یک شرکت زیرمجموعه مرکز رشد و تحقیقات دانشگاه آزاد قزوین، ضمن زیر پا گذاشتن قانون برای تبلیغ محصول خود با انتشار تصاویری زننده، از یک زن استفاده ابزاری کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین، تنها چند روز پس از اینکه شیوه نامتعارف تبلیغات یک نوع سوسیس و تجهیزات سرویس بهداشتی حاشیه‌های فراوانی را در شبکه‌های اجتماعی به همراه داشت یک شرکت تولیدکننده موتور برقی یک فیلم تبلیغاتی زننده بر روی صفحه خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر کرد.

در ویدئوی منتشر شده در صفحه اینستاگرامی این شرکت، یک خانم با پوششی نیمه برهنه حضور دارد که همراه با یک مرد محصول این مجموعه را تبلیغ می‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد این شرکت زیرمجموعه مرکز رشد و تحقیقات دانشگاه آزاد قزوین است و بخشی از سهام آن نیز به دانشگاه آزاد استان قزوین تعلق دارد.

این شرکت البته در دولت گذشته، به واسطه حمایت مستقیم و رایزنی های مدیر مرکز رشد و تحقیقات دانشگاه آزاد قزوین از فرصت ها و امتیازات متعدد دولتی برخوردار شد.

در سال ۱۳۹۵ نیز حسن روحانی رییس دولت قبل در نهاد ریاست جمهوری از محصول این شرکت بازدید کرد و حتی دوری هم با آن زد و برای حمایت از توسعه فعالیت های آن قول مساعد داد.

طی سالهای اخیر الگوگیری منفی برخی مجموعه های اقتصادی داخلی از نمونه های خارجی جهت استفاده ابزاری از زنان در تبلیغات محصولات خود، به امر زننده ای تبدیل شده که فارغ از عدم استقبال و پذیرش آن از سوی عموم جامعه، در حال ترویج رویه‌ای غیرقانونی، مخرب و ضد فرهنگی است.

این اغواگری و استفاده ابزاری از زنان در تبلیغات در حالی است که در قانون تبلیغات کشوری درباره حضور بانوان در تبلیغات توضیحات کاملی وجود دارد. اصل ۵۶ این قانون می‌گوید: «زن در نظام مقدس اسلامی از موقعیت ویژه‌ای برخوردار اسـت و قوانین و احکام مقدس اسلام برای زن جایگاه رفیعی را قائل است، لـذا استفاده از حضور خانم‌ها در آگهی‌های رادیو تلویزیـونی مسـتلزم اعمـال دقت‌های خاصی است و باید جایگاه زن مسلمان و شئون او مـدنظـر باشد.»

همچنین در اصل‌های ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۶۱، ۶۲، ۶۳ هم به نوعی به این موضوع اشاره شده است، علاوه بر این در فصل هشتم قوانین و مقررات تبلیغات کشوری هم صراحتاً تأکید شده که: «استفاده ابزاری از زنان، مردان و کودکان که نقش اصلی را در معرفی کالا و خدمات ایفا می‌کنند ممنوع است.»

فصل نهم هم باز تأکید می‌کند که هرگونه استفاده ابزاری از زن در تبلیغات ممنوع است و آگهی‌ها نباید تداعی‌کننده ترجیح بین جنس مذکر و مؤنث باشد. باز هم در فصل نهم بند ب ۵ تاکید می‌شود که استفاده از جذابیت‌های جنسی در تبلیغات ممنوع است. با وجود قوانین مختلف اما شرکت‌ها، کارخانجات و مؤسسات با استفاده جنسیتی از زن به راحتی به همه این قوانین دهن کجی می‌کنند.

کد خبر 765649

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • حامد DE ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    80 5
    با سلام. اینکه یک خبر و در کنار حضور ریس جمهور سابق ارائه می‌شود و هیچ تناسبی هم در محتوای خبر ندارند!آیا جز تخریب میتونه نقش دیگه داشته باشه؟روزنامه به عنوان عامل همرسانی اخبار بدون جانبداری مسئولیت سنگین تری داره ،تا اینکه در هر دوره مدیریت شهری به یک سمت مایل باشد.