شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: این روزها یافتن "سادگی"، به دشواری پیدا کردن سوزن در انبار کاه است.

به ویژه اگر کسی در دنیای پیچیده فن آوری، در پی کالایی ساده باشد.

شرکت امپوریا، سازنده گوشی تلفن همراه، گوشی‌هایی برای افراد بالای ۶۰ سال تولید کرده است.

شرکت "امپوریا تله کوم"، تولید کننده آلمانی تلفن همراه است که تلاش می‌کند از خلاء موجود در این عرصه، حداکثر استفاده را ببرد. صورت مسئله روشن است:  فن‌آوری امروز برای افراد مسن بیش از حد پیچیده است و نیازهای گروه سنی بالای ۶۰ سال چندان مورد توجه تولیدکنندگان محصولات مخابراتی نبوده‌ است. 

تصور کنید فردی ۸۰ ساله در حالی که به کمک نیاز دارد، مجبور باشد منوهای پیچیده‌ تلفن همراه را برای یافتن نام بستگان خود جستجو کند. این شرکت، تلفن‌های همراهی را به بازار عرضه کرده که بسیار ساده هستند، شماره‌های بسیار بزرگی دارند و به جای منوهای پیچیده، تنها از کلیدهای جانبی در آنها استفاده شده است. در دوطرف گوشی‌های امپوریا، کلیدهایی وجود دارند که با فشرده شدن، به عنوان مثال، کاربر را مستقیم وارد صفحه نوشتن پیامک می‌کنند. 

در گوشی‌‌های "بالای ۶۰ سال" این شرکت، نه از صفحه رنگی خبری است، نه کارت‌های حافظه و نه اینترنت. این دستگاه‌ها در نهایت سادگی ساخته شده‌اند. در این گوشی‌ها هنوز علامت‌های پلکانی "آنتن" و "باتری"، تنها تزئین‌کننده‌ صفحه‌ نمایش سیاه و سفید هستند. 

هر چه پیشرفته‌تر، ساده‌تر

در یکی از مدل‌های "پیشرفته‌تر" امپوریا، صفحه‌ای به صورت کشویی از زیر گوشی (جایی که معمولا محل اتصال شارژر و هندزفری ست) خارج می‌شود که یک فهرست ۵ شماره‌ای روی آن چسبانده شده است. این، دفترچه تلفن گوشی‌ است و می‌توان نام‌ها را با خودکار بر روی آن نوشت. این صفحه همچون کشوی میز تلفن با دست بیرون کشیده، یا به جای خود برگردانده می‌شود. 

در واقع در گوشی‌های امپوریا، دستگاه هر چه پیشرفته‌تر باشد، ساده‌تر است. البته سادگی به معنای ناکارآمدی نیست. این گوشی‌ها دارای شارژر رومیزی هستند که می‌توان آن را به دیوار هم نصب کرد. در هنگام شارژ روی این پایه، می‌توان با استفاده از بلندگو مکالمه کرد، این گوشی‌ها "هندزفری" دارند و شارژر خودرویی (۱۲ تا ۲۴ ولت) آنها در برابر آمپر بالا و اتصال کوتاه مقاوم است و با پرشدن باتری، همچون تمام گوشی‌های دیگر، جریان را قطع می کند.

به گزارش دویچه‌وله، در پشت یکی از مدل‌ها، تکمه‌ای قرمزرنگ تعبیه شده که بر روی آن نقش قلب حک شده است. این تکمه برای زمان خطر در نظر گرفته شده است. با فشردن این کلید، تلفن به طور خودکار ۵ شماره تلفن ذخیره شده در حافظه را می گیرد. 

در گوشی‌های امپوریا از بلندگوی قوی استفاده شده و نوشته‌های روی صفحه نیز بسیار درشت ظاهر می‌شوند. بدنه این گوشی‌ها آبکاری کروم شده و ضدخش است.  

جالب این که به گفته مسئول روابط عمومی امپوریا، گوشی‌های ساده این شرکت، نه تنها در میان سالمندان ، بلکه درمیان جوانانی که از فن‌آوری زیاد زده شده‌اند یا دستگاهی می‌خواهند که کار با آن ساده تر باشد، یا در میان کسانی که به تازگی صاحب تلفن همراه می شوند، طرفداران بسیاری دارد. 

این گوشی‌ها بسته به مدل، از حدود ۱۳۰ یورو به بالا قیمت دارند

کد خبر 76655

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز