سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۵ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

گروه سلامت: چین پرجمعیت‌ترین کشور جهان است و سال‌هاست که مقامات این کشور قصد دارند تا به نوعی رشد جمعیت این کشور را متوقف کنند، یا حداقل نرخ رشد جمعیت این کشور را در حد عدد ثابت مطلوبی نگه دارند.

 اما در طول چند سال اخیر، موفق به این کار نشده‌اند. در واقع هنوز نرخ رشد جمعیت چین سیر صعودی دارد. در واکنش نسبت به این روند رو به افزایش نرخ رشد جمعیت در چند سال اخیر، کمیسیون نظارت بر جمعیت چین اعلام کرده که از سال آینده، سیاست جدیدی را اجرا خواهد کرد که هدف از آن تشویق ساکنان مناطق روستایی این کشور به داشتن فرزند کمتر خواهد بود.

با اجرای این سیاست، والدین بالای 60 سال در مناطق روستایی، در صورتی که در طول ازدواج خود تنها یک فرزند پسر یا دو فرزند دختر داشته باشند، هر سال مبلغی معادل 75 دلار به عنوان جایزه دریافت می‌کنند. این قانون در حالی قرار است در چین اجرا شود که طبق باورهای سنتی مردم چین داشتن فرزند بیشتر، به خصوص فرزند پسر نوعی تضمین برای دوران کهولت تلقی می‌شود.

ممکن است، فکر کنید که 75 دلار در سال خیلی پول کمی است. اما اشتباه نکنید، چرا که جایزه تعیین شده برای خانواده‌های تک یا دو فرزندی حدود یک پنجم متوسط درآمد سالیانه یک خانواده روستایی چینی است و می‌تواند نوعی کمک هزینه در دوران پیری منظور شود.
برنامه کنترل جمعیت در چین حدود 30 سال قبل به اجرا در آمد، اما در سال‌های اخیر، از شدت اجرای آن تا حدودی کاسته شده است. به همین دلیل، مقامات چینی روندهای اخیر تغییر جمعیت را هشدار دهنده تلقی کرده و در صدد چاره‌جویی برآمده‌اند.

از سال 1979 برنامه کنترل جمعیت، که در غرب به سیاست تک فرزندی موسوم شده، به اجرا درآمده است. بر اساس این برنامه، خانواده‌های با یک فرزند به عنوان خانواده نمونه مورد حمایت قرار می‌گیرند. در اجرای این سیاست روش‌هایی مانند اجبار در جلوگیری از حاملگی و سقط جنین نیز به کار برده می‌شود که گاه به دلیل تعارض با حقوق فردی مورد انتقاد قرار می‌گیرد. اما مهمترین روش پیشبرد این برنامه، کاربرد مشوق‌ها و مجازات‌های اقتصادی مانند دادن یا قطع کمک هزینه اولاد بوده است.

با این همه، شدت اجرای این سیاست تاکنون در سرتاسر چین یکسان نبود و از جمله در بسیاری از مناطق روستایی به خانواده‌ها اجازه داده می‌شد که در صورتی که نخستین فرزندشان دختر باشد، فرزند دیگری نیز داشته باشند. در مورد برخی اقلیت‌های قومی نیز استثناهایی مراعات شده و در برخی موارد به خانواده‌ها اجازه داشتن سه یا حتی چهار فرزند نیز داده شده است.

در حال حاضر جمعیت چین به حدود یک میلیارد و 300 میلیون نفر می‌رسد و مقامات چینی گفته‌اند که اگر برنامه کنترل جمعیت چین از سال 1979 تا کنون اجرا نمی‌شد، جمعیت کنونی چین به حدود یک میلیارد و 600 میلیون نفر می‌رسید.

کد خبر 7682

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز