مهدی عسگری، نماینده کرج گفت: سیلابی که در جاده چالوس رخ داده است موجب شده یک بخشی از جاده چالوس ریزش کند و جاده چالوس و دو تونل دچار ریزش شدند و یک بخشی از مسیر رودخانه هم مسدود شده است که خوشبختانه با انتقال تجهیزات لازم به منطقه بخشی از مسیر در حال بازگشایی است.

آب

همشهری آنلاین،گروه اقتصادی: از روز جمعه ۱۹ خرداد قطعی آب و افت فشار در مناطقی از پایتخت به ویژه غرب تهران شروع شد که نگرانی شهروندان تهرانی را در پی داشت. پیگیری‌ها حاکی از این بود که افزایش مصرف آب، فشار کل شبکه را کاهش داده و موجب شده در طبقات بالاتر از طبقه دوم، افت فشار شدید و حتی قطعی آب در برخی ساعات روز جمعه بروز کند.

انسداد مسیر انتقال آب از سد امیرکبیر به تاسیسات آبرسانی تهران در بستر رودخانه کرج بر اثر بارش باران، جاری شدن سیلاب و رانش گسترده زمین و کوه در حوالی جاده چالوس دلیل مهم قطع و افت فشار آب در برخی مناطق تهران عنوان شده است.

اگرچه این قطعی‌ آب پراکنده بود، اما در برخی نقاط تا چندساعت به‌طول انجامید. میانه روز شنبه، دوباره برخی مناطق غربی و حتی مرکزی تهران نیز با افت شدید فشار آب و قطعی مواجه شدند. این اتفاقات در حالی بود که سامانه ۱۲۲ نیز پاسخ مشخصی به سوالات مردم نمی‌داد. روز گذشته(۲۲ خرداد) شرکت آب و فاضلاب استان تهران اطلاعیه‌ای در خصوص علت اصلی قطعی آب صادر و اعلام کرد که مشکل افت فشار در محلاتی از شهر تهران که در روزهای اخیر اتفاق افتاده بود، تا ساعت های دیگر برطرف می‌شود. در این اطلاعیه در حالی از رفع مشکل خبر داده شد که امروز (۲۳خرداد) بسیاری از شهروندان در نقاط مختلف تهران همچنان با قطعی و افت فشار آب مواجه هستند. گزارش های مردمی حاکی از آن است که آب برخی مناطق که به صورت کامل قطع بوده است در ساعت های مختلف دیروز وصل شده است اما فشار آب بسیار پایین است.

مشکل تا ساعاتی دیگر برطرف خواهد شد

مهدی عسگری، نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با همشهری آنلاین در این باره گفت: سیلابی که در جاده چالوس رخ داده است موجب شده یک بخشی از جاده چالوس ریزش کند و جاده چالوس و دو تونل دچار ریزش شدند و یک بخشی از مسیر رودخانه هم مسدود شده است که خوشبختانه با انتقال تجهیزات لازم به منطقه بخشی از مسیر در حال بازگشایی است و بخشی دیگر هم تا ساعات آینده باز می شود و مشکل حل خواهد شد. اما سهمیه ای که از سد به تهران و البرز منتقل می شد دچار اختلال شد و موجب شد تا با کسری سهمیه ای مواجه شویم. از طرفی چون آب گل آلود شده بود و امکان تصفیه وجود نداشت از همان مقدار آب موجود هم خیلی نمی شد استفاده کرد که با تلاش همکاران مان در راهداری و آب و فاضلاب مشکل تا چند ساعت آینده برطرف می شود.

وی اظهار امیدواری کرد که طی ۱۰ روز آینده جاده چالوس نیز بازگشایی شود:‌ «البته الان تردد از دسترسی محلی از سمت آزادراه تهران-شمال انجام می شود از وزیر راه خواستیم که عوارض آزادراهی را برای شهروندان بخش آسارا به شکل رایگان محاسبه شود که این شهروندان در فشار جدیدی قرار نگیرند.»

عسگری در خصوص اطلاع رسانی ها عنوان کرد: وزیر نیرو شخصا به محل حادثه آمدند و پیگیری های لازم را انجام دادند تا مشکل هر چه زودتر برطرف شود چرا که مسبوق به سابقه نبود که ما این حجم از ریزش را در یک نقطه داشته باشیم. اما مسئولان به دنبال این بودند با کمترین التهاب مشکل را به سرعت برطرف کنند تا منجر به نگرانی و التهاب اجتماعی نشود البته می شد که اطلاع رسانی بهتری انجام شود. 

نماینده کرج در این خصوص که آیا به جز قطعی های چند روز اخیر بازهم قطعی های دیگری خواهیم داشت، عنوان کرد: الان ذخیره سد کرج نسبت به مدت مشابه سال گذشته بهتر است و قبل از سیلاب اخیر ما ۱۰ درصد افزایش ذخیره داشتیم که نشان می دهد وضعیت ما بدتر از پارسال نیست. البته دوستان در وزارت نیرو تدابیر دیگری دارند که در میان مدت از منابع آبی دیگری هم استفاده کنند تا تامین آب تهران را پایدار کنند تا در سال های آتی این مشکل به شکل اساسی رفع شود و با قطعی مواجه نشویم. 

کدورت آب، آبرسانی را همچنان مختل کرده است

همچنین پیگیری های همشهری آنلاین در این خصوص از روابط عمومی آب و فاضلاب به این نتیجه منتج شد که گرفتگی آب در مسیر سد امیرکبیر به تاسیسات آبرسانی تهران به طور کامل برطرف شده است اما از آنجا که گل و لای زیادی وارد آب شده، کدورت آب بسیار بالاست و اگر این آب بخواهد به شکل مستقیم به منازل داده شود شهروندان دچار بیماری و مشکلات خواهند شد. لذا باید این آب به تصفیه خانه برود و بعد از تصفیه به منازل برود که این فرایند کمی زمان بر خواهد بود. اگر شهروندان صبوری کنند کدورت آب امروز برطرف خواهد شد و اوضاع به حالت عادی بازخواهد گشت و بزودی آب تصفیه شده به منازل مردم می رسد.

رئیس‌کل دادگستری استان البرز نیز از بازگشایی خروجی سد کرج خبر داد و گفت: با برداشته شدن موانع، مسیر خروجی آب رفع انسداد شده و در ساعات آینده امکان ادامه فرایند تامین آب شرب مناطق هدف آغاز می‌شود.

بنابر برخی اخبار منتشر شده، از ساعاتی قبل تانکرهای آبرسانی در مناطقی از تهران مستقر شده اند. تداوم قطعی آب و اطلاع گذاشتن مردم از واقعیت قطعی و از آن مهم تر سرنوشت احیای آب شرب در پایتخت باعث دردسر برای تهرانی ها شده است.

کد خبر 766937
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار انرژی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
    4 0
    اونها و جاهایی که قبل ازاین اتفاق افت شدید فشار آب داشتند از چی بود؟ چرا این رو توضیح نمی دین؟