در قسمت هفتم رئالیتی شوی «ناتو» با تغییرات بنیادینی نسبت به قسمت‌های قبل روبه‌رو بودیم.

عکس

قسمت هفتم رئالیتی شوی «ناتو» دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ توسط پلتفرم فیلم‌نت منتشر شد. آن‌چه باعث غافلگیری مخاطبان این قسمت از رئالیتی شوی فیلم‌نت شد، تغییرات اساسی رخ‌داده در بازی بود. در این مطلب به بررسی تمام تغییرات رخ‌داده در «ناتو» و تاثیر هر کدام از این تغییرات بر روند مسابقه می‌پردازیم.

تغییر مالی

تا پیش از قسمت هفتم «ناتو»، در ابتدای هر مسابقه ژتون‌هایی با ارزش مجموع ۵۰ میلیون تومان روی میز قرار داشت که به‌ازای هر پاسخ درست بازیکنان ۵ میلیون تومان به مبلغ جایزه افزوده و به‌ازای هر پاسخ غلط ۵ میلیون تومان از آن کم می‌شد. اما طبق الگویی که قرار است از قسمت هفتم به بعد به روال ثابت برنامه تبدیل شود، در ابتدا هیچ مبلغی روی میز قرار ندارد، به‌ازای هر پاسخ درست ده میلیون تومان به مبلغ جایزه افزوده خواهد شد و پاسخ‌های غلط از مبلغ جایزه کم نخواهند کرد.
به‌نظر می‌رسد که سود این تغییر به بازیکنان مسابقه می‌رسد. طبیعتا آگاهی تماشاگر از این‌که هر پاسخ غلط مبلغی از جایزه کم خواهد کرد، به جذابیت کار اضافه می‌کرد و حالا بخشی از هیجان بازی کم‌رنگ‌تر شده است. با این وجود شاید روش فعلی، منصفانه‌تر از الگوی پیشین باشد. با توجه به جنس سوالات (که عموما سخت و عجیب هستند) کم‌شدن مبلغی به‌ازای هر پاسخ غلط، می‌توانست تاوان سنگینی برای پاسخ‌ندادن به این سوالات غیرمعمول محسوب شود! از سوی دیگر، این تغییر احتمالا به افزایش ریسک‌پذیری بازیکنان منجر خواهد شد و شاید همین امر بتواند جذابیت بازی را افزایش دهد.

تغییر در نحوه بازی بازیکنان

طبیعتا اولین نکته‌ای که هنگام تماشای قسمت هفتم «ناتو» در رابطه با بازیکنان به‌چشم می‌آید، ۵نفره شدن مسابقه است. بنابراین تعداد بازیکنان حذف‌شده توسط ناتو از سه نفر در هر قسمت به دو نفر کاهش یافته است. جدا از آن، شاهد تغییرات مهم دیگری هم هستیم. از یک‌طرف محمدرضا علیمردانی در میانه‌های قسمت هفتم توضیح می‌دهد که از این به‌بعد اگر ناتوی مسابقه در رسیدن بازیکنان به پاسخ درست حداقل ۴ پرسش مطرح‌شده تلاشی نکند، حتی اگر در انتها شناسایی هم نشود هم ممکن است جایزه را دریافت نکند. از سوی دیگر شکل حذف گزینه یا راهنمایی‌های دیگر هم تغییر کرده است. تا کنون معیار کمک گرداننده به بازیکنان چندان مشخص نبود. اما حالا این امر بر اساس چالش انجام می‌گیرد؛ به این معنی که هر بار بازیکنان نیاز به راهنمایی داشته باشند، گرداننده چالشی را مطرح می‌کند که بازیکنان باید از پس آن برآیند و در این صورت می‌توانند از کمک بهره‌مند شوند.
در نحوه فعالیت گرداننده هم تغییرات مهمی دیده می‌شود. در قسمت هفتم «ناتو» شاهد این بودیم که محمدرضا علیمردانی بیش از قسمت‌های قبل با بازیکنان وارد کنش‌وواکنش شده و در حدس‌زدن ناتوی مسابقه مشارکت می‌کند.
می‌توان گفت بهترین تغییرات «ناتو» در همین بخش انجام شده است. بخشی از نقاط ضعفی که در قسمت‌های قبلی «ناتو» قابل مشاهده بود حالا حذف شده یا به‌شکل محسوسی کاهش یافته است و می‌توان امیدوار بود که از این به‌بعد با مسابقه قاعده‌مندتری روبه‌رو باشیم.

تغییر در ساختار مسابقه

«ناتو» تاکنون مسابقه‌ای بود که بیشتر بر شناخت پیشین بازیکنان از یکدیگر و توانایی آنها در خنداندن همدیگر و تماشاگران استوار بود و تماشاگر معمولا نقش فعالانه‌ای در ماجرا نداشت. اما در قسمت هفتم، شاهد نزدیک‌شدن آشکار «ناتو» به الگوهایی هستیم که در رئالیتی شوهای مبتنی بر بازی مافیا (به‌طور ویژه «پدرخوانده») مشاهده کرده بودیم. واضح است که این امر با بازیکنان هماهنگ شده است. استفاده چندباره از اصطلاحاتی چون «ساید» و «پشت دست کسی بازی کردن» (که در قسمت‌های قبلی به‌ندرت از جانب بازیکنان می‌شنیدیم) یا حتی اعلام عبارت «ناتو بازی را برد» از سوی مهران غفوریان که یادآور نحوه اعلام نتیجه بازی مافیا است (نگران اسپویل نباشید! در لحظه‌ای که غفوریان آن جمله را بر زبان آورد هنوز ناتوی مسابقه مشخص نشده بود.) نشانه‌هایی از این هماهنگی هستند.
از سوی دیگر به‌شکل آشکاری بیش از گذشته روی فرآیند استنتاج بازیکنان تاکید می‌شود. تلاش بازیکنان این قسمت برای پیدا کردن روابط علّی میان ویژگی‌های اعلام‌شده در مورد ناتو از یک طرف و نحوه کمک بازیکنان به حل سوالات مطرح‌شده از سوی دیگر به‎‌مراتب بیش از گذشته مورد توجه مهدی صفی‌یاری قرار گرفته است. ضمن این‌که در تدوین سعی شده تا جزییات بیشتری از رفتارها و سخنان بازیکنان با استفاده از ابزارهایی همچون تغییر رنگ و استفاده از حرکات آهسته مورد تاکید قرار گیرد تا مخاطب هم مشارکت فعالانه‌تری در رسیدن به حدس‌هایی در مورد ناتوی احتمالی داشته باشد. این تغییرات زمان بازی «ناتو» را هم افزایش داده‌اند. پیش از این شاهد مسابقاتی با زمانی بین ۵۰ تا ۸۰ دقیقه بودیم درحالی‌که قسمت هفتم «ناتو» تقریبا دو ساعت به طول انجامید.
با این تغییرات به‌نظر می‌رسد «ناتو» از قسمت هفتم به رقابت هیجان‌انگیزتری تبدیل شده است.

کد خبر 765526

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha