آمارها نشان می‌دهد با وجود یک دور رشد قیمت طلا و ارز در ۲ ‌ماه ابتدای سال، به‌دلیل نزول قیمت‌ها در خردادماه میانگین قیمت درآخر بهار به اندازه ابتدای سال یا حتی کمتر از آن است.

طلا- دلار

بهزاد رنجبر: آمارها نشان می‌دهد با وجود یک دور رشد قیمت طلا و ارز در ۲ ‌ماه ابتدای سال، به‌دلیل نزول قیمت‌ها در خردادماه میانگین قیمت درآخر بهار به اندازه ابتدای سال یا حتی کمتر از آن است. در بهار امسال سرمایه‌گذاری در بازارهای طلا و ارز صرفه اقتصادی نداشته است و تداوم این وضع می‌تواند از حجم سفته بازی در این بازارها کم کند.

بازارهای سرمایه‌گذاری در بهار امسال روزهای پر نوسانی را سپری کردند. در یک دوره در ابتدای سال قیمت‌ها در همه بازارها با رشد مواجه شدند اما در خردادماه مسیر نزولی را سپری کردند. در شرایطی که نرخ بهره واقعی منفی است سرمایه‌گذاران تمایلی برای سپرده‌گذاری بلندمدت در بانک‌ها ندارند و این موضوع موجب شده نقدینگی سیال شود و طبق آمارهای بانک مرکزی نسبت پول به کل نقدینگی در حال افزایش است.

همین عامل از نیمه دوم سال قبل تاکنون به تلاطم بازارها منجر شده و نقدینگی در دوره‌های مختلف وارد بازارهای طلا، ارز، مسکن، خودرو و بورس شده است. در چنین شرایطی تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد قیمت‌ها در اغلب بازارها به سطوح ابتدای سال و حتی در بازار سکه و طلا به کمتر از ابتدای سال رسیده است. با این حال در بازار خودرو قیمت‌ها همچنان در سطوح بالاتری است و این موضوع موجب شده بازار خودرو به پربازده‌ترین بازار در فصل بهار تبدیل شود.

  خودرو در صدر بازارها

آمارها نشان می‌دهد در بهار امسال سطح عمومی قیمت خودروهای داخلی به‌طور میانگین ۱۲درصد افزایش یافته است و از این نظر سرمایه‌گذارانی که در بهار امسال خودرو خریده‌اند بیشترین سود را در همه بازارها به‌دست آورده‌اند. این میزان بازده در شرایطی اتفاق افتاده است که در خردادماه امسال میانگین قیمت خودروهای داخلی روند نزولی داشته است و نشان می‌دهد که سطح قیمت‌ها در بازار خودرو در ۲‌ماه نخست سال تا چه حد افزایش داشته است.

بورس دومین بازاری است که در بهار امسال بیشترین بازده را نصیب سرمایه‌گذاران کرده است.آمارها نشان می‌دهد شاخص کل بورس تهران که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است در بهار امسال ۱۰.۵درصد افزایش یافته و به همین دلیل سهامداران را می‌توان دومین دسته از سرمایه‌گذارانی دانست که در بهار بیشترین سود را به‌دست آورده‌اند. بعد از بازارسهام، بازار ارز در رتبه بعدی قرار گرفته است.

قیمت هر یورو در بهار امسال ۲.۷درصد و دلار کمتر از یک درصد افزایش یافته است. این میزان رشد به‌دلیل آن است که در خردادماه امسال قیمت ارز با افت زیادی مواجه شد و حتی قیمت هر دلار آمریکا تا سطح ۴۶هزارو۹۰۰تومان نیز عقب‌نشینی کرد.

   افت قیمت طلا

با وجود آنکه میانگین قیمت خودرو و شاخص بورس در بهار امسال روند رو به رشدی داشته است اطلاعات موجود نشان می‌دهد قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار ۱۱.۷درصد و نیم‌سکه ۱۵.۷درصد پایین‌تر از ابتدای سال است. این به‌معنای آن است که سرمایه‌گذارانی که در ابتدای سال سکه و طلا خریده‌اند زیان کرده‌اند.

مقایسه قیمت‌ها در آخر خردادماه با ابتدای سال نشان می‌دهد که قیمت هر سکه طرح قدیم و طرح جدید نیز در ۳ ‌ماه گذشته به‌ترتیب ۱۰.۶ و ۷.۵درصد کاهش یافته است.کمترین میزان نزول در بازار سکه مربوط به ربع سکه است که قیمت آن ۵.۳درصد افت کرده است. در این مدت همچنین قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی نیز ۷.۵درصد کاهش یافته است.

   بی‌اطلاعی از بازار مسکن

بیش از چند ماه است که هیچ اطلاعات رسمی در مورد سطح عمومی قیمت‌ها در بازار مسکن تهران و سایر شهرها وجود ندارد. وزارت راه و شهرسازی‌ از آبان۱۳۹۸ فرایند ارائه قیمت مسکن را متوقف کرده است.

بانک مرکزی و مرکز آمار نیز که در غیاب وزارت راه و شهرسازی‌ این اطلاعات را ارائه می‌کردند از ابتدای سال تاکنون هیچ آماری درخصوص قیمت مسکن منتشر نکرده‌اند. در چنین شرایطی برخی مسئولان مدعی‌اند قیمت مسکن ۲۵درصد کاهش یافته است اما بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد که این میزان نزول احتمالا در قیمت‌های پیشنهادی اتفاق افتاده و قیمت‌های واقعی تغییر نکرده است.

بر این اساس می‌توان گفت در خوش‌بینانه‌ترین حالت قیمت‌ها در بازار مسکن در سطوح ابتدای سال باقی مانده و احتمالا قیمت هر مترمربع در مناطق ۲۲گانه تهران در سطح ۶۰میلیون تومان است. این به‌معنای آن است که بازار مسکن نیز در بهار امسال بازده کمتری از بازار خودرو و سهام نصیب سرمایه‌گذاران کرده است.

دلالی طلا از سکه افتاد | خرید طلا و ارز صرفه اقتصادی برای سرمایه‌گذاران نداشت

کد خبر 768529
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارز و طلا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha