محسن پیرهادی،عضوهیات رئیسه مجلس گفت: ساماندهی تعطیلات موضوعی است که از ۱۰ الی ۱۵ سال پیش در کشور مطرح بوده است.

محسن پيرهادي

همشهری‌آنلاین _ گروه سیاسی: محسن پیرهادی،عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به اینکه ساماندهی تعطیلات موضوعی است که از ۱۰ الی ۱۵ سال پیش در کشور مطرح بوده است، گفت: نقاط قوت خوبی برای ساماندهی تعطیلات در کمیسیون اجتماعی مطرح شده است و شخصاً پیگیری کرده‌ام که این موضوع زودتر به ثمر برسد.

پیرهادی ایجاد تعطیلی شنبه به‌جای پنج‌شنبه را استفاده از فرصت بین‌المللی برای تعاملات تجاری دانست و گفت: به‌رغم تجارت ۱۱۳میلیار ددلاری ایران با کشورهای مختلف جهان و با توجه به حجم مناسب و روبه رشد تعاملات تجاری کشورمان با دنیا، متأسفانه برخی بدون در نظر گرفتن  آمار ایراد می‌گیرند تعاملی با کشورهای دنیا نداریم و تعطیل نبودن شنبه اهمیتی ندارد.

 وی با بیان اینکه میزان تعطیلات در کشور نسبت به دنیا خیلی پایین‌تر است، تعطیلات مناسبتی ملی و مذهبی و همچنین تعطیلی رسمی روز جمعه ۷۹ روز است؛ درحالی‌که میانگین تعطیلی در دنیا ۱۲۵ روز است. 

در ایران، پنج‌شنبه‌ها فقط در بعضی از شهرها تعطیل است و جمعه به‌صورت رسمی تعطیل است. از سوی دیگر شنبه‌ها و یکشنبه‌ها عموم کشورهای دنیا تعطیل هستند و در عمل چهار روز تعاملات تجاری و اقتصادی خود را با دنیا قطع کرده‌ایم. زمانی که می‌خواهیم با دنیا تعامل کنیم، کشورهای جهان در تعطیلات هستند و زمانی که آنها فعالیت می‌کنند، در ایران تعطیلی وجود دارد و به همین جهت چهار روز کاری فرصت تعامل با دنیا را از دست می‌دهیم. 

تعطیلی شنبه حتماً یک فرصت مناسبی برای جامعه اقتصادی ایجاد می‌کند؛ اما مسلماً این به معنای حل مسائل اقتصادی به طور کامل نیست و تأثیر تحریم بیشتر از این مقدار است.

 تعطیلی شنبه به‌جای پنج‌شنبه اثر مطلوب در اقتصاد دارد و یک روز به زمان تعامل اقتصادی کشورمان با دنیا اضافه می‌کند،در شرایط موجود شاهد تحرکات مطلوبی از سوی دولت با کشورهای منطقه و فرامنطقه هستیم و در نتیجه نیازمند افزایش زمان تعامل اقتصادی هستیم.

کد خبر 768429
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    0 0
    بد نامى حیات دو روزى نبود بیش *** آن هم کلیم با تو بگویم چسان گذشت یک روز صرف بستن دل شد به این و آن *** روز دگر به کندن دل زین و زان گذشت
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    2 1
    دنیا منظور ،۴تا کشور درست و قانونمنده
  • کدخدا IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    7 2
    دولت حقوقهای کارگران و کارمندان و بازنشستگان را به موقع پرداخت کند تعطیلات دو روزه پیش کش راستی حقوق وزرا و نمایندگان مجلس هم در دوم ویا سومین روز ماه بعد پرداخت می‌شود ویا مثلا ۲ الی ۳ ماه بعد حقوق می‌گیرند ویا به موقع از حقوق و مزایای خود بهره مند می‌شوند
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    6 2
    آقا اختلاس رو بچسب !!! هر چی تعطیلی بیشتر وارسی حسابها کمتر !!! خدا بده برکت !!! در 4 روز تعطیلی میدونی مختلس تا کجا می تونه بره ؟ کانادا !!! شاید هم دورتر !!!!! مثلا آلاسکا !!!!
  • مهدی IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    5 2
    من نمی دونم شما تو مجلس هیچ کار باقی مونده ای نداری که همش دنبال تعطیلات هستید. بابا آخه راندمان کاری توی ادارات رو بررسی کردی که همش دنبال تعطیلی هستی؟ به جای این کارا برید به فکر معیشت مردم باشید.
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    9 4
    اخه برادر من اول برو تحریم ها رو بردار که بشه با کشور های دیگه تعامل داشت بعد برو جای شنبه و پنجشنبه رو جابه جا کن
  • ... IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
    1 2
    بحث کردن در مورد تعطیلی پنج شنبه و شنبه جای تاسف داره ... یعنی وقت و انرژی کشور در مورد چه چیزهایی صرف میشه ! با توجه به عوامل مختلف، بدون شک تعطیلی شنبه مورد انتظار و منطقی هست و باید شامل حال تمام ملت چه کارمند دولت چه بخش خصوصی باشه ( + افزایش کارآمدی (ساعات کار مفید) روزهای کاری با هدف گذاری مشخص ) و این دلیل که تعطیلی شنبه به خاطر یهود و ... نباید باشه گریه آور هست! روند فکری این نوع نگاه به مسائل، از اصلی ترین مشکلات کشور هست ... یعنی چی ما به یهود چی کار داریم تعطیلی دنیا رو اگر می تونید تغییر بدید بکنید پنج شنبه و جمعه باشه هیچ مشکلی نیست ایرانم بکنید پنج شنبه و جمعه ... یعنی تو کشورهای مسلمان هیچ کی عقل و منطق نداره فقط در کشور ما از بین 8.5 میلیارد جمعیت، یک سری به دنبال دل سوزی ! برای دین هستن ... حقیقتا ملتمسانه درخواست می کنم که ساحت مقدس دین اسلام رو با این حرف ها خدشه دار نکنید، البته خدشه دار که نمی توانید بکنید مشکل ایجاد وهن در برخی مخاطبان هست ... چون شما در ظاهر تابلودار حمایت از اسلام خودتونو نشون میدید !