کیهان نوشت: خاتمی از موضع یک روحانی بی‌سواد و مغرض مدعی شد چون خداوند در قرآن گفته «لا اکراه فی‌الدین»، بنابراین الزام حجاب معنا ندارد!!

سیدمحمد خاتمی

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه کیهان نوشت: خاتمی از موضع یک روحانی بی‌سواد و مغرض مدعی شد چون خداوند در قرآن گفته «لا اکراه فی‌الدین»، بنابراین الزام حجاب معنا ندارد!!

او در سالگرد فوت یکی از اصلاح‌طلبان و در دیدار جمعی از زنان منسوب به این طیف، عفاف و ستر را با حجاب یکی ندانست و تاکید کرد: ما از جامعه‌ عفیف حمایت می‌کنیم، اما به آن معنا نیست که عفت را با حجاب یکی بدانیم و آن را به زور به جامعه تحمیل کنیم.

وی گفت: وقتی خداوند می‌گوید «لا اکراه فی‌الدین»، یعنی در دین خدا که اصل است، زور و اجبار وجود ندارد پس چرا باید در فرع آن زور و تحکم باشد؟

وی در ادامه به تعبیری در فقه سنتی ‌اشاره و بیان کرد: زمان و مکان دو عنصر تعیین‌کننده در احکام اسلامی است؛ فرض کنید در یک دوره‌ای خون هیچ فایده و کاربردی نداشت؛ بنابراین هیچ ارزش خاصی برای دیگران نداشت اما وقتی معلوم شد خون مایه حیات است ارزش پیدا کرد و موضوعات پیرامون آن و احکام و قوانین در مورد آن متناسب شد.

خاتمی این منطق را در موضوع زنان هم حاکم دانست و افزود: در یک دوره‌ای حتی در مترقی‌ترین نگاه به زن گفته می‌شد که «مرد از دامن زن به معراج می‌رود»، اما الان این نگاه وجود دارد که چرا زنان خودشان نباید به معراج بروند و چرا باید فقط به عنوان وسیله‌ای برای رشد مردان در نظر گرفته شوند و چرا این رشد، در وجوه معنوی، در قالب تصویری مردانه صورت‌بندی می‌شود و زنان در این نگاه کجا هستند؟

خاتمی ادامه داد: در گذشته، چون نگاه به بدن زنان بود و نگاه تزئینی به زن می‌شد، او را مانند «درّی که باید در صدف باشد» توصیف می‌کردند اما سؤال این است واقعا خاصیت این درّ چیست؟ آیا به جز یک زینت خاصیت دیگری دارد؟ و اصلا چرا زن باید درّ باشد؟ این تغییر نگاه آن چیزی است که به آن نیاز داریم.

اظهارات عوام فریبانه خاتمی در حالی است که هر فرد مبتدی نسبت به اسلام می‌داند، «لا اکراه فی الدین» در حوزه ‌اندیشه و انتخاب دین است و نه در حوزه احکام حاکم بر جامعه اسلامی. این مهم، صرفا مربوط به جامعه اسلامی هم نیست بلکه در تمام کشورها حاکم است. به عنوان مثال، فارغ از این که افراد در کشورهای لیبرالیستی و کمونیستی یا لائیک و سکولار، چه قضاوتی نسبت به این مکاتب دارند - می‌پذیرند یا نمی‌پذیرند- ملزم به اطاعت از قوانین و الزامات بر آمده از این تلقی‌های حاکم بر آن کشورها هستند.

بر اساس مغالطه خاتمی، باید همه احکام الزام‌آور اسلام و قرآن در حوزه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی تعطیل شود، چون خداوند فرموده «لا اکراه فی الدین»! معنای این مغالطه نعوذ بالله، تشکیک در حکمت پروردگار و سیره پیامبر و اهل بیت علیهم‌السلام است و حال آن که خداوند اختیار را شرط مسئولیت و تکلیف‌پذیری انسان دانسته، نه این که پیامبر و ائمه و مومنان به دین را از اجرای احکام و اوامر خود معاف کرده باشد.

ثانیا خاتمی در این آشفته‌گویی توضیح نمی‌دهد که چگونه می‌توان حجاب نداشت (که نقطه مقابل آن، برهنگی است و نمی‌توان حجاب را به روسری محدود دانست) و ضمنا عفت و عفاف را حفظ کرد؟!

ثالثا عبارت بلند «مرد از دامن زن به معراج می‌رود»، تعبیر حضرت امام خمینی(ره) است که خاتمی آن را با تنقیص و کنایه بیان می‌کند. عجیب این که خاتمی اصرار دارد منطق غرب برای برهنه کردن زن و استفاده کالایی و ابزاری از او را «معراج زن» جا بزند!

رابعا، تعبیر صدف برای درّ، به معنای صیانت از آن است و نه به مفهوم نگاه صرفا زینتی به موضوع زن و حجاب. خداوند در قرآن کریم، لباس و پوشش را که حجاب هم ذیل آن تعرف می‌شود، هم به عنوان زینت و هم به عنوان پوشاندن زشتی‌های انسان بیان می‌کند.

کد خبر 765899
منبع: کیهان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 144
  • نظرات غیرقابل انتشار: 90
  • محمد IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    بنده اهل هیچ گروهی نیستم اما فقط یک چیز را بگویم که این فرد که رییس جمهور این مملکت بوده هنوز به این درک نرسیده که قوانین دینی ربطی به قوانین اجتماعی ندارد به هر حال هر کشوری برای نوع پوشش در هر نقطه خاص از کشورش دارای قوانینی است این مطلبی که ایشان میفرمایند بیشتر برای منحرف کردن ذهنیت یک عده جوان ایرانی است که با طناب پوسیده این فرد دوباره به ته چاه بروند پس در جاده باسرعت بالا برویم قرانین اجتماعی را زیر پا بگذاریم چون خدا میفرماید (لااکراه فی الدین ) واقعاً اینقدر باید کند ذهن و بی عقل باشی که حتی برای حرفی که میزنی فکر هم نمیکنی
    • علی IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      برادر هموطن ، اول یه نگاهی به مثبت و منفی هایی که گرفتی بینداز ، بعد هم هر وقت خواستی نظر بدی ، مودبانه نظر بده
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      چندتا منفی بیشتر یا کمتر چی رو ثابت می کنه آن آقا اشتباه کرده خودش هم میدونه برای چی اون مسائل رو مطرح کرده بالاخره دم انتخاباته و .... حالا شما منفی بده چه تاثیری در ایشان و آن طیف فکری داره
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      مردم دیگه تو هیچ چاه با هیچ طنابی نمیروند.
    • غلامحسین محمد نژاد IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      آخه محمد جان چرا این قوانین دینی که به قول شما ارتباطی به قوانین اجتماعی ندارد کشور به کشور فرق می کند . از عربستان سعودی که خاستگاه اسلام و پیامبر مکرم اسلام است تا اویغورهایی که چین زندگی می کنند و .... چرا برای ما خاص است . از بین 1.8 میلیارد جمعیت چهان چند نفر مثل تو فکر می کنند ؛ اصلا کشور را هم بذاریم کنار . بیایید ببینیم کجای داستان قرار گرفته ایم و چه باید بکنیم !
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      بله کاملا مشخصه اهل هیچ گروه و دسته ای نیستی ! جالبه پیش خودت میگی اگه بگم اهل هیچ دسته ای نیستم دیگه بقیه هم باور میکنن !! اتفاقا حرفات تماما مشخصه که چکاره ای ! هر کشوری قوانین خاص خودشو داره درست ولی آیا اون فوانینشون دیگه ابدی و ثابت و همیشگیه ؟ همانطور که عالم و آدم میدونن قوانین در طول زمان بالا و پایین میشه و ضمنا قانونی رو که بیشتر از نصف جامعه قبولش ندارن اصرار بر اجراش فقط باعث اسیب و تفرقه در جامعه میشه ! جالبه تا یکی مخالف تفکرات یه گروه اقلیتی حرف میزنه میشه کند ذهن ، نفهم و ... ! اتفاقا نفهم و کند ذهن اونه که غیر از تفکر خودش حاضر نیست حتی تفکرات دیگران رو تحمل کنه که بیان بشه ... یا حق
    • IR ۰۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
      بهتره زیاد دل تو به این منفی ها خوش نکنی چون رفیقات تویی آلبانی بیکار نمی نشینن
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    اگربیسوادومغرض بودچراشورای نگهبان سرنوشت کشوررابه مدت8سال به او داد.
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      چرا حوزه علمیه لااقل امثال اینها را خلع لباس نمی کند؟
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      میزان حال آنهاست نه گذشته
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      خدا را شکر که فتنه زن، زندگی، آزادی. چهره واقعی همه را مشخص کرد
    • مسلمان IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      88 4
      آقای شریعتمداری بهتر است کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر اسلام اثر تحقیقی آقای ترکاشوند را مطالعه کنند
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    روحانی نما زیاد است یکیش ایشون که خون به دل پدرش هم کرد با سند عرض کردم
  • DE ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    از آقای خاتمی بپرسید از کی اجتهاد دریافت کردند؟ که اینگونه به خود اجازه می دهند درباره اسلامی که تا کنون میلیونها شهید داده اظهار نظر می دهند ؟ با اینکه به اتفاق همه مجتهدین حجاب را واجب می دونند!
  • دوست IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    خداوند عمر طولانی بهمه عنایت بفرمایند که دراینده خواهی نخواهی شاهد پدیده های جدید وعجیب تر باشند امیدوارم آنموقع سکته نکنند
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      آینده از آن خداجویان و خداپرستان واقعی خواهد بود کلی تازه مسلمان در اکثر نقاط دنیا هست و چون فطرت انسان خدا جوست روز به روز پیروان اسلام ناب زیادتر هم خواهد شد شما الان فقط به تهران نگاه نکن چون تهران کل ایران نیست
  • ناشناس IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    میشه از این ادما اسمی به یاد نیاورد خیلی کار شاقی انجام دادن که حالا دنبال گرفتن مدال هستن
  • صادق IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    خاتمی و امثالهم برای دیده شدن هر بهایی را می پردازند حتی دین فروشی !!!! و مایه تأسف است که یک نفر در قامت عالم دینی فلسفه و معنی لا اکراه فی الد ین را نمی دادند یا خود را به خواب زده !! کوتاه مطلب اینکه آقای خاتمی و رهروان !!! لا اکراه عجالتا در انتخاب دین است نه در اجرای قانون دین مثل اینکه شما در گرفتن گواهینامه رانندگی اجباری ندارید ولی وقتی وارد عرصه رانندگی و اخذ گواهینامه شدید مجبور به اطاعت از قوانین رانندگی هستید و این معنیش اجبار در درست رانندگی کردن نیست بلکه صحیح رانندگی کردن است !!
  • ک IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    زمان ریاستش میگفتید دکترخاتمی
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    لعنت خدا بر انسانهای آدم نما و در باطن زشت و...حالا هرکی باشه و در هر پست ومقامی باشه و به این ملت نازنین و خوب و دلسوز خیانت کنه
  • ولايت IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    برادران چرامثل كبك سرتون رازيربرف مى كنيد يادش بخير زمان آقاى دكترخاتمى همه چيز جاى خودش بودنه مثل اين روزها كه هيچ جيز جاى خودش نيست
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    هزاران زن باحجاب هرجایی هستند وهزاران زن بی روسری عفیف ، دست از سر حجاب بردارید که این ملت راشما به این روز انداختید
  • بنده خدا IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    کیهان همیشه منطقش بی منطقیه
  • نیکان IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    آقای خاتمی همون کسی بود که ۲۰ سال پیش گفتگوی تمدن ها رو مطرح کرد و در زمان ریاست جمهوریش نرخ تورم کمتر از ۱۰ درصد بود درود بر شرفش
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    حجاب سازنده جامعه است کانون خانواده است حکم خداست خداوند خیر مارا بهتر میدونه که حکم حجابو تو قرآن داده بنزین اگه پوشش نداشته باشه همه جا رو به آتیش میکشه
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    7 96
    امثال خاتمی مصداق این آیه شریفه هستن که فرمود(إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّـهِ وَ رُسُلِهِ وَ يُرِيدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّـهِ وَ رُسُلِهِ وَ يَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذلِكَ سَبِيلاً)آیه ۱۵۰ سوره نساء
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۱
    96 7
    در عصر جدید ، هر چیزی که خواست اکثریت ملت باشد، آن جزئ حقوقشان است و کسی نمی تواند ملت را از آن محروم کند .