مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان گفت: از دی ماه ۱۴۰۱ مجوز «مراکز فعال در انتخاب همسر» توسط سازمان تبلیغات اسلامی ارائه و صدور مجوز توسط وزارت ورزش و جوانان انجام می‌شود و غیر از این مراکز هیچ مرکزی اجازه فعالیت ندارد.

ازدواج

به گزارش همشهری آنلاین، حجت‌الاسلام متقی‌فر مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در نشست خبری هفته ازدواج با شعار آسان و آسمانی اظهار داشت: جشن‌های هفته ازدواج ان‌شاءالله برقرار خواهد بود و تعداد جشن‌های برگزاری بالا و در مناطق محروم بیشتر است و عنوان جشن‌های جشن وصال با شعار آسان و آسمانی خواهد بود. 

برگزاری جشن ملی ازدواج ۳۱ خرداد در تهران

وی افزود: جشن ملی هم در تهران با حضور ۱۰۰۰ نفر زوج دانشجو و قشر فرهیخته خواهد بود و در استان‌ها هم مراسم‌های مختلفی برگزار می‌شود. این جشن ملی ۳۱ خرداد در تالار شهید آوینی برگزار و تقدیر از خیرین و واسطه گران ازدواج و برنامه‌های شاد خواهیم داشت.

افزایش آمار ازدواج در شرایط کرونا به دلیل حذف تشریفات

حجت الاسلام متقی فر گفت: پیش بینی می‌کنیم امسال ۳۰۰ جشن به همت سمن‌ها برگزار می‌شود. ازدواج آسان، به هنگام و آسان اهمیت دارد. در کرونا به دلیل حذف تشریفات دست و پاگیر افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه پیگیر مصوبات مربوط به تسهیلات ازدواج هستیم، گفت: نقش آفرینی گروه‌های مردمی در ازدواج آسان، گرفتن جهیزیه، آموزش پیش و حین ازدواج بسیار حائز اهمیت است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان با اشاره به نقش آفرینی مراکز مشاوره ازدواج گفت: در این هفته فرهنگ سازی مشاور پیش از ازدواج خواهیم داشت.

وی خاطر نشان کرد: ۲۵۰۰ زوج در جشن‌های شرکت خواهند کرد و خدمات مختلفی دریافت خواهند کرد. همچنین با هم افزایی دستگاه‌های مختلف خدمات ارائه و برگزاری جشن‌های صورت می‌گیرد.

برنامه برای رفع مشکل تأمین ضامن وام ازدواج

حجت الاسلام متقی فر ادامه داد: دریافت وام ازدواج مشکل است به ویژه در مبحث ضامن و ما مطالبه گری و پیگیری داریم. از پارسال تا امسال رشد پرداخت وام ازدواج بود ولی تأمین ضامن مشکل اصلی جوانان است که با همکاری بانک مرکزی طرح‌هایی در دستور کار است و آئین نامه‌هایی در حال تدوین است.

علت نخست ازدواج نکردن مشکل فرهنگی نه اقتصادی است

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان گفت: طبق پژوهش ایسپا و تحقیق مرکز پژوهش وزارت ورزش و جوانان، ۶۰ درصد کسانی که از آنها سوال شده چرا ازدواج نمی‌کنید، معتقد نبودند مشکل اقتصادی مشکل اول است بلکه مسأله فرهنگی بوده هرچند قطعاً اشتغال و اقتصاد هم حائز اهمیت است. همچنین طبق اطلس ازدواج در استان‌های بهره مند میزان ازدواج بالاتر از استان‌های محروم است.

وی در مورد قرار دادن امکاناتی مانند سالن برگزاری جشن خاطر نشان کرد: دستگاه‌های دولتی طبق برنامه‌های تصویب شده باید ۲۰ درصد امکاناتشان را برای ازدواج جوانان باید اختصاص دهند و کمیته‌های سامان ازدواج نیز جهت تسهیل ازدواج جوانان اختصاص داده شده است و امیدواریم این اقدام توسعه یابد.

فعالیت مراکز همسریابی

حجت الاسلام متقی فر در پاسخ به پرسشی در مورد مراکز همسریابی گفت: الان ۵۵ مرکز دارای مجوزند و بر اساس قانون جوانی جمعیت از دی ۱۴۰۱ مجوز «مراکز فعال در انتخاب همسر» توسط سازمان تبلیغات اسلامی ارائه و صدور مجوز توسط وزارت ورزش و جوانان انجام می‌شود. غیر از این مراکز هیچ مرکزی اجازه فعالیت ندارد.

توقف رشد طلاق در کشور

وی در مورد آمار ازدواج گفت: ۵۷۱ هزار و ۹۰۸ ازدواج در ۱۴۰۰ داشته‌ایم ولی در سال ۱۴۰۱ به ۵۲۳ هزار و ۷۸۶ رسیده که کاهش ۳ درصدی داشته است

همچنین در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰۴ هزار و ۴۸۶ واقعه طلاق و در سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰۴ و ۲۹۴ مورد طلاق را داشته‌ایم که توقف رشد طلاق بوده است.

وی گفت: دو خبر خوب گره گشا جهت تسهیل ازدواج بزودی ان شاالله اعلام می‌شود و امروز هم رونمایی پوستر ازدواج را خواهیم داشت.

کد خبر 767567
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha