طالبان درحالی فروش بلیت بازدید از مکان‌ تاریخی را آغاز کرده که پیش‌تر آثار تاریخی آن را تخریب کرده است.

آثار باستانی طالبان

به گزارش همشهری آنلاین، انشنت اوریجینز نوشت: طالبان  برای رونق دادن به اقتصاد افغانستان اکنون، برای بازدید از آثار باستانی که در سال ۲۰۰۱ تخریب کرده‌ بود، بلیت می‌فروشد.

بر اساس گزارشی که اخیرا در «واشنگتن پست» ‌ منتشر شده است، ‌ برنامه گردشگری افغانستان شامل بازدید از یک جفت مجسمه عظیم و سنگی بودایی می‌شود که در سال ۲۰۰۱ تخریب شده‌اند.

«تندیس‌های بودا در بامیان» که در ناحیه «هزاره‌جات» واقع شده است، ‌ زمانی خانه هنر و میراث بودایی بود. این آثار تاریخی در سال ۶۰۰ میلادی ساخته شدند و یکی از آن‌ها ۵۳.۳۴ متر و دیگری ۳۶.۵۶ متر ارتفاع داشت، اما مارس ۲۰۰۱ بود که «ان‌بی‌سی» ‌ از تخریب هر دو این مجسمه‌ها توسط طالبان و پاک شدن ۱۴۰۰ سال از فرهنگ و تاریخ افغانستان خبر داد.

بر اساس گزارش «اسلیت»، طالبان در مدت دو روز با شلیک به این مجسمه‌ها، آن‌ها را تخریب کرد، اما در حال حاضر این فرصت برای مردم فراهم شده که بلیت‌هایی را برای بازدید از تندیس‌های بودا در بامیان به قیمت ۵۷ سنت برای افغانستانی‌ها و ۳.۴۵ دلار برای خارجی‌ها درنظر گرفته است.

روزنامه گاردین سال گذشته نیز در گزارشی اعلام کرد که طالبان در فاصله چند متری صخره‌ای که مجسمه‌های بودای بامیان را در خود جای داده است، کار ساخت و ساز یک مجتمع گردشگری را آغاز کرده که باستان‌شناسان و کارشناسان هشدار داده‌اند می‌تواند آسیب دائمی به این محوطه ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی وارد کند.

کد خبر 768205
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • رضا هاشمزهی IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    9 0
    حماقت کردید که آن آثار را 22 سال پیش تخریب کردید. اگر سالم بودند سود بیشتری برایتان داشت. تخریب آنها شمارا به بهشت نخواهد رساند.