زنان در ایران و کشورهای مسلمان به دلیل داشتن حجاب مورد توجه زنان ورزشکار کشورهای دیگر بوده و هستند.

روزنامه همشهری؛ گروه خانواده-مژگان مهرابی(روزنامه‌نگار): تابستان سال ۱۴۰۰، درست همزمان با سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) پلتفرم همدم رونمایی شد؛ سامانه‌ای برای همسان‌گزینی و همدم‌یابی که حرکتش را با شیب ملایمی آغاز کرد و به‌دلیل عملکرد خوب توانست در مدت زمان کمی تأثیر مثبت خود را در جامعه بگذارد. به‌گفته زهره سادات حسینی، مدیر پلتفرم همدم، هدف از راه‌اندازی این سامانه تشویق جوانان به ازدواج آسان بود و اینکه دختر و پسرهای واجد شرایط بتوانند با روشی نوین بهترین گزینه را برای همسری انتخاب کنند. آمار چشمگیر متقاضیان و ازدواج‌های صورت گرفته تأییدی بر این گفته است. طبق آمار به‌دست آمده تاکنون ۳۰هزار کاربر از خدمات همدم‌یابی و مشاوره این سامانه استفاده کرده‌اند. اینکه جوان‌های ما چطور می‌توانند وارد پلتفرم همدم شده و از امکانات آن بهره‌مند شوند، موضوعی است که حسینی درباره‌اش توضیح می‌دهد.


امر خیر به سبک مدرن
از کی شکل گرفت؟
سامانه همدم از تیرماه سال‌۱۴۰۰با حضور دکترمحمدقالیباف و حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات رونمایی شد. با این هدف که بستری برای ازدواج آسان جوانان فراهم شود. به‌گفته زهره سادات حسینی، مدیر پلتفرم همدم، این سامانه توانسته در مسیر خود خوب پیش برود. او می‌گوید: «از زمان فعالیت همدم نزدیک به ۲سال می‌گذرد. این سامانه روش نویی را برای همسرگزینی درنظر گرفته است؛ در واقع واسطه‌گری است که از روش‌های علمی و روانشناختی کمک می‌گیرد.» در این مجموعه افراد خبره و باتجربه‌ای به‌عنوان معرف با متقاضیان ازدواج همراهی می‌کنند و در کنارشان هستند تا وصلت سر بگیرد. معرف‌ها، دوره‌های آموزشی خاص این کار را پشت سر گذاشته به جزییات کار آشنا هستند.» حسینی در ادامه به تأثیر چشمگیر همدم اشاره می‌کند: «مهم‌ترین بخش زندگی مشترک، انتخاب همسر است. گاه جوان مسیر را اشتباه رفته و با یک انتخاب نادرست زندگی خود را به تباهی می‌کشد. در گذشته خانواده‌ها کنشگر بودند و خود زمینه وصلت را فراهم می‌کردند. الان جوانان تمایل دارند خود کنشگر باشند. همدم در واقع بستری را فراهم کرده تا جوان‌ها با نظارت خانواده گزینه خود را انتخاب کنند. کار مجموعه ما فقط معرفی و راهنمایی متقاضیان ازدواج است.»

شرکت در آزمون‌های روانشناختی
بعد از ورود به پلتفرم همدم و گذراندن مراحل ثبت‌نام، متقاضی باید در آزمون‌های روانشناختی شرکت کند. این آزمون‌ها زمینه‌ای برای محک‌زدن روحیه افراد است تا معرف‌ها با دید باز به آنها گزینه ازدواج معرفی کنند.  «اولین شرط ورود به سامانه همدم، رضایت و آگاهی خانواده‌هاست. دیگر اینکه متقاضی بالای ۱۸سال داشته باشد. بعد از ثبت‌نام، فرد باید مدارک هویتی خود را برای سامانه ارسال کند. با کمک مجموعه‌های دولتی و حکومتی استعلام برگه‌های هویتی او انجام شده و بعد از صحت‌سنجی و تأیید هویت فرد متقاضی، امکان شرکت در آزمون‌های روانشناختی فراهم می‌شود.» این آزمون‌ها به معرف کمک می‌کند تا با آگاهی کامل خواسته‌ها و ابعاد روحی فرد متقاضی را محک بزند.

خوان انتخاب همسر
بعد از گذر از خوان ثبت‌نام و آزمون‌های روانشناختی نوبت به خوان انتخاب همسر می‌رسد. به‌گفته حسینی براساس روحیات مرد یا زن جوان، ۵گزینه به فرد متقاضی معرفی می‌شود. او می‌گوید: «معرفی ۵گزینه اول به‌صورت رایگان است. اگر از بین آنها موردی پسندیده شد، معرف به متقاضی کمک می‌کند تا زمینه آشنایی بیشترشان فراهم شود. در غیراین صورت گزینه دیگری پیشنهاد می‌شود.» بد نیست بدانید چنانچه متقاضی از بین ۵نفر معرفی شده کسی را انتخاب نکرد، می‌تواند با پرداخت ۸هزار و ۴۰۰تومان یک گزینه دیگر را درخواست کند. حسینی در ادامه صحبت‌هایش به موضوع مهمی اشاره می‌کند: «البته معرفی دختر و پسرها به هم محدود به شهر تهران نمی‌شود و کل کشور را در برمی‌گیرد. البته برای رعایت بعد مسافت و عدم‌بروز اختلافات فرهنگی، مجموعه همدم، افرادی راکه در یک زاد بوم هستند به هم معرفی می‌کند. اما پسر یا دختر را به این امر محدود نکرده و آنها مختارند از هر کجای ایران همسر انتخاب کنند. مثلا آقایی از استان گلستان خانمی از استان خوزستان را پسندیده بود و کارشان به ازدواج ختم شد.»

ریش‌سفیدی به سبک همدم
کار معرف‌های خبره زمانی شروع می‌شود که دختر و پسر همدیگر را پسندیده‌اند. معرف‌ها آستین همت بالا زده و در وهله اول با خانواده‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. برای متولیان این سامانه نظارت پدر و مادر در اولویت قرار دارد. حسینی توضیح می‌دهد: «چنانچه دختر و پسر همدیگر را پسندیدند معرف مانند پشتیبان عمل می‌کند تا وصلت سر بگیرد. گاهی پیش آمده دختر و پسر به توافق رسیده‌اند اما خانواده‌ها بر سر برگزاری مراسم عروسی یا مهریه با هم اختلاف نظر دارند. معرف‌ها پا درمیانی می‌کنند تا مشکلات برطرف شود.» یکی از مواردی که حسینی به آن تأکید می‌کند، مشاوره دختر و پسر قبل از ازدواج است. به باور او عروس و دامادهایی که قبل از وصلت از نظر فکری با هم به نتیجه نرسند بعدها دچار مشکل خواهند شد. او ادامه می‌دهد: «کار مجموعه ما به برقراری وصلت ختم نمی‌شود. تا ۴سال بعد از ازدواج هم مرتب با زوج‌ها تماس می‌گیریم و جویای احوالشان هستیم. چنانچه دلخوری بین‌شان باشد آنها را به مشاوران زوج‌درمانی خود معرفی می‌کنیم.» مجموعه همدم با مراکز مشاوره امین خود در شهرهای دور و نزدیک کشور رایزنی کرده و امکان آن را فراهم کرده تا افراد درصورت نیاز به مرکز مشاوره شهر خود مراجعه کنند.

ترویج ازدواج آسان
ترویج ازدواج آسان و چشم‌پوشی از ریخت و پاش‌های بی‌اساس موضوعی است که از خیلی وقت پیش در رسانه‌ها مطرح شده است. متولیان امر ازدواج آسان همه توان خود را به‌کار گرفته‌اند تا جوان‌ها را تشویق کنند زندگی خود را ساده و بی‌تجملات شروع کنند. حسینی تأکید می‌کند: «چه خوب که خانواده‌ها به عروس و داماد سخت نگیرند. برگزاری بسیاری از رسم‌های امروزی هزینه‌بر است و اگر انجام نشود هیچ اتفاقی نمی‌افتد.» اینکه مجموعه همدم گام مهمی برای ترویج ازدواج برداشته اتفاق خوبی است اما شاید در ذهن خیلی از جوان‌های ما سؤال پیش ‌آید که مشکل، انتخاب همسر نیست بلکه به وضعیت مالی و اقتصادی حاکم بر جامعه برمی‌گردد. البته پر بیراه هم نمی‌گویند، هزینه مسکن، برگزاری یک جشن ساده، داشتن شغل همه و همه از دغدغه‌های یک پسر است که به‌رغم تمایل به ازدواج نمی‌تواند برای شروع زندگی مشترک قدم بردارد. آیا همدم در تامین مشکلات مالی، جوانان دم‌بخت را یاری می‌کند؟ حسینی در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «این مجموعه نوپاست و تا الان در مسائل مالی دخالت نکرده است. ولی در برنامه خود دارد که با کمک خیریه‌ها یا بانک‌ها به یاری دختر و پسرهای جوان برود.»

کد خبر 766227
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha