مجموع نظرات: ۱
شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

مدیرکل دامپزشکی استان یزد در پی تلف شدن ۱۱ راس اسب عرب در شهرستان «زارچ» یزد، پس از بررسی های تخصصی علت قطعی آن را مسمومیت اعلام کرد.

یزد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی یزد، علی فاتحی نیا روز پنجشنبه افزود: پس از اعلام مسئول واحد اسب داری مبنی بر تلفات ناگهانی اسب های یک واحد پرورش اسب، بلافاصله نیروهای تخصصی و واکنش سریع دامپزشکی استان برای بررسی موضوع به محل مورد نظر اعزام و اقدام به نمونه برداری از اسب های تلف شده کردند.

وی اظهار کرد: در این راستا به منظور تشخیص علت مرگ، تمام نمونه های به چند آزمایشگاه تشخیصی ارسال شد و پس از بررسی های صورت گرفته، توسط آزمایشگاه ها علت قطعی تلفات اسب ها مسمویت اعلام شد.

فاتحی نیا نیز در ادامه افزود: در سال گذشته بالغ بر ۲۵۰۰ سر اسب در استان نسبت به بیماری مشمشه پایش سرمی صورت گرفت که بیماری مشمشه در اسب به شکل حاد یا مزمن بروز می‌کند و از نظر بالینی ممکن است به فرم‌های تنفسی یا پوستی ظاهر شود و منجر به تلف شدن اسب یا ضعف و لاغری آن می شود که اسب آلوده، ناقل بیماری به سایر تک ‌سمیان است.

وی در مورد راه های انتقال بیماری گفت: آبشخور مشترک مهمترین عامل انتقال بیماری است و انسان نیز در اثر تماس با ترشحات آلوده اسب ناقل بیماری؛ مبتلا می‌شود و می تواند این بیماری مشترک برای انسان نیز کشنده باشد.

وی اظهار کرد: دامپزشکی استان یزد آمادگی کامل در جهت همکاری با هیات سوارکاری استان به منظور آموزش اسبداران با موضوع بهداشت و مدیریت پرورش اسب را دارد و اسبداران می توانند در صورت بروز هرگونه اتفاق در حوزه بهداشت اسب، نسبت به اعلام آن به دامپزشکی استان با شماره ۱۵۱۲ اقدام نمایند.

در چند روز گذشته ۱۱ راس اسب نژاد عرب در زارچ بصورت ناگهانی تلف شدند که این مسئله خسارت چند میلیاردی به دنبال داشت.

کد خبر 767402
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    0 0
    بیمه بودن