دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۸:۴۷
۰ نفر

شادی توکلیان: روز‌های آخر سال پر جنب و جوش‌ترین روزهای سال است.کوچک و بزرگ تلاش می‌کنند تا به بهترین نحو سال نو را آغاز کنند.

‌در چهره‌های افراد، ‌شادی و نشاط استقبال از سال نو را می‌توان دید‌، خانه‌تکانی، خرید هفت‌سین که ‌شاید یکی از لذت بخش‌ترین خریدهای سال مردم باشد‌، خرید لباس شب عید برای بچه‌‌ها و هزاران شوق و ذوق دیگر که سلام سال نو را نوید می‌دهد‌.

‌‌اما روز‌های آخر سال برای خیلی‌ها درکنار شادی یک غم پنهانی و بزرگ هم دارد‌.‌نبود عزیزانی که سالیان سال در کنار سفره هفت‌سین با آن‌ها بودی و امسال نیستند تا با هم به استقبال سال جدید برویم که به شدت جای خالیشان را احساس می‌شود.

‌اندوه این جای خالی را ما ایرانی‌ها با یک سنت پسندیده کم می‌کنیم و آن، هم‌نشینی در کنار قبور عزیزانمان در پنج‌شنبه ‌آخر سال است‌.با این کار به گذشتگان خود می‌گوییم که در آستانه سال جدید هرگز آنها را فراموش نکرده‌ایم و در کنار این همه جنب و جوش فراوان باز به فکرشان هستیم.‌

450 دستگاه اتوبوس برای زائران

محمود رضائیان‌، مدیر عامل سازمان بهشت ‌زهرا(س) ‌و شهردار حرم مطهر امام خمینی‌(ره) با بیان این که برای هفته پایانی سال برنامه‌های ویژه‌ای برای گلزار شهدا در نظر گرفته شده است‌، می‌گوید‌: ما به عنوان خادمان شهدا و خدمتگزاران مردم شریف تهران‌، تدابیری را اندیشیده‌ایم که زائران مزار متبرک شهیدان و حرم ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) بتوانند لحظه‌های به یاد ماندنی هفته آخرسال و لحظه‌های تحویل سال نو را د‌ر حرم مرقد مطهر خورشید جماران و ستاره‌های برخاک افتاده سپری کنند‌.

وی با بیان این که بی‌تردید خیل عاشقان زیارت شهدا و امام شهدا در روزهای پایانی سال تردد فراوان و قابل توجهی به گلزار شهدای بهشت ‌زهرا(س) ‌خواهند داشت، می‌افزاید‌: به همین دلیل بار ترافیکی سنگینی بر محورهای منتهی به گلزار شهدا تحمیل می‌گردد که از شهروندان عزیز درخواست می‌کنیم حتی‌الامکان از وسایل نقلیه عمومی مانند مترو‌ و اتوبوس‌های شرکت واحد برای حضور در بهشت ‌زهرا(س) ‌استفاده کنند‌.

رضائیان بر این که روزهای پایانی و پنج‌شنبه ‌آخر سال متعلق به مردم است و مجموعه زحمتکشان بهشت ‌زهرا(س) ‌میزبان زائران هستند، تاکید می‌کند و می‌گوید: به همین منظور و برای رفاه حال بیشتر زائران 200 دستگاه اتوبوس در ضلع شرقی بهشت ‌زهرا(س) ‌و 250 دستگاه نیز در میدان شهید گمنام‌، زائران را به طور صلواتی جابه‌جا می‌کنند‌.

وی ادامه می‌دهد‌: سازمان تاکسیرانی نیز برای جابه جایی زائران تاکسی و ون در نظر گرفته است که این تاکسی‌ها شهروندان را در درون بهشت ‌زهرا(س) ‌جا به جا می‌کنند؛ ضمن این که مترو نیز هر 4 دقیقه یک بار به سمت حرم حرکت می‌کند.‌

شهردار حرم مطهر امام خمینی‌(ره) ادامه می‌دهد‌: گلدان‌های فصلی گل لاله در قطعه شهدا و همچنین قطعه شهدای گمنام قرارداده می‌شود و همچنین هزاران تراکت تبریک سال نو در تابلوهای عکسدار قطعات شهدا نصب خواهند شد‌.

پاسخگویی شبانه روزی به زائران بهشت ‌زهرا(س)

رضائیان می‌افزاید‌: واحدهای پاسخگویی و اطلاع‌رسانی بهشت ‌زهرا(س) نیز به مراجعین به صورت شبانه روزی به طور ویژه حتی با تلفن پاسخگوی سوالات در مورد تعیین قطعات متوفیان مدفون بهشت ‌زهرا(س) ‌خواهند بود‌.

وی خاطر نشان می‌کند‌: برای لحظه تحویل سال نو نیز برنامه‌های مختلفی پیش‌بینی شده است. برای این منظور برنامه‌هایی داخل حرم مطهر اجرا می‌شود و دعای لحظه تحویل سال نو از طریق سیستم صوتی در درون بهشت‌زهرا(س) ‌نیز پخش می‌شود‌.

به گفته رضائیان سال گذشته بیش از سه میلیون نفر در روزهای پنج‌شنبه ‌و جمعه آخر سال به این مکان مراجعه کردند که چون امسال تعطیلات زودتر آغاز می‌شود و جمعه پایانی همان روز عید خواهد بود ‌برای روزهای 22 و 23 نیز این تدابیر اندیشیده شده است.‌

اهدای گل و گلدان به زائران شهدا

 مدیرعامل سازمان بهشت ‌زهرا(س) ‌در مورد برنامه‌های تدارک دیده شده‌، می‌گوید‌: مراسم پرفیض زیارت عاشورا در سالن دعای ندبه و حرم مطهرامام خمینی(ره) هنگام تحویل سال‌نو،  پذیرایی از زائران‌، اهدای گل و گلدان به زائران شهدا در مبادی ورودی قطعات متبرک وصال یافتگان حریم حضرت دوست و بکارگیری تمهیدات ویژه ترافیکی با استقرار 400 نیروی یگان ویژه در محوطه داخلی بهشت ‌زهرا(س) ‌و تهیه نقشه بزرگ اطلاع‌رسانی توسط پلیس راهور تهران بزرگ از جمله برنامه‌هایی است که تدارک دیده شده و امیدواریم مورد رضایت خداوند و مردم خوب تهرانی قرار گیرد‌.

وی می‌افزاید‌: 800 نیروی راهنمایی و رانندگی در درون شهر، ترافیک را به سمت حرم کنترل و 400 نیروی دیگر نیز در درون سازمان این مسئولیت را بر عهده دارند‌.مدیر عامل سازمان بهشت ‌زهرا(س) ‌خاطر نشان می‌کند‌: داخل هر قطعه و برسر هر چهار‌راه‌، غرفه‌هایی ایجاد شده است تا زائران با طی کمترین مسیر گل و گلاب مورد نیاز خود را از آنجا تهیه کنند که با این کار گل فروش‌های اطراف حرم که با ایجاد سد معبرخطرات زیادی را در اطراف حرم بوجود می‌آوردند جمع‌آوری می‌شوند.

‌رضائیان می‌افزاید‌: ما به عنوان خدمتگزاران شهدا و مردم آماده‌ایم میزبان لحظه‌های ملکوتی عزیزان در لحظه سال نو باشیم و آغاز دهه چهارم انقلاب اسلامی را در جوار شهدا و مرقد مطهر امام خمینی‌(ره) جشن بگیریم و دهه پیشرفت و عدالت را با زیارت طلایه‌داران عدالت آغاز کنیم‌.

مدیر عامل سازمان بهشت ‌زهرا(س) ‌با تقدیر از کسانی که در اجرای برنامه‌های ویژه آخر سال همکاری داشته‌اند، گفت‌: نیروی انتظامی‌، راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ‌، شرکت مترو‌، شرکت واحد اتوبوسرانی‌، فرمانداری شهرستان ری‌، شهرداری باقر شهر و کهریزک‌، شهرداری‌های مناطق 19 و 20 تهران‌، سازمان تاکسیرانی شهر تهران و دادسرای بخش کهریزک با سازمان بهشت ‌زهرا(س) ‌و دیگر ارگان‌ها و سازمان‌ها در تدارک برنامه‌های هفته آخر سال جدیت و تلاش زیادی داشته‌اند که باید از آنها قدردانی کرد.

قطعه 44 برای هفته آخر سال منظم می‌شود

مدیرعامل سازمان بهشت ‌زهرا(س) ‌با اشاره به این که ساماندهی قطعه شهدا به عنوان الگو برای سایر قطعات آغاز شده و فقط مبلمان آن باقی مانده بود که به دلیل مشکلاتی که ایجاد شد موقتاً متوقف شد، می‌گوید‌: همواره مدافع خون شهدا بوده‌ایم و رسالتی که بر عهده داریم خدمت به خانواده این عزیزان است و باید به دنیا بگوییم که در برابر هشت سال جنگ تحمیلی جوانانی را از دست دادیم که بهترین‌های این کشور بودند و باید مکانی در شأن آنها ایجاد کنیم‌.

رضائیان با بیان این که در هیچ جای دنیا نیست که30 هزار شهید در یک مکان باشند‌، می‌افزاید‌: به هر حال این کار در زمان خود انجام و برای توسعه ساماندهی ‌به نتیجه می‌رسد‌.رضائیان ادامه داد‌: به هر حال این قطعه که در حال حاضر از لحاظ ظاهری مرتب نیست‌، برای هفته آخر سال ‌موقتاً منظم و خاک و نخاله جمع‌آوری خواهد شد تا اقدامات بعدی آن در زمان معین ادامه پیدا کند‌.

وی معتقد است هیچ حرکتی بدون توجه به نظر خانواده شهدا انجام نمی‌شود و رفاه و آسایش آنان مورد توجه ماست و تلاش داریم تا آنچه انجام می‌شود در شأن شهدا‌، خانواده آنان و نظام باشد‌.‌‌

دیدار شهرداران مناطق با خانواده شهدا

همچنین معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری نیز به مناسبت هفته آخر سال ویژه برنامه‌هایی را به منظورگرامیداشت مقام شهدا و خانواده‌های آنان در نظر گرفته است‌.عبادالله رمضانی‌، مدیر کل فرهنگی شهرداری تهران معتقد است که به منظور تعمیق و تقویت باورهای دینی و مذهبی و همچنین احیای سنت اساطیری ایرانی- اسلامی همزمان با شکوفایی بهار طبیعت‌، گرامیداشت یاد و خاطره شهدا وظیفه ماست‌.

وی برگزاری ویژه برنامه‌ای با عنوان «یادمان کوچ پرستوها‌ » را یکی از این برنامه‌ها می‌داند و می‌گوید: در این برنامه که 22 اسفند و همزمان با روز شهدا برگزار می‌شود معاونت‌های اجتماعی مناطق امکانی را فراهم کرده‌اند تا خانواده شهدا بتوانند به مزار شهیدانشان در بهشت ‌زهرا(س) ‌بروند‌.

وی می‌افزاید‌: در این راستا گرامیداشت یاد و خاطره حاج احمد آقا خمینی یکی از دیگر برنامه‌هایی است که در این روز در نظر گرفته شده است‌.رمضانی با اشاره به فرارسیدن ایام ربیع الاول و میلاد پیامبر اکرم(ص) و نزدیکی آن با ایام نوروز می‌گوید‌: به همین منظور از 25 اسفند ماه تا شب عید نوروز‌، با اجرای برنامه ویژه‌ای با عنوان «در محضر شاهدان کوی دوست» شهرداران مناطق بر اساس وظیفه‌ای که نسبت به خانواده شهدا دارند‌، به دیدار خانواده شهدا می‌روند و سال جدید را به آنها تبریک خواهند گفت‌.

همشهری جمعه

کد خبر 76727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز