دلیل اختلاف قیمت تیرآهن کارخانه‌های مختلف چیست و چگونه می‌توان یک تیرآهن باکیفیت و قیمت مناسب خرید؟ چه عواملی باعث می‌شوند قیمت تیرآهن یک کارخانه ارزان‌تر از سایر برندها باشد؟

عکس

در این مقاله به بررسی دلایل تفاوت قیمت تیرآهن در برندهای مختلف می‌پردازیم و تیرآهن‌های داخلی باارزش خرید بالا را معرفی می‌کنیم.

بهترین زمان خرید تیرآهن از کارخانه هایی با قیمت ارزانتر

تیرآهن‌ها از مصالح مهم در صنعت ساختمان به شمار می‌رود که سهم زیادی از بودجه ساخت را در برمی‌گیرد. علاوه بر بودجه ساخت باید گفت استحکام و مقاومت ساختمان ‌هم به کیفیت تیرآهن بستگی دارد. هزینه و کیفیت باعث شده که پیمانکاران و مهندسان‌ همواره در کنار قیمت تیرآهن به کیفیت آن‌هم توجه کنند. نوسانات قیمت تیرآهن زیاد است و شناخت عوامل مؤثر بر تغییرات قیمت آهن آلات می‌تواند بهترین زمان خرید تیرآهن را به شما نشان دهد. در ادامه به عوامل مؤثر در نوسانات قیمتی تیرآهن می‌پردازیم:

قیمت جهانی آهن

یکی از مسائلی که باید برای خرید تیرآهن در زمان مناسب به آن توجه کنید قیمت جهانی آهن و فولاد است. چراکه قیمت پایه تیرآهن در بورس به قیمت جهانی شمش بستگی داشته و قیمت تیرآهن در بازار آزاد با توجه به قیمت معامله در بورس کالا تعیین می‌شود.

فصل و میزان منابع انرژی

درگذشته پیش از فصول گرم به علت سهمیه‌بندی برق، شاهد کاهش تولید تیرآهن بوده‌ایم. کاهش تولید به معنای افزایش حجم تقاضا در برابر عرضه است که باعث افزایش قیمت تیرآهن کارخانه‌های مختلف می‌شود؛ اما در فصل زمستان نیز شاهد کمبود منابع انرژی شدیم. کاهش یا قطع گاز کارخانه‌های فولادسازی باعث کاهش تولید و عرضه و درنتیجه افزایش تقاضا و افزایش قیمت تیرآهن کارخانه‌های مختلف شده است.

میزان ساخت و ساز

میزان ساخت و ساز مستقیماً به مناسبات عرضه و تقاضا بستگی دارد. معمولاً در فصول گرم شاهد افزایش ساخت و در دوران رکود اقتصادی یا فصول سرد شاهد کاهش ساخت و ساز هستیم که این مورد باعث کاهش در بخش تقاضا و کاهش قیمت تیرآهن می‌شود. 

تورم و سیاست‌های اقتصادی

در نوسان بودن قیمت‌ها در هر اقتصادی، باعث فشرده شدن فنر قیمتی و انفجار آن می‌شود. فعالان باید این موارد را قبل از هر رکودی پیش‌بینی کنند.

توجه به قیمت دلار در بازار آزاد

دو نرخه‌بودن دلار باعث می شود برخی دلالان تیرآهن را در بورس کالا به قیمت دلار نیمایی خریده و در بازار به قیمت دلار آزاد بفروشند. با کنترل دستوری قیمت دلار نیز جهش قیمت تیراهن و سایر مقاطع فولادی را شاهد خواهیم بود.

تحریم و سیاست خارجی

تحریم‌ها نیز باعث افزایش قیمت مواد اولیه و افزایش هزینه تولید تیرآهن و سایر کالاها شده است. بهترین زمان برای خرید تیرآهن را می‌توانید باکمی توجه به متغیرهای بالا شناسایی کرده و ارزان‌ترین تیرآهن ممکن را تهیه نمایید. به‌طورکلی قیمت روز پروفیل های توخالی مانند تیرآهن و قوطی با توجه به فصل‌های رونق ساخت و ساز با افزایش تقاضا روبرو شده و می‌توانند در یک بازه زمانی از سایر مقاطع افزایش قیمت بیشتری داشته باشند.

پس از شناسایی بهترین زمان برای خرید تیرآهن، نوبت به انتخاب بهترین برند تیرآهن می‌رسد. در این مرحله باید عوامل مؤثر قیمت تیرآهن کارخانه‌های مختلف را شناخته و با توجه به کاربرد و مشخصات موردنیازتان بهترین تیرآهن مناسب خود را خریداری کنید.

عوامل مؤثر بر تفاوت قیمت تیرآهن کارخانه های مختلف

عواملی که پرقیمت تیرآهن کارخانه‌ها تأثیر می‌گذارند شامل موارد زیر است:

برند تولیدکننده

اکثر برندهای تولیدکننده داخلی به دلیل سابقه بالا دارای مشخصات فیزیکی و مکانیکی شناخته‌شده‌ای هستند. مثلاً تیرآهن ذوب‌آهن وزنی مطابق با جدول اشتال داشته و باکیفیت‌ترین تیرآهن داخلی به شمار می‌رود. قیمت تیرآهن ذوب‌آهن به دلیل تقاضای بازار تعیین‌کننده قیمت در بازار تیرآهن است. یا اینکه تیرآهن فایکو برای مناطق مرطوب گزینه اول بوده و تیرآهن کرمانشاه هم یک تیرآهن با وزن نزدیک به اشتال و قیمت مناسب به شمار می‌رود. هم‌چنین تیرآهن ظفر بناب و اهواز جزو ارزان‌ها و تیرآهن صنعت ماهان هم جزو سبک‌های بازار آهن به شمار می‌روند. تیرآهن ناب تبریز، تیرآهن فولاد احرامیان یزد، تیرآهن ملی صنعتی ایران، تیرآهن آریان فولاد و تیرآهن فولاد شاهین بناب از دیگر برندهای داخلی تیرآهن هستند.

دلایل تفاوت قیمت تیرآهن کارخانه های مختلف چیست

وزن تیرآهن

به‌طورکلی وزن تیرآهن یک فاکتور بسیار مهم و شاید اصلی برای تشخیص کیفیت و قیمت نهایی تیرآهن در مقایسه با سایر برندهای آن است. برای دانستن وزن استاندارد تیرآهن جدول اشتال و جدول وزنی مرجع هستند. در استفاده از جدول اشتال به‌این‌ترتیب عمل می‌کنیم که هرچه وزن تیرآهن به وزن اشتال نزدیک‌تر باشد کیفیت و استحکام تیرآهن بهتر و ارزش خرید آن بالاتر است. خرید تیرآهن‌های سبک بدون مشکل است به شرطی که آن تیرآهن آزمون کنترل کیفیت را گذرانده باشد و هم‌چنین در کاربری‌های پرفشار و سنگین مورداستفاده قرار نگیرد.

سایز تیرآهن

سایزهای پرمصرف مانند تیرآهن 14، 16، 18 و تیرآهن 20 معمولاً درصد قیمت رقابتی بیشتری دارند. این بیشتر بودن تقاضا باعث می‌شود در زمان‌های محدود بودن عرضه، قیمت این تیرآهن‌ها نسبت به سایر سایزها افزایش یابد.

استاندارد و روش تولید 

در تولید تیرآهن‌های داخلی از آلیاژهای St37، St44 و St52 استفاده می‌کنند که مطابق با هر آلیاژ، وزن و مشخصات مکانیکی تیرآهن متفاوت خواهد بود. استاندارد تولید، تجهیزات و مواد اولیه مورداستفاده از دیگر فاکتورهای اختلاف قیمت تیرآهن در کارخانه‌های مختلف است. مثلاً تیرآهن‌های IPE تولیدشده تحت استاندارد ملی ایران شماره ۱۷۹۱ به‌صورت معمولی و تیرآهن IPE تحت استاندارد ملی ایران شماره ۱۶۳۴۸ به‌صورت سبک تولید می‌شوند.

هزینه حمل و نقل

یکی از متغیرهایی که بر قیمت نهایی تیرآهن اضافه می‌شود هزینه حمل و نقل است؛ بنابراین میزان دوری یا نزدیکی کارخانه یا انبار از محل پروژه می‌تواند بر قیمت تیرآهن خریداری‌شده تأثیرگذار باشد.

عوامل مؤثر بر تفاوت قیمت تیرآهن کارخانه های مختلف

نحوه تشخیص انواع تیرآهن

تیرآهن‌ها به چهار گروه IPE، INP، IPB و CPE تقسیم می‌شوند، تیرآهن‌های معمولی یا IPE و تیرآهن INP در دسته تیرآهن‌های I  شکل قرار می‌گیرند با این تفاوت که تیرآهن IPE در طول بال و جان خود ضخامت ثابتی دارد ولی تیرآهن INP دارای بال‌های نازک شونده و لبه‌ای تیز است. تیرآهن‌های IPB هم به شکل H هستند که به آن‌ها تیرآهن هاش گفته می‌شود. قیمت تیرآهن هاش به دلیل استحکام و وزن بیشتر گران‌تر از سایر تیرآهن‌ها است. قیمت تیرآهن CPE یا لانه‌زنبوری به دلیل وزن کمتر ارزان‌تر از سایر تیرآهن‌ها است.

دو حرف L و V بر روی تیرآهن به ترتیب نشان‌دهنده سبکی و سنگینی آن تیرآهن است. تیرآهن‌های خیلی کمتر از وزن استاندارد تیرآهن سبک و تیرآهن نزدیک یا برابر با وزن اشتال تیرآهن سنگین شناخته می‌شود. هنگام مقایسه قیمت تیرآهن علاوه بر وزن، به سبک یا سنگین بودن آن توجه کنید.

سخن پایانی مطلب تفاوت قیمت تیرآهن کارخانه های مختلف

برای خرید تیرآهن باید به کاربری و مشخصات موردنیازتان توجه کنید و براساس آن بهترین قیمت تیرآهن را برای خود انتخاب کنید. چراکه هر یک از تیرآهن‌های تولیدشده در برندهای مختلف ازنظر استاندارد، مشخصات و وزن با یکدیگر متفاوت هستند. دقت کنید که هر تیرآهن ارزانی لزوماً بی‌کیفیت نیست و گرانی تیرآهن هم همواره نشانی از کیفیت بالا نخواهد بود.

کد خبر 765611

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha