پیگیری مداوم نوآوری‌ها و پیشرفت‌ها در صنعت ساختمان بسیار مهم است. همانطور که دانش ما در ساخت و ساز تکامل می‌یابد، مصالح و تکنیک‌های ساخت نیز باید برای اطمینان از ایمنی، دوام و بهبود بهره‌وری پروژه‌ها پیشرفت کنند. وال ‌مش به عنوان یک پیشرفت قابل توجه در زمینه مهار لرزه‌ای دیوارها ظاهر شده است.

image-20230607143011-1.jpeg

در این کامپوزیت، استحکام بالای الیاف شیشه، با خواص دوام و چسبندگی پلاستر سیمانی ترکیب شده و راه حلی جذاب برای مهار جانبی دیوارهای غیرسازه‌ای ایجاد نموده است. مزایای فراوانی که وال ‌مش در این زمینه ایجاد کرده، آن را به بهترین جایگزین برای سایر روش‌های سنتی تبدیل کرده است.

فناوری وال مش و نقش آن در ساختمان‌سازی

وال مش راهکاری نوین برای مهار لرزه‌ای دیوارهای غیرسازه‌ای است و از فناوری کامپوزیت سیمانی تسلیح شده با الیاف (FRCM) برگرفته شده است که مبانی تئوریک و ضوابط فنی آن نیز در استاندارد ACI 549 آمده است. در این راهکار، نوارهای مش فایبرگلاس روی دیوار قرار گرفته و یک پلاستر سیمانی یا گچی روی آن اجرا می‏شود. ترکیب حاصل ،یک کامپوزیت توانمند ایجاد می‏کند که دیوار را در برابر نیروهای برون‌صفحه زلزله مستحکم می‏کند.

برای پاسخ به این سوال که وال ‌مش چیست؟ بهتر است ابتدا نحوه عملکرد آن در مهار لرزه‌ای دیوار را بدانیم. رفتار دیوار در توزیع نیروها و لنگرها به مانند یک دال دوطرفه است. به این معنی که لنگرهای وارد شده به دیوار در دو راستای افقی و قائم توزیع می‌شوند. مقاومت افقی دیوار در برابر لنگرهای خمشی، ناچیز است و در صورت عدم تقویت دیوار در این راستا، هنگام زلزله آسیب جدی به آن وارد می‌شود.

همچنین در صورتی که طول دیوار نسبت به ارتفاع آن زیاد شود، بخش بیشتر لنگرها در راستای قائم وارد می‌شود که ممکن است از ظرفیت دیوار بیشتر و موجب تخریب آن شود. با اجرای وال‌مش روی دیوار، رفتار دیوار به دال یک‌طرفه تغییرشکل داده و تمام لنگرهای خمشی در راستای قائم توزیع می‌شود. با این تفاوت که خمش توسط کامپوزیت وال‌مش تحمل می‌شود نه دیوار. در این شرایط نیازی به تقویت دیوار در راستای افقی نیست و محدودیتی در طول و ارتفاع دیوار نداریم.

قبل از وال مش چه روشی مرسوم بوده است؟

فصل چهارم از استاندارد 2800 که ضوابط طراحی اجزای غیرسازه‌ای را بیان می‌کند، بر این نکته تأکید می‌کند که دیوارهای داخلی و پیرامونی باید به نحوی مناسب، مانند استفاده از وادارها (وال‌پست) و غیره، از نظر جانبی به سازه مهار شوند. بنابراین، مهار لرزه‌ای دیوارهای غیرسازه‌ای موضوع جدیدی نبوده و از سالیان پیش نیز در آیین‌نامه‌ها مطرح بوده است. راهکار مرسوم و سنتی در این زمینه استفاده از وال ‌پست است.

مهم‌ترین معایب وال پست چیست؟

اجرای وال‌پست در ساختمان‌ها با توجه به اینکه ضوابط فنی و نکات اجرایی زیادی دارد با اشتباهات و معایبی نیز همراه است. اشکالات اجرایی وال‌ پست می‌تواند تا حد زیادی عملکرد آن را مختل کرده و موجب آسیب در هنگام زلزله شود.

نصب وال ‌پست سخت و زمان‌بر است و با توجه به مصالح مصرفی آن (فولاد) و مراحل اجرایی متعددی که دارد، هزینه‌های مختلفی را به پروژه تحمیل می‌کند. همچنین اجرای وال ‌پست نیاز به دقت بالایی دارد که رعایت آن دشوار است.

حذف وال پست و جایگزین آن با فناوری نوین وال مش

صنعت ساختمان به سرعت در حال پیشرفت بوده و روش‌های ساخت سنتی در حال جایگزینی با شیوه‌های خلاقانه و فناوری‌های نوین هستند. روش‌های سنتی و تکنولوژی‌های قدیمی معمولاً نیازمند نیروی کار بیشتر، هزینه اجرای بالاتر، زمان اجرای بیشتر و کیفیت نهایی پایین‌تر هستند.

 به همین دلیل است که صنعت ساختمان به سمت فناوری‌های نوین حرکت می‌کند و روش‌های سنتی و قدیمی رفته رفته کنار می‌روند. وال‌پست نیز به عنوان یک راهکار سنتی از این قاعده مستثنی نیست. امروزه در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی شاهد حذف وال ‌پست و جایگزینی آن با روش‌های جدید هستیم. مزایای فراوان فناوری نوین وال ‌مش باعث شده تا این راهکار به عنوان بهترین جایگزین روش‌های سنتی شناخته شود. برخی از مزایای وال‌مش در ادامه آورده شده است:

  • در وال مش به دلیل سازگاری مناسب پلاستر سیمانی یا گچی با روسازی اجرا شده روی آن، نازک‌کاری دچار ترک نخواهد شد. در حالی که در سیستم وال‌پست به دلیل اختلاف ضریب انبساط حرارتی مصالح دیوار و وادارهای فلزی، با گذشت زمان، نازک‌کاری دچار ترک خواهد شد.

  • در راهکار وال‌مش بر خلاف روش وال‌پست نیازی به استفاده از وادارهای قائم، تیرک‌های افقی و میلگرد بستر نیست و تمام عملیات مربوط به آن‌ها از جمله ساخت و آماده‌سازی وادارها، اجرای لایه ضد زنگ، جوشکاری، سوراخ‌کاری بتن، نصب پلیت در بتن و … حذف می‌شود.

  • سرعت اجرای وال‌مش در مقایسه با سایر روش‌های مرسوم بالاتر است.

  • به دلیل حذف وادارها، تیرک‌ها، صفحه‌های فلزی، میلگرد بستر و … در وال مش، مرحله دیوارچینی با سهولت و سرعت بیشتری انجام می‌شود.

  • وال مش، در مقایسه با سایر روش های سنتی، موجب کاهش 30 تا 40 درصد هزینه‌ها می‌شود.

  • اجرای وال مش بسیار راحت است و یک اکیپ اجرایی نیمه‌ماهر می‌تواند وال مش را به راحتی اجرا کند.

وال مش چیست؟ استفاده از فناوری نوین وال مش در سازه بتنی

حذف وال پست

وال مش بیشتر در چه سازه‌هایی استفاده می‌شود؟

مهار اجزای غیرسازه‌ای چه در سازه‌های بتنی و چه در سازه‌های فلزی بسیار مهم است چرا که با وجود تمام تلاش‌ها برای پایداری سازه اصلی در هنگام زلزله، در صورت عملکرد نامناسب اجزای غیرسازه‌ای و تخریب آن‌ها، علاوه‌بر آسیب‌های شدید سازه‌ای به ساختمان‌ها و خسارات مالی و جانی فراوان، سرویس‌دهی ساختمان‌ها را دچار اختلال می‌کند.

وال‌مش در هر دو نوع سازه بتنی و فولادی قابل استفاده است. به طور کلی، نوع سازه محدودیتی در استفاده از وال‌مش به وجود نمی‌آورد و وال‌مش در هر پروژه‌ای قابل اجراست.

استفاده از وال مش در سازه بتنی

مراحل اجرای وال ‌مش در سازه بتنی به صورت فرایندی در 4 مرحله به ترتیب زیر انجام می‌گیرد:

  1. ابتدا دیوارکشی به صورت متعارف و بدون نیاز به اجرای وال پست و بدون محدودیت در طول دیوار انجام می‌شود. جهت عدم مشارکت دیوار در باربری جانبی، استفاده از فوم تراکم‌پذیر (یونولیت) در محل اتصال دیوار به تیر و ستون‌ها ضروری است.

  2. نوارهای استاندارد والمش با عرض از پیش تعیین شده و فواصل تعیین شده در نقشه‌های محاسباتی به صورت قائم روی دیوار نصب می‌شوند.

  3. یک لایه از پلاستر ویژه والمش روی نوارها اجرا می‌گردد. بسته به لایه‌های بعدی که به عنوان روسازی دیوار قرار است اجرا شوند، می‌توان از پلاستر بر پایه سیمان یا گچ استفاده نمود.

  4. نبشی‌های منقطع در فواصل مشخص، با استفاده از چسب اپوکسی والمش روی تیرها نصب می‌شوند.

اجرای وال‌مش در اسکلت فولادی نیز مطابق مراحل بالا صورت می‌گیرد.

وال مش چیست؟ استفاده از فناوری نوین وال مش در سازه بتنی

وال مش در سازه بتنی

چرا از روش‌های نوین استفاده کنیم؟

امروزه همگام شدن با پیشرفت فناوری در هر صنعتی ضروریست. وال‌ مش با معرفی یک روش جدید در مهار لرزه‌ای دیوارها، راهکاری نوین ارائه داده که علاوه‌بر صرفه جویی در هزینه و زمان، کیفیت پروژه را نیز افزایش می‌دهد. به همین دلیل است که استفاده از روش‌های سنتی و مرسوم در حال کاهش است.

با این حال به کارگیری فناوری‌های نوین نیازمند رعایت الزامات فنی و اجرایی مربوط است. شرکت وال‌مش با رعایت ضوابط فنی آیین‌نامه‌های داخلی و همچنین با توجه به استانداردهای معتبر بین‌المللی، آماده ارائه خدمات به کارفرمایان محترم پروژه‌های ساختمانی است. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان ما به وب‌سایت وال ‌مش مراجعه نمایید.

کد خبر 765563

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha