سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اعلام اینکه با توافق اولیه میان ایران و آژانس، از ۲۹ دوربین و دستگاه جمع‌آوری شده حدود ۱۰ دوربین در اصفهان فعال شده، تأکید کرد: اطلاعات ذخیره شده در دوربین‌ها نزد ایران خواهد ماند و تا رسیدن به توافق نهایی برای آژانس قابل دسترسی نیست.

بهروز کمالوندی

به گزارش همشهری آنلاین، بهروز کمالوندی در ادامه تأکید کرد: هیچ بازرسی آنلاینی در تأسیسات هسته‌ای ایران وجود ندارد و فقط روی خروجی غنی‌سازی ۶۰ درصد فردو و اصفهان دستگاه غنا سنج قرار دارد که پادمانی است.

وی درباره شرایط حضور بازرسان آژانس در ایران هم با تأکید بر اینکه با انتصاب بازرسان با تابعیت امریکایی و کانادایی و برخی کشورهای دیگر موافقت نمی‌کنیم، گفت: سوابق همه بازرس‌ها توسط دستگاه‌های امنیتی مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر با فردی موافق نباشیم حتی اگر بعد از صدور مجوز، ملاحظات امنیتی ایجاب کند مجوز او می‌تواند لغو شود.

کمالوندی همچنین تأکید کرد: آژانس دیگر سؤالی درخصوص دو مکان ادعایی آباده و جابربن حیان ندارد و فضای سیاسی لازم برای پایان یافتن موضوع دو مکان تورقوزآباد و ورامین فراهم است. مذاکرات با آژانس درباره این دو موضوع در حال انجام است.

اشاره سخنگوی سازمان انرژی اتمی به حل و فصل شدن دو موضوع اختلافی در حالی است که علی‌رغم فضاسازی ضدایرانی که برخی کشورها در نشست اخیر شورای حکام به جریان انداخته بودند، قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نشد.

منابع خبری پیش از برگزاری این نشست، از حل شدن مسأله میان ایران و آژانس بر سر سایت مریوان(آباده) و همچنین مختومه شدن پرونده ادعای تولید اورانیوم با غنای ۸۳.۷ درصد در سایت فردو خبر داده بودند و به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی، ملاحظه آژانس درباره سایت «جابربن حیان» نیز برطرف شده است. به این ترتیب با حل و فصل این موضوعات و نصب آفلاین شماری از دوربین‌های آژانس، تلاش برخی محافل غربی- صهیونیستی برای تحت تأثیر قرار دادن نشست شورای حکام آژانس به شکست انجامید و شورای حکام از تصویب قطعنامه ضد ایرانی خودداری کرد.

کد خبر 767462
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    1 0
    دوربین ها را دادن بشما که شما نگاه کنید کشور ما دوربین نداشت چه مردم را نا آگاه فرض می کنند
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 0
    حالا فردا یه داستان دیگه میگه این اقا.