دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۵:۲۵
۰ نفر

مجید سلیمی بروجنی: آمارهای موجود حاکی است، روزانه چیزی در حدود 450 میلیونمتر مکعب گاز در بخش خانگی مصرف می‌شود و نزدیک به 150 میلیون متر مکعب به نیروگاه‌ها ، 35 میلیون متر مکعب به صنعت و 30 میلیون متر مکعب به پتروشیمی‌ها اختصاص داده می‌شود.

طبیعی است که با سهم اندکی که صنعت پتروشیمی دارد در این بخش امکان صرفه جویی وجود ندارد. در بخش خانگی هیچ‌گونه فشاری جهت صرفه جویی وجود ندارد. می‌توانیم بگوییم که قیمت‌های پلکانی گاز، در اصل ارزش کالای مصرفی نهفته است که مصرف‌کننده باید بپردازد. در عین حال بایستی به مردم نیز آموزش داد که هیچ‌کس حق ندارد به هر میزانی که بخواهد گاز مصرف کند. با مقایسه قیمت‌های انرژی میان ایران و ترکیه خواهیم دید که قیمت‌های انرژی در ترکیه چندین برابر ایران است ولیکن این قیمت‌ها هیچ‌گونه اختلالی در روند تولید این کشور ایجاد نکرده است و اجناس تولیدی این کشور بازارهای همجوار را تسخیر کرده‌اند.

پس ارزان بودن انرژی نمی‌تواند عاملی جهت تحریک اقتصاد باشد و به تنبلی اقتصاد منجر خواهد شد. در ایران جهت اصلاح مسیر و دستیابی به اهداف چشم‌انداز باید الگوی مصرفی گاز را به سمت صنعت و تولید بکشانیم که ارزش افزوده بیشتر ایجاد می‌کند و چاره‌ای جز محدود کردن مصرف خانگی نخواهد بود. بهترین راه حل این کار اصلاح قیمت برای مصارف خانگی است. ادامه روند کنونی بر خلاف مسیر و اهداف چشم‌انداز است. انتظارات امروزی مردم در قبال گرمایش منازلشان به نسبت چند دهۀ گذشته بسیار بیشتر شده است. مصارف خانگی ما غلط و بی‌رویه است. عایق بندی ساختمان‌ها و پنجره‌ها غیرعلمی است و اینها به هدر روی انرژی کمک می‌کند.

این موضوعات تنها زمانی برای مردم ارجحیت می‌یابند که قیمت‌های انرژی واقعی شوند. ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد اما نزدیک به 17 درصد گاز دنیا در ایران آرمیده است. پس ما نزدیک به 20 برابر سهم‌مان گاز داریم.

 به‌طور حتم با ابزار گاز می‌توانیم حرف‌های بسیاری در اقتصاد منطقه و جهان داشته باشیم. در قرن بیستم که نفت، محور اصلی بود، خام فروشی کردیم ولی نباید فرصت‌های پیش رو در قرن بیست و یکم را با گاز از دست بدهیم.

متأسفانه در ایران به جای جذب سرمایه برای ایجاد اشتغال با سیاست‌های غلط انرژی، سرمایه و سرمایه‌گذار را فراری می‌دهند. انرژی ارزان به معنی امکان جذب سرمایه نیست که اگر امکان داشت تا‌کنون سرمایه جذب شده بود. قطع گاز صنایع و نیروگاه‌ها ابتدای زمستان هر سال کاری غیرعلمی و غیراقتصادی است و به هیچ عنوان یک استراتژی اصلاحی نخواهد بود. بلکه با این روش حل مشکلات را یک سال به عقب می‌اندازیم. ما باید به‌دنبال یک راه حل قطعی و بلندمدت باشیم.

بهتر این است که گاز را ارزان‌تر به صنایع بدهیم و اجازه دهیم از آن ارزش افزوده تولید شود. بعد دولت از آن ارزش افزوده مالیات بگیرد و به در آمد‌های مورد نظر خود دست یابد. بهترین صنایع هم صنایع انرژی بر هستند همچون فولاد، پتروشیمی، آلومینیوم و مس؛ هم به‌اندازه لازم مواد معدنی داریم و هم نیروی کار متخصص. بزرگترین موهبت کنونی خداوند به ایرانیان، نعمت گاز است. قرن بیست و یکم، قرن گاز است. با ید از هر گونه خام فروشی جلوگیری شود. در مورد نفت این اشتباه انجام گرفت ولیکن در مورد گاز این اشتباه نباید تکرار شود.

کد خبر 76828

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز