چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

گروه محیط‌زیست: آلودگی‌های عسلویه به اندازه‌ای است که حتی رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست – در مصاحبه اخیرش با همشهری– از آن به عنوان یکی از نگرانی‌های عمده خود یاد می‌کند.

این ویژگی اغلب طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی به ویژه پروژه‌های نفتی است؛ واقعیتی که نمی‌توان آن را کتمان کرد.

سال 85 هم گزارشی با عنوان «جنگل‌های حرا؛ قربانی توسعه ناپایدار» در همشهری به چاپ رسید که طی آن، آلودگی‌ها به تفصیل منعکس شده بود. گزارش کوتاهی هم در تاریخ 12/11/87 با عنوان «آلودگی عسلویه100برابر تهران است» در همین صفحه به چاپ رسید که طی آن گوشه‌هایی از آلودگی‌ها منعکس شد.

آنچه در پی می‌آید جوابیه‌ای است در پاسخ به گزارش اخیر همشهری که روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به دفتر روزنامه ارسال کرده است.

نگاه غیر واقعی به آلودگی هوای عسلویه:

سال‌هاست که رسانه‌های کشور به بخش آلودگی در منطقه بزرگ گازی پارس جنوبی پرداخته و هر از گاهی مطالبی راجع به آن چاپ می‌کنند.

واقعیت آن است که توسعه صنعتی در هر نقطه‌ای از دنیا، بدون اثرات جانبی نیست؛ عسلویه یا هر نقطه دیگر هم نمی‌تواند از این قاعده مستثنی باشد.اما درج گزارش با عنوان 100برابر بودن آلودگی هوا در عسلویه، با لحاظ تلاش‌های ژورنالیستی برای جذابیت خبر هم نمی‌تواند پذیرفتنی باشد.

به راستی درج خبری با این عنوان و با ذکر نکاتی چون خطر باران‌های اسیدی، تصفیه نکردن فاضلاب‌ها، شیوع بیماری تنفسی و شیوع‌ آلودگی در منطقه‌ای که ده‌ها هزار نفر در آن به کار و زندگی مشغول‌اند، درست و منطقی به نظر می‌رسد؟

ای کاش نویسنده گزارش مذکور،‌پیش از نگارش و ترسیم این فضای سیاه و خاکستری، مدت زمانی را  در منطقه ویژه‌اقتصادی انرژی پارس سپری کرده و در معیت کارشناسان بهداشت و فعالان محیط‌زیست، صحت این گفته‌ها را می‌سنجید.

به هر حال سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به عنوان مسئول ایجاد توسعه
زیر ساخت‌ها در گستره 30هزار هکتاری منطقه ویژه که پایتخت انرژی جهان است، ضمن احترام به ساحت روزنامه وزین همشهری و ارج نهادن به جایگاه قلم و روزنامه‌نگاری، درخواست نگاه واقع‌بینانه و انعکاس تلاش‌های فراوان صورت گرفته در این منطقه را دارد؛ منطقه‌ای که به بزرگ‌ترین تکیه‌گاه اقتصاد ایران تبدیل شده است.

این سازمان ضمن دعوت از همه همکاران و روزنامه‌نگاران روزنامه همشهری برای دیدار از واقعیت منطقه، توجه شما و خوانندگان گرامی را به  موارد ذیل جلب می‌کند.

عطف به ادعاهایی از قبیل 100برابر بودن آلودگی در منطقه عسلویه نسبت به تهران، خطر باران‌اسیدی، آلودگی خاک منطقه،‌ آلودگی آب،  تصفیه نکردن فاضلاب‌های صنعتی، شیوع بیماری‌های تنفسی،  تعداد مشعل‌های روشن در منطقه، آلوده بودن مناطق همجوار پارس جنوبی مثل لامرد که در گزارش همشهری به آنها اشاره شده، دون منبع و فاقد اطلاعات کارشناسی است.

در مقاله مذکور آمده است که هیچ نوع تصفیه‌ای  روی فاضلاب‌های صنعتی صورت نمی‌گیرد. در صورتی که تمامی واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی در منطقه دارای تصفیه خانه فاضلاب صنعتی و بهداشتی هستند که فاضلاب‌ها پس از عبور از واحدهای مختلف این تصفیه‌خانه‌ها در نهایت برای آبیاری فضای سبز استفاده  و مازاد آن به دریا تخلیه می‌شود.

در مقاله مذکور آمده است که فاضلاب‌های منطقه از نوع صنعتی است بنابراین، این فاضلاب‌ها فاقد آلودگی میکروبی هستند و نمی‌توانند باعث آلودگی میکروبی در آب‌های منطقه شوند.

آزمایش‌های انجام شده توسط محیط‌زیست سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس موید این است که آلودگی قابل ملاحظه‌ای ناشی از صنایع مختلف در سواحل منطقه عسلویه در حال حاضر وجود ندارد به همین دلیل سواحل این منطقه به عنوان تمیزترین ساحل‌ها بین مناطق صنعتی در خلیج‌فارس شناخته شده است.

همان‌طور که دکتر فاطمی نویسنده مقاله استحضار دارند عمده‌ترین پارامترها برای تولید باران‌های اسیدی ترکیبات گوگردی و ازتی است.آزمایش‌های انجام  شده از هوای منطقه نشان می‌دهد که میزان این 2 ترکیب در شکلی که برای تولید باران اسیدی مورد نیاز است به طور کلی کمتر از میزان استاندارد تعیین شده است.

بنابراین بایستی از ذکر برداشت‌های شخصی که فاقد مستندات علمی و عملی است در نشریات کشور اجتناب کرد زیرا باعث نگرانی خاطر افراد شاغل و همچنین خانواده‌های ساکن در منطقه خواهد شد.

تعداد کل فلرهای مشعل‌های روشن در منطقه تا تاریخ 14/11/87، بسیار کمتر از نصف عدد عنوان شده در مقاله یعنی 98 عدد است.

حتی تا سال‌های بعد با توجه به شروع ساخت فازهای 15تا18 پارس‌جنوبی در منطقه باز هم تعداد این فلرها در آینده از 45 عدد تجاوز نمی‌کند. این خود مشخص می‌کند که نویسنده مقاله از منبع درستی در جهت نوشتن این مقاله برخوردار نبوده است.

سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به عنوان نماینده وزارت نفت در منطقه متولی کل منطقه بوده و موظف است زیرساخت‌های لازم را برای فعالیت‌های شرکت‌های مختلف در منطقه ایجاد کند.

از جمله وظایف سازمان، نظارت کلی بر محیط‌زیست منطقه پارس جنوبی به وسعت 45هزار هکتار است. این سازمان تاکنون توانسته است  با اجرای طرح‌های مختلف در منطقه و پایش‌های زیست‌محیطی وضعیت کلی منطقه از نظر زیست محیطی را بهبود بخشد. در زیر  اقداماتی که تاکنون این سازمان در زمینه محیط زیست در منطقه انجام داده یا در حال انجام آن است، بیان می‌گردد.

1. انجام بیش از 19 پروژه‌ مختلف زیست‌محیطی با هدف شناسایی مناطق آلوده زیست‌محیطی

2. در دست داشتن پروژه‌های مختلف زیست محیطی در سال 1388

3. پایش آب، هوا و خاک منطقه از نظر تمامی آلاینده‌های زیست محیطی

4. خرید 15 دستگاه پایش آنلاین هوا جهت نصب در منطقه و مناطق همجوار پارس جنوبی جهت سنجش آنلاین آلاینده‌های هوا

5. خرید 4 دستگاه پایش آنلاین آلودگی پساب جهت سنجش آنلاین آلاینده‌های ورودی به دریا

6. مدل‌سازی پخش آلاینده‌ها در دریا و هوا

7. نصب 2 ایستگاه هواشناسی در منطقه

8. تجهیز و بهینه‌کردن تصفیه خانه‌های موجود

9. ارزیابی اثرات تجمعی آلاینده‌ها در منطقه برای نخستین بار در ایران

10. تهیه دستورالعمل‌ها و استانداردهای زیست محیطی محلی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست

11. برنامه‌های مختلف جهت بازیافت ضایعات در منطقه.

کد خبر 76518

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز