر منافع ملی همواره باز خواهد بود؛ موضعی که رئیس‌جمهور در نهمین گفت‌وگوی تلویزیونی خود نیز آن را تکرار کرد. تفاوت اینجاست که حالا ۲۱‌ماه از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد و می‌توان مهم‌ترین رخدادها در حوزه سیاست خارجی را مرور و بررسی کرد. در این گزارش از جزئیات ۱۵سفر خارجی رئیس‌جمهور گرفته تا سرفصل‌های دیگری مثل احیای روابط با عربستان پس از ۷سال و ادامه تبادل پیام‌ها و گفت‌وگوها با غرب را می‌خوانید.

توسعه سبد دیپلماسی و عضویت در سازمان شانگهای
در نخستین ماه‌های دولت سیزدهم بررسی عضویت ایران در سازمان شانگهای در اجلاس این سازمان رخ داد. درحالی‌که از آغاز مراودات ایران با این سازمان بیش از ۱۷سال می‌گذرد، این عضویت در اجلاس سازمان شانگهای در شانزدهم تیرماه در هند نهایی خواهد شد و ایران به‌طور رسمی در کنار کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، جمهوری تاجیکستان، هند و پاکستان به عضویت این سازمان درمی‌آید. این در حالی است که در دولت پیشین حتی پس از خروج آمریکا از برجام در سال۹۷ تمرکز بر گفت‌وگو و رابطه با کشورهای اروپایی بود و از گسترش رابطه با کشورهای همسایه و شرقی غفلت شد.

تجمعی که پس از ۱۵سال لغو شد
برگزارنشدن تجمع منافقین در فرانسه دیگر خبری بود که بازتاب‌هایی گسترده داشت. تجمعی که از سال۲۰۰۸ هرساله در پاریس برگزار می‌شد، امسال با اعلام پلیس فرانسه مجوز برگزاری نگرفت. این اتفاق در حالی رخ داد که در دولت قبلی نه‌تنها این تجمع برگزار می‌شد، بلکه چهره‌هایی مثل جان بولتون در آن شرکت و ادعاهایی علیه ایران و امنیت ملی کشور مطرح می‌کردند. این بار اما پلیس فرانسه دلیل این تصمیم را «امنیتی» و «خطر تروریستی» اعلام کرد. هرچند که برخی دلیل اصلی لغو تجمع را در ادامه گفت‌وگوها و رایزنی‌ها میان ایران و اروپا دانستند. نکته دیگر اینجاست که این اتفاق با حمله پلیس آلبانی به اردوگاه منافقین و مجروح‌شدن ۳۶نفر و کشته‌شدن یک  نفر از آنان در این کشور همزمان شد. وزارت کشور آلبانی در بیانیه‌ای اعلام کرد منافقین مطابق توافق سال۲۰۱۴ عمل نکردند.

۱۵سفر خارجی رئیس‌جمهور طی ۲۱ماه
سیدابراهیم رئیسی در طول ۲۱‌ماه ریاست‌جمهوری ۱۵سفر خارجی داشته است. درحالی‌که در دولت پیشین سفرهای خارجی رئیس‌جمهور معدود بود و در سال‌های آخر حیات دولت نیز روحانی در رویکرد یکجانشینی و به بهانه شیوع کرونا بعضا از طریق ویدئوکنفرانس در اجلاس‌ها و نشست‌های بین‌المللی شرکت می‌کرد، رئیسی اما از شهریور۱۴۰۰ تا امروز به کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، روسیه، قطر، عمان، ترکمنستان، ازبکستان، نیویورک (سازمان ملل متحد)، قزاقستان، چین، سوریه، اندونزی، ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا سفر کرده است. در همه این سفرها نیز ‌توسعه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی و امضای اسناد همکاری میان ایران و این کشورها در دستور کار رئیسی و هیأت همراه او قرار داشته است.

احیای رابطه با عربستان و همسایگان
رابطه با کشورهای همسایه ازجمله کلیدواژه‌هایی بود که وزارت خارجه در دولت سیزدهم از روزهای نخست بر آن تأکید داشت؛ موضوعی که در دستورکار دولت قبلی قرار نداشت و این ظرفیت سیاسی و اقتصادی بزرگ مغفول مانده بود. در دولت سیزدهم اما رایزنی‌های دیپلماتیک با همسایگان و گفت‌وگو بر سر مسائل مشترک در دستور کار قرار گرفت و درنهایت پس از 7سال قطع ارتباط دیپلماتیک، روابط ایران و عربستان با توافقی در پکن احیا شد. این در حالی بود که پیش از این و اتفاقی مثل حادثه منا تا زمانی که رهبر معظم انقلاب در یک موضع‌گیری رسمی از انتقام سخت و خشن حرف نزده بودند، عربستان حتی پیکر شهدای ایرانی را هم پس نمی‌داد.

میزبانی‌ رئیس‌جمهور از سران ۱۱کشور
در دولت سیزدهم در کنار ۱۵سفر خارجی، ۱۱میزبانی از سران کشورها در تهران انجام شده و رفت‌وآمد مقامات خارجی به ایران در مقایسه با دولت پیشین روندی فزاینده داشته است. نخستین میزبانی رئیس‌جمهور در اردیبهشت۱۴۰۱ از بشاراسد همتای سوری خود بود. در ادامه به‌ترتیب سران کشورهای تاجیکستان، ونزوئلا، ترکمنستان، قزاقستان، ترکیه، ارمنستان، عراق، بلاروس، قطر، عمان و ازبکستان به ایران سفر کردند. در این سفرها اسناد همکاری میان 2کشور امضا و بر توسعه روابط سیاسی و اقتصادی و استفاده از ظرفیت‌های مغفول‌مانده تأکید شد.

برگ جدید در روابط ایران و مصر
در راستای تلاش‌های دیپلماتیک وزارت خارجه برای تقویت روابط دیپلماتیک و توافق ایران با عربستان، دیگر کشورهای عربی ازجمله مصر و اردن نیز نسبت به احیای رابطه با ایران ابراز تمایل کردند؛ اتفاقی که دولت پیشین رخ نداد و در سایه نگاه مطلق دولت حسن روحانی به غرب به خیال بستن با کدخدا، برخی از کشورهای همسایه مثل بحرین و امارات درپی عادی‌سازی‌ روابط با رژیم صهیونیستی برآمدند. امروز اما در ادامه همگرایی منطقه‌ای این رژیم منزوی‌تر از گذشته شده و این روند با احیای رابطه ایران و مصر ادامه پیدا می‌کند؛ موضوعی که پس از موضع رهبر معظم انقلاب به‌گفته رئیس‌جمهوری در دستور کار دولت قرار گرفته است.

شکستن رکورد تجارت خارجی پس از انقلاب
طبق آماری که رئیس‌جمهور  اعلام کرده، در دولت سیزدهم ۵۳میلیارد دلار تجارت خارجی انجام شده که رکوردی در ۴۰سال پس از انقلاب محسوب می‌شود. درحالی‌که در دولت پیشین گفته می‌شد نمی‌شود بیشتر از ۲۰۰ تا ۳۰۰‌هزار بشکه نفت فروخت، اما رئیس‌جمهور اعلام کرد که دولت سیزدهم در ‌نخستین بررسی به این نتیجه رسید که می‌توان تا بیش از یک‌میلیون بشکه هم فروخت و پول آن را هم گرفت. همچنین ۸۷میلیون لیتر میعانات گازی که در دولت قبل در انبار کشتی‌ها ذخیره شده بود نیز در سایه سفرها و روابط خارجی امروز به‌طور کامل فروش رفته است.

آزادسازی زندانیان و رایزنی‌های دیپلماتیک برای تبادل زندانیان
آزادسازی زندانیان ایرانی خارج از کشور در راستای رایزنی‌های دیپلماتیک و بعضا تبادل زندانیان، دیگر برنامه‌ وزارت خارجه دولت سیزدهم از آغاز بوده است؛ چراکه در دولت پیشین چنین اقداماتی انجام نشده بود اما در رأس اقدامات دولت سیزدهم بازگشت اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی که از تیرماه۱۳۹۷ با اتهام تلاش برای بمبگذاری در تجمع منافقین در بلژیک بازداشت و زندانی شده بود، قرار دارد. همچنین به‌گفته سخنگوی وزارت خارجه تبادل پیام میان ایران وآمریکا برای تبادل زندانیان با واسطه در جریان است و درصورت اراده طرف آمریکا می‌تواند در آینده نزدیک به نتیجه برسد.

کد خبر 768775

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    17 32
    طی دوسال گذشته علاوه بر پمپو، ، پنس ،. و بولتون ، و، رودی جولیانی از آمریکا،، استفان هارپر، نخست وزیر پیشین کانادا، یانش یانشا، نخست‌وزیر اسبق اسلوونی و تعدادی از قانونگذاران آمریکایی از جمله رابرت منندز، تد کروز، روی بلانت، بن کاردین، کوین مک‌کارتی، جم جفریز  در اجلاس منافقين شرکت کردند  و به مریم رجوی و لشگر مجازی مزدورانش،. جهت نابودی جمهوری اسلامی،. قول مساعدت دادند.. . همان لشگر مجازی منافقين که ، اغتشاشات ،، زن، زندگی، آزادی، را مدیریت و هماهنگ می‌کرد و امروز آمریکا ،. پس از شکست و بی آبرویی توطئه، زن، زندگی، آزادی،. پشت منافقین را خالی کرد ،.
    • غریب IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
      6 7
      خود گویی و خود خندی، عجب ...
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    17 32
    با روی کار آمدن،. حسن روحانی، علاوه بر تنش بین ایران و عربستان و سایر کشورهای عربی،. ما با اکثر کشورهای دوست و همسایه قطع رابطه کردیم، و فقط چشم به دستان کدخدای،. فریبکار داشتيم
    • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
      10 6
      تا حالا از خودت نپرسیدی چه کسانی مسبب قطع رابطه با عربستان،سنگ اندازی در مسیر برجام،کمک به ماندگاری تحریمها و...بودن؟! حتما در این رابطه تحقیق کن دوست عزیز!
    • US ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
      3 5
      مگه رابطه دوستانه.با این کشورها مشکل اقتصادی کشوررا حل خواهد نمود من ده تا رفیق داشتم در زمان سختی حاضر نبودند هزار تومان بهم کمک کنند
  • بانو IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    18 27
    انشالله که دولت سیزدهم بتواند معیشت مردم را هم حل کند بخدا مردم از دولت فقط گلایه ای جز وضعیت اقتصادی ندارند .ایشالله اقای رئیسی امسال حال دل مردم ایران را با این زحمتهایی که میکشد شاد کند .خدا به این سید سلامتی عطا کند🤲🤲
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    56 11
    به نظر قضیه کاملاً برعکسه و ما کم کم زبان دنیا را یاد می گیریم
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
      32 10
      بله درسته
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    36 7
    👏👏👏 ولی تا وقتی که نتایج ملموس در اقتصاد و رفاه ملت دیده نشه، فایده ای نداره.
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
      5 3
      سیاست های کلان اقتصادی اثر طولانی مدت دارد
  • رزمی IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    38 11
    ادعاهای دولت مبنی بر پیشرفت روز به روز بیشتر، سفره ها نیز از آن طرف روز به روز خالی تر. دم خروس را قبول کنیم یا قسم حضرت عباس را؟
    • F IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
      5 3
      دقیقا وگرنه همه این کارها به سر سوزنی نمی ارزه
  • آقا پسر IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    38 8
    دستاورد دلار پنجاه هزار تومنی با پانصد هزار ریالی
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
      4 5
      چرا بلافاصله بعد از اغتشاشات، زن، زندگی، آزادی،. غرب مذاکرات را ترک کرد و علنی اعلام کرد نتيجه مذاکرات را از کف خیابان ها مطالبه میکنیم ،. و دلار طی 3 ماه از28 تومان بود تا 58 تومان رسید
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    38 14
    تجمعی که بعداز ۱۵ سال جمع شد درراستای منافع اروپا بود . چقدر دیگه از پول نفت و منابع طبیعی این کشور به کشورهای دیگه باج دادین که این گروه مخالف خودتان را دیگر نپذیرند خدا داناست
    • فریاد IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
      4 0
      اونوقت یعنی تا کی باید باج بدیم؟! واگر در غرب با باج مشکل حل میشه پس حتما تا حالا حق با ما بوده و آنها حق خور . شما خودت رو حرفت فکر کن بعد اظهار نظر کن
    • US ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
      4 4
      اینها برای اینکه کشورهای دیگر با اینها همکاری نمایند تا توانستند باج دادند از دریای خزر گرفته تا امضای,قانون کاپیتو لاسیون با چینی ها از رشوه های کلان به کشورهای منطقه تا دادن نفت ارزان حال اقای رئیس,جمهور می آید می گوید من چنین کردم چنان کردم که دولت روحانی نکرد ...
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
      4 0
      چقدر برای تجمعات یه گروه تروریستی نگرانی!!!!!
  • حسین IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    35 11
    شما پدر مردم را درآوردی. دلار را ۳۰ هزار تومان تحویل گرفتید و ۵۰ هزار تومان کردید. ارزاق، کرایه خانه ، معیشت مردم سر به فلک کشید.
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
      5 5
      قیمت دلار هربار بی شرفهای غرب گدا کشور را به آشوب کشیدند بالا رفت،.
  • محمد IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    22 7
    چقدر ما مردم ایران نا سپاس هستیم با این همه دست اورد.باید مردم ایران در رفاه واسایش باشند ودغدغه هیچ چیز را نداشته باشند.ولی باز چرا همه چیز گران است وتورم داریم جای تعجب است.
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    25 11
    نظرات خوانندگان دراین خبر و سایر خبرها حتی در سایت های خبری دیگر نشان می دهد دولت چقدر درمیان مردم محبوب است و یا نیست
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
      3 6
      اولاً اکثرا این جوانان و نوجوانان هستند که در فضای مجازی چرخ میخورند ،،، ثانیاً دنیای واقعی، دنیای همه مردم است، و دنیای کف میدان است، دنیای هالیوودی سلبریتی ها و بلاگرها برای یک کشور امنیتی ايجاد نمیکند
    • US ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
      6 2
      ساده اندیشی زیادارحد کاربران منو دچارحیرت میکندازخود می پرسم اینهاقشری باسوادهستندیابیسواداگرباسوادهستتد چرااینقدرسطحی به موضوع نگاه میکنندفکرمیکندرییس, جمهوردرکشورما هماننددیگر کشورهارئیس جمهورکاره ای است؟ درحالیکه چنین نیست از زمان رییس جمهوری محمد خاتمی متوجه شدم رییس جمهور در کشور ما کاره ای نیست
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    6 2
    گره های‌ کوری‌ که‌ سالها‌ با تندروی های‌ بی‌حاصل‌ زدید واکنون‌‌ متوجه‌ شدید‌ که‌ اشتباه‌ کردید‌ حال‌ بتکاپو‌ افتادید‌ دنیای‌ دیگری‌ بسازید‌کشور ومردم‌ را فلج‌‌ کردید‌ حالا‌ این‌ درخت‌ کی‌ ببار‌ نشیند خدا داند؟؟؟؟
  • حسین IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    0 0
    آفرین. ولی ما هنوز باید تعاملات بیشتری بت کشورهای پیشرفته داشته باشیم چون صنعتی که نشدیم هنوز
  • شعبان IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    6 2
    تنهادستاوردمحقق نشده گرانیهای افسارگسیخته است معلوم نیست واقعا اینهمه تلاش قابل تحسین دولت آقای رئیسی چرادرسفره مردم محسوس نیست بلکه خداوکیلی برعکس دیده میشودچنان گرانی بیدادمیکندکه گوئی دولتمردان مادرخوابندوفقط ازدستاوردهائی میگویندکه نمودعینی ندارد!!!
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    8 1
    فکر کنم مسئولین تازه دارن یاد می‌گیرند با زبان دنیا پیش برن نه اینکه دنیا زبان شما را فهمیده باشه برعکس ه
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    6 1
    همین آقای عبداللهیان زمانی که در قبل از این دولت در وزارت خارجه مواضع تندی با کشورهای منطقه داشت که با اجبار آیسان را جابجا کردن که کشور در حال هزینه کردن بابت صحبت های همین آقا بود
  • US ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    6 2
    بالاخره دارند تسلیم می شوند.... فشارها جواب داد....!!
  • GB ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    3 2
    نتیجه تنها به قاضی رفتن راضی برگشتن است.
  • US ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    6 1
    منظور کدام زبان است ؟ منظور زبان مردم رنج کشیده است؟
  • ناشناس IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    7 2
    بله همه چیز گل وبلبل شده شمایی که اینا را گفتی نفست از جای گرمی میاد تورم پدر ملت درآورده شعار تحویل مردم میدی
  • اریایی IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    6 2
    فقط یک شوی تبلیغاتی هست و بس!! برای برگزاری این شوی تبلیغاتی هم، که البته کارگردانش چین هست، متأسفانه ما روزی بیش از یک میلیون بشکه نفت خام به چینی ها با قیمت بسیار بسیار پایین و در واقع به صورت رایگان و باج می‌دهیم تا این شوی تبلیغاتی مسخره را راه بیندازند و به خیال خودتون به دنیا نشان بدهید که این تحریم ها علیه ایران هیچ تأثیری بر اقتصاد ایران نداشته و ندارد!!! درصورتی که ما مردم ایران در بدترین و اسفبار ترین شرایط زندگی می کنیم هرروز شاهد گرانی اجناس و تورم در کشور هستیم! شما هنوز نمی‌دانید که این مردم کشورتان هستند که باید به شما اعتماد کنند و از شما راضی باشند و حمایت تان کنند نه کشور های دیگر مثل چین و روسیه و عربستان؟؟؟؟!!!
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    7 2
    حالا که با غده سرطانی آل سعود(طبق فرمایشات آقای رئیسی در سال 94) کنار آمدید با غده سرطانی اسراییل هم کنار بیایید تا ملت ایران بیشتر از این رنج و عذاب نکشد.
  • US ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    6 2
    به حرف خودشان 53 میلیارد دلار انجام شد خوب پس چطور شداین پول ها مشکل مردم را حل نکرد؟
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۱
    2 4
    واقعا پیشرفت های دولت در امور خارجه اصلا قابل مقایسه با دولت ثبل نیست انشالله تاثیرات این روابط را در آینده خواهیم دید