مسابقه آسمان‌خراش «eVolo» امسال برندگان خودش را شناخت. در میان طرح‌های خلاقانه و فناورانه، طرح برج‌های درختی شکلی دیده می‌شود که به حفظ جنگل‌های بارانی کمک می‌کنند.

ساختمان‌های فناورانه

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیواطلس، طراحی‌های برنده این مسابقه، دارای ایده‌هایی خلاقانه و فناورانه بودند. از جمله این طرح‌ها، طرح یک آسمان‌خراش با قابلیت پاک کردن پلاستیک از اقیانوس‌ها بود و برج‌هایی به شکل درخت که می‌تواند به حفظ جنگل‌های بارانی آمازون کمک کند.

مسابقه آسمان‌خراش «eVolo» به موارد کاربردی روزمره مانند مجوز برنامه‌ریزی، هزینه ساختمان، بودجه یا ایمنی نمی‌پردازد، بلکه تمرکز آن بر برجسته‌کردن ایده‌های جالب و برانگیختن تخیل است. امسال هیچ موضوع اصلی وجود ندارد، اما روح نگرانی برای تغییرات آب و هوایی بر طرح‌ها حاکم است. 

هیئت داوران مسابقه امسال از بین ۳۰۹ پروژه دریافتی، ۳ پروژه را برنده و ۱۵ پروژه را شایسته دریافت جایزه افتخاری اعلام کردند. این جایزه سالانه که در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد، طرح‌های خلاقانه را برمی‌گزیند که از طریق کاربردهای جدید فناوری و  علم مواد، رابطه با طبیعت، زیبایی‌شناسی و... شیوه درک ما از معماری آسمان‌خراش‌ها را به چالش می‌کشد. 

طرح برگزیده اول «Nomad Metropolises» است؛ طرحی از شهرهای عمودی متشکل از خانه‌های مقرون به صرفه. ماژولار بودن و انعطاف‌پذیری تمرکز اصلی این طرح است و شکل چرخشیش به خانه اجازه می‌دهد تا تردد فیزیکی کمتری نسبت به معمول اتفاق بیفتد. کپسول مرکزی شامل قسمت‌هایی مانند آشپزخانه و حمام است، در حالی که قسمت‌های نشیمن در چهار طرف قسمت قابل چرخش قرار می‌گیرند که کاربران می‌توانند در صورت لزوم آن را مطابق خواست خود تغییر دهند. 

تصاویر | ساختمان‌های جدیدی برای نجات اقیانوس‌ها و جنگل‌های بارانی | خانه‌هایی شبیه به درختان آمازون

طرح «The Ocean Re-clamation Skyscraper» در جایگاه دوم قرار گرفت که فناوری آن به بازیافت زباله‌های پلاستیکی اقیانوس‌ها کمک می‌کند. این طرح می‌تواند با بلایای زیست محیطی مانند
‫زباله‌دان بزرگ اقیانوس آرام‬‎ که با نام چرخاب زباله اقیانوس آرام نیز شناخته می‌شود، مقابله کند و از پلاستیک بازیافتی اقیانوسی ساخته شود. همچنین با استفاده از یک حلقه بیرونی به عنوان یک درگاه مکش و یک سیستم پیچیده از فیلترها و فناوری بازیافت، در اطراف اقیانوس ها حرکت می‌کند تا زباله‌ها را بازیافت کند. 

تصاویر | ساختمان‌های جدیدی برای نجات اقیانوس‌ها و جنگل‌های بارانی | خانه‌هایی شبیه به درختان آمازون

مقام سوم به طرح «K۸ Forest Lift Off»  رسید. این طرح از جنگل‌های بارانی آمازون و  درخت کاپوک در کتاب کودکانه درخت بزرگ کاپوک: داستان جنگل‌های بارانی آمازون، نوشته لین چری الهام گرفته شده است. این طرح شامل برج‌های متعددی به شکل درخت است که هر کدام یک مخزن آب زیرزمینی، مقادیر زیادی خاک و فضای سبز دارد. این ساختمان‌ها همچنین دارای سیستم پیچیده‌ای از پهپادها برای کمک به جلوگیری از آتش‌سوزی در جنگل‌ها و همچنین نظارت بر جنگل‌های اطراف، اکوسیستم‌ها و زندگی حیوانات محلی هستند.

تصاویر | ساختمان‌های جدیدی برای نجات اقیانوس‌ها و جنگل‌های بارانی | خانه‌هایی شبیه به درختان آمازون

کد خبر 768637
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha